Gå til innhold

8 mnd og i bhg......

dyp og indelig lykke x 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 17 mnd og går i en kjempekoselig familie bhg med 12 barn på samme alder. etter sommerferien har det startet en liten jente på 8 mnd...............!!!!! det er HELT hårreisende etter min mening. så små barn har ikke noe å gjøre i bhg. det skal sies at jeg ikke vet noe om årsakene til dette, det kan være mange formildende omstendigheter, men herregud så lita den vesle jenta er... stakkars....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit du hva, noen foreldre er faktisk pent nødt å sende ungene sine dit så tidlig hvis de kun har 80% lønn og 9 mnd permisjon. Hadde det blitt slutt mellom meg og samboern min i nærmeste fremtid, dvs like før jeg begynner å jobbe hadde jentungen som da har passert 8 mnd måtte vært i bhg! Og tør jeg spørre hvorfor det er SYND på jentungen? Mange flinke faglærte som er ansatt i bhg vettu :) I bhg ved der jeg bor er det flere unger som såvidt kan gå, kan tippe de er rundt 9 mnd. De ser ikke ut til å lide. Må man så må man. Er det mye bedre å ha de hos dagmamma da synes du? Jeg er ikke for å sende barn såpass tidlig i bhg, men som sagt. Noen er faktisk nødt!

Skrevet

Du får skjelle ut foreldrene neste gang du treffer på dem!

Skrevet

Jenta vår begynte da hun var 9 mnd. Når permisjonen er over må de fleste jobbe. Så bra for deg at du ikke trenger det. Du lever kanskje på mannen din som tjener bra?

For de som føder langt over termin må ungene begyne når de er 8 mnd og permisjonen over.

Skrevet

Fleste må jo tilbake i jobb igjen når permisjonen er over. sånn er d jo bare. FLESTE kan ikke leve av 1 Lønn.. kan ikke se for meg at barnet tar skade av d...

Skrevet

Må man så må man, men synes også at det er altfor tidlig, er så glad for at jeg har mulighet til å være hjemme med mini til han er 19 mnd.

Skrevet

Sønnen min begynte da han var 9,5 mnd gammel. Det gikk helt fint. Året etter han begynte, begynte det to på 9-10 mnd på avdelinga hans, så jeg tror ikke det er så vanlig. På avdelingen han gikk på, er det 6 mnd til 3 år. Dattera til naboen begynte da hun var 6 mnd, og ei anna dame i bhg fikk lov til å la ungen begynne like før hun ble 6 mnd. Dette syns jeg er tidlig, og det hadde aldri funket med sønnen min, siden han ble fullammet til han var 7 mnd.

Men jeg vil ikke si det er så veldig synd på barna.

Da gutten min begynte, ble han den minste på avdelinga. Det ble mye tid på fanget hos de ansatte, og mye kos! De tilpasser seg jo hver enkelt unge! Han fikk sove når han trengte det, og mat når han trengte det.

Et eksempel er f.eks. at når avdelingen var på et lekerom de har i bhg, så løp noen, andre krabbet rundt, mens en som ikke hadde spist ferdig ennå satt på fanget til en ansatt som brukte en skje til å skrape en banan til han.

Gutten min har kost seg masse med de små, og har vært veldig flink med de. Han har krabbet rundt på gulvet med de som har krabbet, og vært flink å tilpasse leken til deres nivå når han har lekt med de.

Så alt i alt syns jeg ikke det er noe synd på de som begynner så tidlig.

Skrevet

du er jo virkelig smart der du slenger ut usakligheter så det holder. synd i ungen? hvorfor det? datteren min begynte idag, 9 mnd gammel. vi har ikke råd til å gå uten lønnet permisjon hjemme, og nå er hun altså startet. jeg begynner i jobb om kort tid og tenker å bruke de siste dagene på en lengre tilvenning med kortere dager til å begynne med. jeg ønsker henne ikke til en dagmamma. jeg mener hun får det stålende i bhg. Da vi var der tre timer idag var hun som ei sol. lekte og koste seg. de andre barna var litt større og gav henne masse oppmerksomhet. det stråler hun av. de ansatte har jobba der i en mannsalder og var så koselige og flinke. jeg er virkelig trygg på at de gjør det beste for datteren min.

bra for deg da om ungen din kunne være hjemme. prøv å tenk på at andre ikke har samme mulighet. jeg har gjort datteren min godt vant til andre unger helt fra hun var bitte liten, og hun koser seg sammen med både jevnaldrede og større barn. syns du skal moderere deg litt og heller spørre foreldrene hennes hvorfor hun begynner om det plager deg så veldig. men jeg vil tro du ikke tør deg på noe slikt. du er vel en av de som slenger drit om folk bak andre sin rygg. kjenner jeg blir provosert over at du kan si slike ting. det fins flere farger i verden enn sort/hvitt :)

Skrevet

Hehe. Åja, håårreisende faktisk?? Wake up and smell reality.. It bites.

Skrevet

mi jente begynte da hun var 7mnd gammel.

er ikke gratis å leve

Skrevet

Selv om jeg synes 6 mnd er veldig tidlig blir min lille som enda ikke er født til å begynne i barnehagen da. Det er ingen ønskesituasjon,men jeg ser ikke på hvilken annen måte jeg skal gjøre det. Jeg er alene, og studiet jeg skal ta (for at jeg og mini skal ha en litt tryggere fremtid) begynner da, og siden overgangsstønaden bare varer maks fem år (og studiet 4.5) må jeg begynne da for å klare meg gjennom studiet. Slik er det bare. Det er realiteten, og med mindre barnet er sykt eller av en annen grunn ikke kan begynne da, er det bare slik det er!

Jeg er nok i en helt annen situasjon enn det du er, og vi har ikke de samme forutsetningene til å bestemme hvorvidt barnet skal begynne i barnehage når det er 12 mnd el ikke. Jeg er sikker på at hun kommer til å få det veldig fint, og den første tiden vil jeg ha nokså korte dager. Så det kommer nok til å gå helt fint. Ikke bry deg så veldig om de andre rundt deg, konsentrer deg heller om ditt eget, med mindre du klarer å sette deg inn i andres situasjoner.

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre innleggene her, men måtte bare tenke på hvordan ordningene er i mange andre land, f.eks i England kan barn begynne i bh når de er 4 mnd gamle. Tror faktisk at mange ulike ordninger kan fungere. Det viktigste er godt pass der de er, og kjærlige foreldre som tar seg godt av de når de er hjemme. Tror jeg.

Skrevet

hi her. (kopierer svaret mitt fra skravle)

jeg forstår at det er mange årsaker til at barn må begynne i bhg så tidlig. jeg prøvde å skrive det i hovedinnlegget, men jeg tror ikke jeg lykkes særlig godt etter svarene å dømme.

jeg forstår det som sagt godt og jeg prøver å ikke dømme foreldrene. jeg vet som sagt ikke noe om årsakene til at hun er i bhg. men jeg synes det ser helt feil ut med så bitte små unger i bhg. hun kan ikke gå ennå og vi vet jo alle hvor mye evnen deres til å kommunisere har utviklet seg når de er 1 år! det er milevis av forskjell. det er vel stort sett mor og far som oppfatter det enorme spekteret av kommunikasjon de har når de er så små.

jeg synes det er litt trist at så mange tilsynelatende tar så lett på det. men jeg mistenker at dere kanskje ikke gjør det likevel. det er klart at hvis man må så må man og da nytter det ikke å gå å ha det vondt over det. man må gjøre det beste ut av det.

det jeg savner er kanskje ørlite granne forståelse for at det ikke alltid er helt optimalt for så små barn å være i bhg, selvom det kanskje er nødvendig.

og mhp på det en over skrev ift at de ansatte sikkert tok seg litt ekstra av de små: jeg har snakket med de tre ansatte i bhg om dette (det var de som tok initiativet og snakket i vei om deres oppfattelse av situasjonen). de har ikke lov til å prioritere den lille jenta fordi det da vil gå på bekostning av de andre barna. de har heller ikke lov til å gå inn og erstatte den nærheten hun så tydelig viser dem at hun har bruk for (det er deres ord), da det er foreldrenes rolle.

jeg synes ikke mitt innlegg var så utrolig støtende og nedverdigende som det svarene indikerer. det var en oppriktig og spontan reksjon på noe jeg reagerte ganske kraftig på og ene og alene med barnets beste i tankene.

kommentarene om min situasjon og spydighetene rundt det er jo bare tåpelig. men det forbauser meg egentlig ikke.

Skrevet

Hei. Hvis du synes dette er hårreisende tror jeg du kan få det tøft hvis du havner i tøffe situasjoner i livet...Skal ikke være spydig men tror muligens du vil kunne få et problem hvis dette er noe du engasjerer deg i uten å vite om bakgrunn. Nei, fei for din egen dør, og prøv å tillegne deg litt kunnskap om ting før du skriver et slikt innlegg. Det kan hende at du en dag trenger å være litt mer robust en at slike ting som ikke angår deg setter deg helt ut!

Skrevet

du savner forståelse for at det ikke alltid er helt optimalt? herregud. stakkars deg når du oppdager at verden ikke vil passe til dine optimale ønsker hele tiden. tror du vi som må sende ungene tidlig i bhg synes det er optimalt? det gjør jeg ikke, men slik må det bli og da må man gjøre det beste ut av det og være positiv overfor barnet og den nye hverdagssituasjonen. hva er det du vil med innlegget ditt? høste inn enighet om at unger begynner for tidlig? de fleste skulle sikkert gått hjemme med ungene sine lenger hadde muligheten vært der. såklart du får reaksjoner på innlegget. det er veldig mange som har små barn som begynner, og mener at det ikke er hårreisende.

og den samtalen du har hatt med bhg folkene forbauser meg. ikke mye etikk å spore i den bhg. glad jeg ikke har min jente der. synes at dersom de er ubekvemme med situasjonen er foreldrene rette vedkommende til å ta denne diskusjonen med. trodde ikke bhg ansatte skal diskutere slike situasjoner med andre barns foreldre. lite profesjonelt.

Skrevet

MY GOD for noen svar du har fått her da...!

Jeg syns ikke det virker som du angriper noen i innlegget ditt, det virker som du forteller om din reaksjon og vil høre andres meninger om det.

Jeg kan godt si at jeg syns 8 mnd noen ganger er for tidlig å starte i bhg. Men Jakob feks kunne fint ha begynt da, han var klar. Men det er jo veldig individuelt fra barn til barn. De fleste har ikke vært gjennom separasjonsangsten ennå da, noe som er en stor del av tilknytningsprosessen.

Virker som veldig mange går i forsvar her, og mener du hoverer. Jeg syns ikke du gjør det.

Som ei annen her sier så "må man så må man" og da må man bare gjøre det beste ut av det. Men det er vel ikke det som var poenget, poenget var vel om det ikke var litt tidlig sånn generelt?!

Igjen vil jeg understreke at det er utrolig individuelt og kan gå helt fint, mens andre kanskje ikke vil takle det så bra og ha problemer med tilknytning til foreldrene.

Skrevet

til anonym 21:31, utrolig enig med deg! Hvilken barnehage er det som utleverer slik... Jeg hadde personlig reagert mye mer på det enn at en 8 mnd baby er i barnehagen.

Skrevet

Jeg hadde ALDRI greid å sette fra meg jenta mi i barnehagen sååå liten.. ville gjort alt jeg kunne før den tid altså!

Men noen må og vil...er jo absolutt opp til hver enkelt!

Skrevet

hi her.

Mimi & Jakob, tusen takk for et av de svært få samtykkende innleggene i denne debatten. jeg må si jeg er litt forbauset over det voldsomme behovet for å angripe reaksjonen min og behovet for å forsvare at så små barn går i bhg.

men jeg tror nok jeg har ordlagt meg på litt feil måte og kanskje litt for kraftig...? det er nok mange som føler seg truffet, selvom de ikke vil inrømme det. du er tydeligvis en av de svært få som forstod det jeg prøvde å få frem. :-)

Skrevet

Ja det kan jo være at du ordla deg på en litt kraftig måte, men jeg ville da tro at det ikke er en regel men et unntak at så små barn er i bhg.

I vår bhg får de ikke lov til å starte før 3 uker før de fyller året, og det syns jeg faktisk er veldig bra. Det sier seg jo selv at en på 8 mnd trenger en helt annen type omsorg enn større barn, enorm utvikling på de 3-4 mnd. Og når de i tillegg ikke har lov til å vie den babyen mer oppmerksomhet så er det jo trist syns jeg.

Så ja, du har min fulle støtte der.

Men igjen så skjønner jeg at det er folk som er nødt til å gjøre dette (sånn at ingen skal føle seg truffet igjen) og det har jeg full forståelse for, jeg syns bare det er litt trist!

Skrevet

enig at det er litt tidlig jeg..noen trives nok kjempe godt men jeg har jobbet i bhg selv og generellt har så små barn en litt tøff start...og noen på 1 år og noen på2 osv...barn er forskjellige og desverre er ikke vårt samfunn og foreldrepenge ordning anpasset barna men å få foreldre ut i jobb igjen så fort som mulig virker det som.... vet at det er verre i flere andre land men uten att jeg vet så mye om det så kanskje det ikke trengs to inntekter heller.... og det der med at man MÅ ut i jobb etter 8-9 mån...ja...noen MÅ... men mange kunne nok funnet andre ordninger også. når jeg fikk min første for 6 år siden var det ikke mulig å få bhgplass fra 8 mån der vi bodde..pappan fikk ikke ut sin perm for han var vikar og kunne ikke miste den jobben og jeg hadde bare 8 mån....vi fikk klare oss på kontantstøtte og jeg jobbet litt som dagmamma i ett halvt år+...gikk bra det:) så jobbet jeg deltid med kontantstøtte....hadde gjerne hatt bhg plass litt tidligere,fikk når snuppa var 3 år men det gikk!!! og tror nok at mange som har sine små i bhg fra 7-17 hver dag kunne hatt litt kortere dager eller noen dager fri med en litt mer fleksibel ordning......

Skrevet

Min mor jobber i barnehage som pedagog. Og de har en på 9 mnd. De som jobber der sier det er alllltfor tidlig og at barn helst ikke bør begynne før de er 2 år. Merk ordet HELST! Men at det går som regel bra om de begynner når de er 1,5. Men alle på jobben var enige om at 9 mnd er altfor tidlig.

Skrevet

Hei HI..

Jeg er pedagogisk leder på en småbarns avdeling og får hver høst små babyer fra 6 måneder og opp til ett år inn i innkjøringsperioden på avdelingen. Jeg har forståelse for at enkelte som ikke er i den situasjonen selv kan finne det unaturlig og litt "ille" med så små barn på en avdeling.

I forhold til det pedagogiske utbyttet smårollingene får er jeg forsåvidt enig... barnehagen blir mer eller mindre utelukkende en oppbevaringsanstalt/omsorgsgiver når barna er så små..... MEN.. så må jeg få lov å forsvare dette også.. barna som er 8,7,8,9 mnd takler som oftest overgangen til en barnehagehverdag mye mye bedre enn en ettåring, ettogethalvt åring eller toåring. De tilpasser seg umiddelbart og har stort sett ikke vondt av all stimuleringen de bir utsatt for... så lenge det er en velfungerende avdeling med nok personale som arbeider godt sammen...

Nå har jeg hvertfall forsøkt å sette lyset fra flere kanter

Skrevet

ingen barn er like. det fins 1 åringer som takler bhg start kjempebra, mens en to åring jeg har hørt om gråt og gråt og de ansatte visste ikke sin arme råd. noen har sterkere behov for å være lenger hos foreldrene enn andre. om man føler seg truffet er vel ikke akkurat det jeg føler som har min 9 mnd gammel datter i bhg og reagerte på innlegget ditt. nå slipper hun å være i bhg hver dag i og med at vi jobber skift, og hun har aldri lengre dager enn 8-15 på det lengste. mange barn som leveres 7 og hentes når bhg stenger kl 17. men føler du er bra dømmende som sier det er hårreisende at foreldre har små barn der. min datter går det veldig bra med. hun er ikke en typisk sitte på fang jente verken hjemme eller borte. hun må ha action rundt seg og liker å leke. hun har begynt å gå når hun har noe å støtte seg til og er høyt og lavt. hadde hun vært full av angst da jeg ikke er i bhg måtte vi ha prøvd å fått dette til på andre måter. men det går veldig bra. og gla er jeg for det. selvsagt er det ikke optimalt, men det er mye som ikke er optimalt her i verden. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...