Gå til innhold

Seteleie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min ligger i sete, delvis på tvers (dvs at hodet ligger veldig på høyre side av magen innimellom, kjenner ingen spark på venstre side) Er i uke 34 nå og lurer på om han/hun snart vil snu seg... Har foreløbig ikke blitt forespeilt noen ekstra UL og undersøkelse på sykehuset, men skal til jordmor neste uke så kanskje hun sender meg avgårde da. Noen som vet når babyen snur seg - siste frist, liksom?? Alle de andre har ligget i hodeleie så lenge det har vært mulig å sjekke det, men dette er altså en liten luring som har satt seg på rumpa...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sendt til sykehuset for kontroll etter at jordmor mistenkte seteleie i uke 36.

Skrevet

De KAN faktisk snu seg rett før fødsel, men om ungen fremdeles ligger i seteleie i uke 37-38 kan nok jordmor sende deg til sykehuset for å få ul og kanskje prøve og snu...

Skrevet

Hei du, jeg er midt oppi det samme dileammet som deg, om man kan kalle det det da.

Jeg går inn i min 33 uke idag, var på sykehuset i dag for ul og ungen lå i tverrleie. For to uker siden lå den i seteleie. Jeg har nå fått ny time til ultralyd 17 sep, da er jeg 36+0. Da skal de sjekke status, hvordan barnet ligger. Om det er slik at det ligger i tverr eller seteleie, blir bekken og barn målt - slik at de vet om kroppen min faktisk kan føde i seteleie dersom barnet fortsatt ligger slik ved termin.

Dersom den ligger i tverrleie, slik du beskriver at din gjør, blir det planlagt ks, man kan ikke føde med barn i tverrleie.

Når deeet er sagt, kan barn snu seg opp til en time før fødsel. Og for hver gang en dame går gravid sier de at man har mer plass i livmoren. Mer plass i livmoren betyr mer plass for barnet å romsetere på. Ergo det er stooor sjangs for at de snur seg ja. Kun 3% barn ligger i seteleie ved fødsel.

Legger ved en link her jeg synes er super :

SETEFØDSEL:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/foedsel_sete.php

VENDING:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/vending_seteleie.php

SETELEIE:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php

Her kan du lese litt om dette temaet. De sa til meg at jeg i uke 36 får ny ultralyd med status sjekk av leiet. Så måles det bekken og barn for å se om jeg i det hele tatt kan føde, og også prøver de å snu barnet om JEG ønsker det. Ingen tvinges til det. Og hvert sykehus har sine måter å gjøre dette på. Altså noen sykehus gjør det ikke etc. Jeg tilhører Ahus i denne fødselen og de gjennomfører vending dersom alt er lagt tilrette for det hos mor. Dersom det er vondt og mor ikke vil, stopper de etc. Så dette er virkelig en frivillig handling. Jeg kommer nok til å prøve dersom det er "siste utvei". Heller vending enn ks.

Om du lurer på noe mer kan du spørre meg, føler jeg har veldig god oversikt på dette nå :)

Så får vi bare satse på at de snuuuur seg !!!

Skrevet

Ved mistanke om seteleie i 37.uke (36+) henvises man til fødepoliklinikken for samtale og kontroll med UL. I Kristiansand snur de ikke, men andre steder gjør de det. Jeg var på UL hos gyn i 37. uke og så seteleie, kontroll i 38. uke på sykehuset med UL viste hodeleie og kontroll hos fastlege kjentes ut som fremdeles hodeleie.

Husker jeg spurte legen ved en vanlig kontroll i 33. uke om det var seteleie for det mistenkte jeg selv men han sa at så tidlig brydde de seg ikke med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...