barbalib har to fine gutter Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Nå har den lille guttten min begynt i barnehagen. Selv om det er tøft, er det godt å ta fatt på det som skal være hverdagen vår fremover. Heldigvis har han fått barnehageplass på sykehuset der jeg jobber, så han er ikke mer enn fem minutter unna. Jeg har inntrykk av at mange drøyer barnehagestarten, og jeg har gått noen runder med meg selv for å finne ut om jeg egentlig er komfortabel med at han går i barnehagen når han er så liten (11 mnd). Jeg har landet på at det beste er om alle tre i familien vår kan trives med at mamma og pappa jobber 100% hver. Hvis mamma eller pappa ikke trives, får de bare finne seg i at de må jobbe. Hvis barnet ikke trives, må man gjøre noen forandringer. Foreløpig ser det veldig greit ut, og jeg håper det fortsetter sånn. Han har grått et par ganger ved levering, men det har visst gitt seg raskt, og han har smilt og ledd ellers. Om kvelden er han sååå trøtt, og sovner greit. Og nå sover han lenger om morgenen. Før var klokka aldri mer enn fem, nå er den gjerne kvart på seks. Hvordan har det gått med deres barnehagebarn?
LilleBjella Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Vi har ikke begynt i barnehagen enda, men jeg forstår veldig godt hva du mener. Han skulle egentlig begynt ved månedsskiftet nå, men pga flytting og ny jobb, så er planen nå 1. oktober. Da er han 11 måneder. Mulig vi utsetter det til nyttår. Men om han nå ikke skulle trives, så får vi jo bare revurdere. Vi har råd til at mannen min går hjemme noen måneder, og om han ikke finner noe spennende jobb, så KAN det bli løsningen. Barnehagestarten er nok desidert tøffere for deg enn for ham. Det som bekymrer meg litt er at tjukken ikke er videre begeistret for andre unger.... Prikk, prikk, prikk liksom. Han blir sutrere og griner med en gang en jevnaldrende tar på ham, eller sier noe litt høyt. Ikke veldig praktisk når man skal gå i barnehage. Håper det er en fase og at det går fort over, men man vet jo aldri.
blomstre Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Hei Vi har akkuat gjennomført 3 dager med tilvenning i barnehage. Og jeg var veeeldig engstelig på forhånd, og hadde alle kriseplaner klare. Men det ser ut til at kriseplanen kan avlyses! Vesla er 13 mnd og har i det siste vært en sutrete klengete mammadalt. Jeg tenkte barnehagestart ville by på en del utfordringer. Men det har gått helt smertefritt og har vært en veldig positiv opplevelse. Vesla har stortrivdes. Det viser seg rett og slett at det var dette hun trengte, hun har visst kjedest seg hjemme med meg (makan til utakknemmlig, frekk unge... he, he...). Så får vi håpe det varer, og at det ikke blir nekting når det går opp for henne at hun skal dit hver dag.... Går ned til 80%-stilling 1 september og tenker da å ha henne hjemme 1 dag i uka. Avdelingsledren i barnehagen anbefalt imidlertid at hun kommer hver dag nå i starten for at hun skal komme inn i det og finne seg til rette. Vet ikke helt om jeg følger den tankegangen, men vi får se. Neste uke blir det full uke uansett... Spennende å høre hvordan det har gått med andre nystartere! Tvi, tvi :-)
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 vi skal begynne med tilvenning i bhg på mandag, var innom å fikk litt onfo på fredag, snuppa mi er bare 8 mnd, så hun er liten, så det blir rart, men blir enten nå eller så må jeg gå ennå et år hjemme.. har allerede startet litt i jobb.men bare deltid. kommer til å bli rart, men tror det vil gå kjempebra. ho er ikke noe mamma dalt. å trives sammen med andre barn. er ikke redd for fremmede heller=)
lykkelig- mamma-til-lilletulla Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 er selv førskolelærer og det er riktig som avd.lederen din sa. det er veldig viktig at de er der hver dag i starten for å komme inn i rytme og bli godt kjent med alle sammen. barn som ikke starter 100% bruker såå mye lenger tid på tilvenning og blir mer utilpass. etterhvert er det jo ikke noe i veien for å redusere plassen eller ta fri en dag i uken. gruer meg selv jeg til at tulla skal starte, men vet de koser seg, men er uvant å skulle levere ho fra meg. jeg er så heldig at hun skal gå i samme barnehage som jeg jobber, så får sett henne litt i løpet av dagen..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 lykkelig- mamma-til-lilletulla; hvor lenge anbefaler dere at de er der 100 %, sånn for innkjøringen sin del tenker jeg? Et par uker liksom, el hva er tidsrammen her?
blomstre Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Oi, oi, 2 likkelige på rad her, nå går de ti ball.... mamma-til-lilletulla: Det var nyttig tilbakemelding å få! Alltid greit å høre fra fler. Er instilt på å ta tingene som det kommer. Antar at det uavhengig av full plass eller ei er individuell varriasjon på hvor lang tid det tar før barna finner seg tilrette i barnehagen. Nå blir jo neste uke full uke for vesla, så får vi ta en oppsumering med avdelingsleder på fredag og avgjøre fra uke til uke hvorvidt hun trenger en full uke til eller ei :-)
lykkelig- mamma-til-lilletulla Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 vi anbefaler det mer en ett par uker, tar nok en mnd eller mer. men er jo også veldig individuelt da:) men selv om man er der hver dag, er det jo veldig fint med korte dager da. trenger ikke være der fra 8.-16 hverdag. de blir jo veldig slitne av å gå i barnehage. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå