Gå til innhold

Dere med kynner-erfaring:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kjennes de egentlig ut? Jeg regner med at de kanskje kjennes forskjellige ut fra person til person akkurat som med alt annet i svangerskapet.

Jeg leste om kynnere på nettet og der står det at de er ubehagelige, men ikke smertefulle og at de begynner øverst i magen for så å forflytte seg nedover. De er ikke like regelmessige som rier og de øker ikke i intensistet. Er det slik det oppleves for alle??

Jeg våknet flere ganger i natt av at det strammet seg nederst i magen (litt som menssmerter) i tillegg til murring i ryggen. Det var ikke bare ubehagelig, det var faktisk vondt også. Det varte i kanskje opp mot 20 sekunder. Jeg tenkte ikke noe over hvor ofte de kom, helt til vekkerklokka ringte og jeg satt på slumreknappen, da gikk det opp for meg at de kom akkurat hver gang slumreknappen slo seg på, altså hvert 10.minutt. Ble nesten redd for at det var starten på svake rier, men etter at jeg sto opp har jeg ikke kjent noen ting der nede.

Er det kynnere jeg har kjent, eller er det bare noe annet ubehag??

Jeg er forresten 33 fullgåtte uker idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine kynnere begynner ikke øverst i magen det jeg kan merke i hvert fall. Hele magen strammer seg og blir hard, kan på en måte kjenne "omrisset" av livmor veldig godt. Har vært ubehagelige siden de begynte i uke sytten, nå er de vonde nederst i magen og innimellom i korsryggen. Kan vare fra ti sekunder til rundt minuttet, innimellom lenger.

De er såpass like rier at det har blitt sjekket, men så lenge de ikke påvirker livmorhalsen omtales de som kynnere.

Skrevet

gi deg selv en real orgasme så finner du ut hvordan en kynner er.

Skrevet

Hei. jeg også har hørt at kynnere skal ikke være vonde, men jeg opplever dem som veeeeeeeeeldig ubehagelige og litt vonde.

Jeg har våknet en gang pga dem, men de er uregelmessige så de er ikke noe farlige. Det er livmoren som gjør seg klar for de "ekte riene" så, så lenge du ikke har kraftige regelmessige kynnere-rier trenger ikke du bekymre deg.

Akasha + Noah 32+3

Skrevet

Jeg slenger meg på det shute forklarer... Hos meg blir også hele magen veldig hard, det strammer skikkelig og noen ganger må jeg uffe meg litt, for å si det sånn. med min første hadde jeg masse kynnere, og på slutten trodde jeg det var rier rett som det var. Etter å ha prøvd de egentlige riene, kan jeg fortelle at det er omtrent det samme. Jeg hadde i allefall kynnere som kjentes ut som de riene jeg hadde med både 6 og 7 cm åpning. Forskjellen er at de ordentlige riene blir noe mer intense, minner mer om mageknip (sånn som det kjennes ut når du må på do - fort...) I tillegg kommer riene hele tiden, stadig oftere, og varer lenger og lenger.

Skrevet

At kynnere ikke er vonde er bare tull,jeg hadde så vondt i magen så føden sendte en ambulanse til meg,jeg lå tom. til observasjon en natt,men det viste seg å bare være kynnere! Men det var vondt! Og de trodde fødselen hadde begynt.Var da i uke 34 sitter her nå i uke 38 og fortsatt ingen baby.

Jeg får vondt nederst i magen som menssmerter eller stikking akkuratt der hvor båndene noen ganger strammer seg i livmora.. hvis du skjønner. Hele magen blir hard som stein. De sier at man ikke skal få kynnere når man ligger heller,men det får jeg..

Hmm,er ikke lett å forstå og skjønne hva som er hva,men jm sier at jeg bare har hatt kynnere,så får vel tro henne på det da..

Nå har jeg hatt kynnere omtrent hver dag i en mnd. er to uker til termin,så får håpe han kommer litt før,er lei av vondter osv. som ikke gir noe..

Lykke til da:)

Skrevet

Jeg har kynnere og mine er ikke vonde, men ubehaglige kan de være. Magen min blir bare stein hard og slipper etter en stund. Jeg får disse OFTE nå.. sikkert 20 ganger daglig.. Men jeg får disse i alle mulige situasjoner også når jeg ligger. Så jeg vet ikke jeg.. Mine kynnere kan vare i opptil 20 sekunder før de gir seg.

Jeg har aldri hatt rier før så jeg vet ikke hvordan de er, men vet at det jeg har ikke er rier:) Er i uke 35 nå.

Håper du finner ut av det:)

Skrevet

Takker for svar alle sammen. Jeg har ikke kjent noe mer til disse smertene idag, så da regner jeg med at det var kynnere jeg kjente i natt.

Har hatt noen sammentrekninger i magen tidlig i svangerskapet, men det var ikke vondt, kjente bare at magen trakk seg sammen, akkurat som om den skulle presse ut noe.

Men nå ble jeg litt bekymret fordi det var vondt og egentlig ganske regelmessig. Jaja, jeg må vel bare belage meg på disse vondtene nå som jeg har kommet så langt i svangerskapet. Så lenge jeg vet hva det er, så skal det nok gå helt fint.

Skrevet

I og med at de var regelmessige, kom når du hvilte og var mer smertefulle/ubehagelige enn sammentrekningene du tidligere har kjent synes jeg det høres ut som rier. Jeg hadde det slik selv i hele går, konstant og presis hvert 8.min hele dagen men de økte ikke på og var ikke vondere enn at jeg fikk sove ettermiddagshvil. Så jeg tror det er modningsrier som klargjør livmoren og myker opp åpningen. Har hørt at det ennå kan gå 2-3 uker før fødselen tross disse riene så jeg ville ikke bekymre meg om jeg var deg. Selv er jeg 38+4 nå så det gjør ikke noe om det går i gang :)

Skrevet

Hmm.. jeg håper det ikke var rier, for jeg har enda 7 uker igjen til termin. Men så lenge babyen holder seg inne imagen til rundt termindato, så skal jeg vel klare å leve med det. Ikke sikkert det kommer noe mer på en stund. Jeg ønsker ikke å føde for tidlig ihvertfall.

Skrevet

Jeg har hatt masse kynnere i mange forskjellige varianter- noen begynner øverst i magen. Noen kommer alene andre i serier. Noen påvirker både pust og puls + at de gir en litt sigende svimmelhetsfølelse...Og noen av dem kan absolutt være ubehagelige.

Mine har stort sett kommet på kveldene sånn til ca fast tid. Jeg har hele tiden følt meg trygg på at det har vært kynnere og ikke rier iom at de ikke har intensivert seg. Men har hele veien snakket med legen om dette altså (iom at disse kynnerne foregår daglig).

Nå to uker før permisjonen ble kynnerne igjen mer intense- så da sykemeldte legen meg 100 % - da roet de seg noe ned igjen. Men nå når jeg er 38 uker har de kanskje økt på litt igjen, kanskj eikke i intensitet men i mangde- nå har jeg kynnere litt jamt hele dagen noen dager. Men kynnere er jo livmoren måte å trene på.

Si ifra til legen jordmoren din- så de kan vurdere litt hva du beskriver. Jeg har egentlig hele veien vært sikker på at det kun er kynnere iom at de kommer til samme tid hver dag omtrent + at de ikke intensiveres (en annen test skal jo være om de gir seg ved bevegelse- rier vil øke i intensitet når du rører deg står oppreist (det gjord i hvertfall min under forrige fødsel) men kynnere vil avta ved bevegelse.

Skrevet

Letteste måten å skille kynnere fra rier er at hvis du går rundt litt så vil kynnere sannsynligvis gå over, men hvis det er ekte rier så blir de verre når en går rundt. Pluss at hvis ikke magen blir hard så er det verken kynnere eller rier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...