olebrum78 Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Synes jeg har hørt at så mangen lager så mye avansert.. Her går det i brødskive med div pålegg, leverpostei, skinke osv.. Så har vi med oppkuttet frukt! tar gjerne imot gode tips!
CMH Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Pastasalat med kjøttboller, pastaskruer, mais, oppkutta cherrytomater,paprika,agurk og isberg/romanosalat. Send med litt dressing i en liten kopp ) Har ingen unger på skole, men fant denne oppskrifta på nett og det hørtes jo godt ut!
Misti Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 ikke barn på skolen men et god tips er litt nøtter og rosiner.
Knotten & lille persille Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 jeg vil også ha tips! har en som ikke liker grønnsaker, begrenser nista så voldsomt. Kjedelige brødskiver hver dag.
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 Polarbrød er min skolegutt glad i, de av havre. Er jo en grei avveksling til vanlig brød i allefall...Han er ingen tilhenger av grønnsaker, så det er ikke så lett å riske opp matpakka hans. Men polarbrød med kaviar synes han er skikkelig snadder ;p
Denice Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Har ei frøken som begynte i 1.klasse i går. I utgangspungtet veldig småspist og det at maten blir "svett" hjelper ikke akuratt på matlysten henne... noen som har råd her? Prøver pålegg som ikke blir seit og ekkelt..som leverpostei, prim, skinkeost etc... så spèr vi på med litt perle-tomater eller agurk..men da ender det gjerne med at hun spiser BARE det og ikke skive... Noen tips????
trillemamma Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 -Middagsrester. Spaghettisaus serveres med kokt ris. Kyllinggryte e.l. Av og til får han med en kjøttkake, pølse e.l. -frukt, dvs. druer, oppskjærte gulrøtter, oppskjært melon. Men hovedsaklig får han brødmat. Jeg har kjøpt matboks med kjøleelement på Alveslottet. http://alveslottet.no/prod.php?id=2779 I underdelen har jeg middag eller brødmat. I overdelen har jeg en liten gaffel og bokser med frukt eller f.eks. pølsebiter
Denice Skrevet 20. august 2009 #9 Skrevet 20. august 2009 Åååå!!! Matboks med kjøleelementer? Det er jo genialt!! Ville jo løst en hel masse frustrasjon her i huset!! Takker for tipset!
Denice Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Men må man bruke de to små-boksene? Eller kan man bare bruke hoved-boksen?
nita&junior Skrevet 20. august 2009 #11 Skrevet 20. august 2009 Wraps med kalkun/kyllingpålegg,gresk dressing,basilikum,paprika,ruculasalat og tomat er populær turmat for barnehagejenta mi! De kan jo for øvrig fylles med alt mulig!Bare å rulle de sammen og pakke inn i bakepapir eller folie!
trillemamma Skrevet 20. august 2009 #12 Skrevet 20. august 2009 Jeg har nå stort sett minst en av de små boksene med, de holder kjøleelementet på plass, men det er nok ikke nødvendig. Jeg ser at Alveslottet selger flere kjølebokser, Sprell.no har også noe, men jeg liker Alveslottet sine bedre. Et lite tips, sett et strikk rundt matboksen, ellers faller lokket veldig lett av.
Denice Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Enig med deg at de fra Alveslottet så bedre ut..tror jeg skal bestille et par sånne... men en ting..kan ikke kjøle-elementet ligge i fryseren med enn den tiden det står her? Hehehe.. sikkert dumt spørsmål da men.. hihihi
trillemamma Skrevet 20. august 2009 #14 Skrevet 20. august 2009 Hvor lenge står det da? Jeg har hatt fryseelementet liggende i alt fra en natt til noen uker, er forskjell det. :-)
Denice Skrevet 20. august 2009 #15 Skrevet 20. august 2009 Står 1 til 2 timer før bruk... men om du har dine liggende i mer enn det, funker det sikkert fint. Gidder liksom ikke stå opp 5 for at de skal være klare til 8. hahaha..
___ Skrevet 20. august 2009 #16 Skrevet 20. august 2009 Jeg har ikke barn på skolen, men det går vel ann å bruke tips fra barnehagen også. -Kokt egg -Pitabrød med fyll, gjerne kylling og grønnsaker men også salami eller godt med ost og skinke er poppulært. -Kyllinglår -Pizza skiver eller pizzasnurrer -Blåbærpannekaker -Lefse eller lompe med røkt kjøtt, gomme, røkelaks eller noe annet godt -Bauget med eggerøre, kjøttboller, stekt laks, fiskepinner, rester av kjøtt eller bare ost og skinke -Pasta eller rissalat med kylling -Youghert med musli -Fylte horn Ellers er det fint å variere mellom ulike typer brød, rundstykker, polarbrød ol. Det som er i matboksen hver dag er en eller annen form for grønnsaker, små tomater, gullerot, stilkselleri, blomkålbbuketter, paprika, agurk osv. og en fersk frukt eller eventuelt en boks med bær eller druer. I tillegg sender vi ofte med tørket frukt som tørkede epleskiver, aprikoser ol samt nøtter og mandler.
Holly❄️ Skrevet 20. august 2009 #17 Skrevet 20. august 2009 Får et skolebarn neste år, og her var det jammen mye god mat... MEN: Når jeg gikk på skole, fikk vi IKKE lov å ha med "middag", feks pizzasnurrer osv.. Er det lov nå altså?
___ Skrevet 20. august 2009 #18 Skrevet 20. august 2009 Hvorfor skulle ikke det være lov? I barnehagen er det i hvertfal ikke sett på som neggativt. Jeg hadde også med meg sånne ting på skolen da jeg gikk der selv for mange år siden (ikke pizzasnurrer da, det var vel ikke funnet opp enda :-))
Holly❄️ Skrevet 20. august 2009 #19 Skrevet 20. august 2009 ikke lov der jeg gikk for det kunne friste andre.. hehe....
Monajenten Skrevet 20. august 2009 #20 Skrevet 20. august 2009 Hun får lunsj og frukt på skolen, og der har de grovt brød og sunne pålegg samt melk.
Mamma`n til turbo Skrevet 20. august 2009 #21 Skrevet 20. august 2009 Her går det i endel forskjellig f.eks: *Brødskiver med litt smør og omelett ved siden av (Så blir ikke brødet bløt) *Pai med diverse ingredienser *Polarbrød *Pitabrød med middagsrester *Eggerøre og brødskiver *Brødskiver med pålegg og ett kokt egg ved siden av I tillegg til dette har hun alltid 5-6 cherrytomater, litt oppkuttet agurk og noen mandler oppi matboksen. Frisk frukt får de i barnehagen hver dag.
camilla^ Skrevet 20. august 2009 #22 Skrevet 20. august 2009 De to eldste spiste bare det var riktig pålegg, var det for mye frukt og grønt, spiste de kun det og ble ikke mette, så måtte begrense det litt. Men nå med en ny 1klassing i hus har de alle tre blitt mer beviste på hva de vil ha med. Salat ble etterlyst av hun eldste, som vanligvis aldri spiser salat hjemme engang. Rundstykker med pålegg, så nå skal jeg fylle opp fryseren med grove rundstykker. Grove baguetter med pålegg. Fylte horn, kjekt å bake mange for å fryse ned. Husker jeg hadde det på skolen, fikk det alltid når vi hadde glemt å ta opp brød. Tortilla med pålegg. Ost og skinke er det vanlige her i huset. Skinkeost, prim spiser de også på. Pitabrød med forskjellig pålegg eller rester fra middagen. Polarbrød. Bagels med vanlig pålegg. Knekkebrød, Flattbrød med smøreost eller ost mellom to er godt. Må spise endel, men snadder mat for meg og ungene. "skorper" tror de heter det. Nesten som kavring bare grove. Sende med en eller to av de og ett lite beger med syltetøy så har man litt kosemat. Man får kjøpt små bokser med syltetøy og makrell i tomat i butikken. Så slipper man sriset i matboksen. Pannekaker. Ungene er veldig fornøyd når det er i matboksen. Sender med om det er rester fra middagen i forveien. Desverre blir det skjelden noen igjen, og jeg hater å steke pannekaker. Vi lager de ofte litt grove, og det gjør de ingenting. Hun minste har en matboks med tre lag i. I øverstelaget er det grønnsaker/frukt som er kuttet opp. Så er det ett lite lag, der det har vært noen ritz kjeks, kornmo osv. Uten noe pålegg Så er det bunnen der det er brød/rundstykker med pålegg. I morgen får de med seg ett lite pizza stykke. Var litt igjen fra middagen idag, så sender med for å se om de liker det. De viste ikke om de likte kald pizza. Om de gjør det så kan jeg fryse ned restene når vi lager hjemmelaget andre ganger. Kjekt å ha liggende til de dagene vi har glemt å kjøpe brød. Evt bake med grovbunn, så det metter litt mer. Grovt brød og rundstykker holder de seg lenger mette på. De har fått fine rundstykker med seg før, men da har de kommet og klaget på at de har blitt sultene så fort igjen. Så fine rundstykker har vi evt bare til supper nå.
StorkeMammaen Skrevet 20. august 2009 #23 Skrevet 20. august 2009 Etter å ha lest her inne di siste dagene så har jeg skrivd ned: Omelett Grønnsaksspyd med pølsebiter/kylling/kjøttboller Grønnsaker kuttet opp i strimler Ost i strimler Pannekakeomelett Matmuffins Musli med yoghurt Hva med å sende med sånn små med pålegg og en liten plastikk-kniv, fersk og god mat.. Pastasalat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå