Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Hvor store utgifter tror dere det er ca. for briller/ linser, rep. av briller, synstester osv. gjennom et helt liv?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Mannen min bruker månedslinser, og det koster han ca. 4000 kr i året med linser, synstest og rensemidler. Jeg bruker briller, men har en diagnose, derfor dekker hjelpemiddelsentralen 600,- av innfatningen samt glassene. Jeg betaler kun synstest en gang i året og innfatningen over 600,- ca hvert andre år... Er vanskelig å si hvor mye det kommer på. Hvor ofte man må skifte, hvilken typer briller og glass man benytter (stor forskjell på pris i innfatning og glass). Er man avhengig av flere typer briller? Skal man bruke dagslinser framfor månedslinser? (6000 kr i året kontra 3500 - også avhengig av merke) Blir jo allikevel mange, mange tusen kroner med årene...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 oj, det er ikke godt å si. Kommer vel helt an på type linser, briller, hvor ofte man tar synssjekk osv Jeg bruker de billigste typer linser. Månedslinser som jeg tar av om kveldene. De koster ca 700 kr i året. Jeg har hatt linser i flere år og er vant til å ta de av hver kveld. Jeg bruker ikke briller, noe jeg burde i og med at jeg har -4.7. Så brille blir en anskaffelse straks, særlig siden jeg venter barn og må mye opp om natten. Nå har jeg ikke vært på sjekk på over ett år fordi jeg føler at synet har stabilisert seg, men skal vel ta en sjekk før jul. Før det tok jeg en sjekk 1-2 ganger i året. Koster mellom 500 og 1000 kr. Linsevæske kjøper jeg ca. hver 3 måned. Koster rundt 100 kr flaska. Så da er det bare å regne, så ser man hvor mye det kan bli iløpet av et liv. Jeg for min del planlegger å ta laseroperasjon, nå som synet har stabilisert seg. Kjekt å kunne slippe å tenke på linser og briller.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 Vanskelig å si, kommer jo an på hva slags linser/briller, når man begynner osv. Jeg begynte med briller da jeg var 9 og linser da jeg var 15. De linsene jeg bruker nå koster ca 1100 for 3 måneders forbruk, det skulle bli ca 4500 i året. Da kjøper jeg på nettet. En synstest i året gjør at dette skulle bli ca 5000 for et år. Dagslinser, så linsevæske kommer ikke i tillegg. Briller koster fort 5000 for et par når man må ha såpass spesielle glass som meg, men kjøper ikke det mer enn hvert 5-10 år nå som jeg bare bruker linser. Er glassene som koster, ikke innfatningen. Byttet oftere da jeg var yngre, da var ikke synet stablilt og mye herjing som barn gjorde at brillene gikk oftere i stykker også. Har brukt andre rimeligere linser før, men da kom jo linsevæske i tillegg. Dette er dessuten de eneste jeg har fått til å funke på sikt, etter mye prøving og feiling. En laseroperasjon er i hvert fall tjent inn i løpet av 10 år, om ikke 5, med min type linsebruk.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 I tillegg til alt som er sagt. Briller bør alle som har linser også ha, for avlastning. Det er ikke bra for øynene å bare brukle linser hele den tiden man er våken. Hvor ofte brillene må byttes avhenger også hvor strabilt synet ditt er. JHvor dyre linser/briller du må ha avhenger også av typen synsforastyrrelse. Jeg har de siste 4 årene måttet bytte briller to ganger, i tillegg til at jeg bruker linser i de periodene øynene mine tåler det. Bruker nok årlig i gjennomsnitt ca kr 6 000 for linser, sjekk, linsevæske og briller.
Miztery Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 Hei! Jeg har regnet på det der med linser vs laseroperasjon, og funnet ut at i løpet av syv år har en laseroperasjon betalt seg selv.. Hadde jeg bare ikke vært så pingle når det gjelder tanken på en laserstråle inn på øyet..hehe Bruker nå day & night linser, noe jeg er super fornøyd med. Har dem på i 30 dager, natt og dag, og våkner med syn uten å famle etter brillene! Har briller også, men betalte 800 på lensway for dem, så det er bare sånn i tilfelle øyenkatarr o.l.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 Jeg har akkurat bestilt .-dagslinser, og det koster ca 1900,- for et halvt år.. You do the maths...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå