Fiolinen Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Skal over iny jobb, og i følge hun som jeg overtar stillingen til, er det en merklig kontrakt har arb.giveren har. Veldig i hans favør. Jeg har ikke sett kontrakten ennå. Hun forteller også at lønnslippen er en gul post it lapp. Her står antall timer * timlønn, skattetrekk og nettolønn. Er dte holdbart og lovlig????Liten bedrift, to sekretærer og en sjef.
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Er den forseglet da? Tror den må være det! Det var smålig og rart! Noen folk har de merkeligste ideene ja =)
Fiolinen Skrevet 20. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2009 Ho hadde bare fått den i hånda. Hadde klaget, men ingenting skjedde. Jeg kommer ikk etil å godta det. Jeg krever oversikt over hvor mye jeg har tjent brutto hiitil, feriepengegrunnlag, innbetalt skatt hittil osv...
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Det skal stå alt det som du sier, og være på en skikkelig måte. Så jeg hadde heller ikke godtatt det. Den skal i tillegg være forseglet eller gis direkte fra den som skriver ut/betaler ut lønn. Uten at noen andre kan se den. Sjefen skal i tillegg ha en kopi av lønnslipp som han/hun skal gi videre til sin revisor/regnskapsfører.
Fiolinen Skrevet 20. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2009 Vet du hvor jeg finner mer om dette? jeg har ikk peiling på hvilke regler som gjelder her...
Gjest Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Jeg hadde steilet på dette. Ring arbeidstilsynet, sjekk også om det virkelig trekkes forskuddsskatt, etc etc. Tviler på at dette er helt etter boka.
Winterlady Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 Kontrakter som går i arbeidsgivers favør og fratar arbeidstaker rettigheter nedfelt i lovverket, er ulovlige i følge aml. Etter at man er ansatt muntlig, og før man skriver kontrakt, har man rett til å forhandle om innholdet i kontrakten med arbeidsgiver.
Mom2Two Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 Høres meget suspekt ut, og jeg hadde ikke akseptert det i hvert fall.
Gjest Skrevet 20. august 2009 #9 Skrevet 20. august 2009 Lønnsslippen er din kvittering på innbetalt forskuddstrekk, evt pensjonssparing osv, så jeg hadde ALDRI godtatt en slik lønnsslipp. I tillegg skal den også ha orgnummer fra bedriften som utbetaler. Hvordan ser lønns og trekkoppgaven deres ut mon tro!?
___ Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Er vel greit å snakke med arbeidsgiver før man ringer arbeidstilsynet. Det er selvfølgelig ikke som det skal være, men gi nå arbeidsgiver en mulighet til å rette det opp om du ønsker å ha et brukbart forhold til vedkommende i fremtiden. Det kan godt være i orden med skattetrekk ol selv om selve lønnsslippene ikke er etter boka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå