Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Mannen min jobber i utlandet og er borte 4 uker pga jobb. Sammen har vi en datter på snart 2 år. Jeg ble gravid igjen da hun var 11 mnd så vi har 2 tette... Gjennom hele graviditeten har han vært hjemme tilsammen og usammenhengende 4 mnd. Hadde en ganske slitsom graviditet pga vekstavvik, ble født prematur og dysmatur. Siden hun ble født har han vært hjemme, hatt nattevåk og tatt seg av den lille på skift annenhver natt slik at en av oss fikk sove en hel natt. Jeg har også tatt meg av den lille i tillegg til eldstemann. Jeg rydder, vasker tøy lager middag. Får ikke hjelp til husstell av han i det hele tatt. Nå vil han reise på jobb igjen og jeg kjenner på kroppen at jeg kommer til å gå på en smell en dag, har sagt det til han at jeg er sliten men ingen respons. Har ikke noe avlastning fra noen heller utenom at den eldste går i bhg. Av og til ønsker jeg meg langt langt vekk fra mann og barn og bare pleie meg selv i ro og stillhet, det kan jeg jo bare drømme om.....
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Jeg tror ærligtalt at annenhver natt gjør dere mer slitne enn uthvilte. Dere rekker ikke å hente dere skikkelig inn. Han er nok også sliten, så ser det kanskje ikke like lett som deg at du er sliten, siden du også gjør husarb. Hva med å prøve flere dager i strekk? Kanskje 3-4 dager hver, for da kommer dere mer inn i en rytme og rutine. Kroppen trenger egentlig lenger tid enn 3-4 dager, så 1 uke er jo mer opptimalt. Tror nok også du blir mer utslitt av å ta slik annenhver dag enn hver dag alene. Har selv en prematur jente og det var jeg som hadde hovedansvaret for henne om natten når hun var liten, så skjønner hva du mener.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Grunnen til at vi har annenhver natt er at i hvertfall en av oss er "opplagt" med sammenhengende 4 timer søvn slik at vi kan ta eldstemann om morgenen når hun våkner. HI
mednr5imagen Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 jeg skjønner godt at du er sliten, men vet du hva?? det er sikkert han også..Jeg tror at vi kvinner er mere "rustet" til å klare slikt, derfor er han nok sliten han og..Og han ser det ar du er sliten også, helt sikkert!! Jeg ville gjort som anonym over her- prøvd å ta flere netter av gangen for å hente dere skikkelig inn. huff, jeg er så glad for at jeg hittil har sluppet våkenetter! Ønsker deg veldig mye lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 Jo, men tenk hvor mer opplagt dere blir med flere dager sammenhengende søvn. Da rekker dere å komme litt ovenpå også tenkte jeg. Og så kan den som ikke har fått så mye søvn på natten, kanskje slappe av litt når de små sover på dagen.
2 små og en undulat Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Jeg tror ikke vi kvinner er mer rustet til slikt, men det ofte brukt som en unnskyldning for at vi kvinner skal gjøre alt. Det er liksom morsinnstinktet vårt. Jeg vet hvordan det er å ha to tette, noe som også innebærer 2 tette svangerskap som er slitsomt i seg selv. Jeg synes mannen din burde stille opp mer enn han gjør, Han kan ikke gå gjennom svangerskapene for deg, men jammen kan han støtte deg og hjelpe til hjemme nå slik at du får fortjent hvile!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 Glemte å legge til at han legger seg i en halvtime / time når eldste kommer hjem fra bhg etter middag, det gjør har hver eneste dag inkl helgene. Mens jeg står igjen og rydder vekk. Jeg sovner på sofaen av utmattelse kl 9 om kveldene... Men selvfølgelig jeg er med på at han og kan være sliten.... HI
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 Du skriver at han legger seg når eldste kommer hjem fra bhg, men hva gjør dere to hele dagen med kun en unge hjemme?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #9 Skrevet 20. august 2009 Har han hatt minsten natten så legger han seg en time og sitter en god del på pc.... Jeg for min del tar meg av den lille og rydder vekk det værste her og tar en trilletur.
2 små og en undulat Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Kun en unge?? Det kan være slitsomt nok det hvis ungen holder det gåendes hele natta;)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #12 Skrevet 20. august 2009 Første vær var en kolikkunge og div annet og nå har vi to unger som våkner minst en gang hver og 2-3 dager i uken kan en av de holde det gående i 2-5 timer på natten. SÅ JA jeg skriver KUN en unge mens begge foreldrene er hjemme og den andre i bhg. De brude bruke tiden sin bedere.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Regner med du visste at mannen din skulle ut i arbeid igjen. Mulig dere skulle latt det vaere med to tette da, hvis du syns det blir for mye for deg.du kan jo droppe oppvasken aa ta en middagshvil du ogsaa, saa sovner du ikke kl 21 om kvelden av utmattelse.Det ER slitsomt aa vaere smaabarns mamma, syns igrunnen du ikke har mye aa syte av.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 20. august 2009 #14 Skrevet 20. august 2009 Svaret er sannsynligvis at NEI, han ser ikke at du er sliten. Han ser i alle fall ikke at du er mer sliten enn han. De fleste menn forstår rett og slett ikke dette -ikke fordi de ikke vil, men fordi de trenger tydelig kommunikasjon :-) Har du snakket med mannen din om dette, og fortalt hvordan du har det? UTEN å anklage han samtidig -det blir bare rot. Pust dypt inn, og fortell han hvordan du har det. Du kan jo begynne med å spørre hvordan han har det... Lykke til!
mednr5imagen Skrevet 20. august 2009 #15 Skrevet 20. august 2009 Løvemamman: kan du med hånden på hjertet si at du ikke merker at mannfolka( sånn over gjengs) blir fortere sliten/ har mindre lunte enn oss mødre? ok, jeg vet kanskje om et par, tre menn i min omgangskrets som ikke klager over at de er slitne etter en helg alene med barna fks. men sånn i det store og det brede synes jeg at mannfolk ikke tåler barneskrik/masing osv så godt som oss mødre. Og at det skal være en unnskylding kan jeg bare ikke klare å skjønne.. HI: jeg lurer på om dere skulle prøvd en helt annen rytme, mener fortsatt at det burde vært bedre å ta flere dager med søvn i strekk. Og hvis dere står opp med eldste for å sende hun i bhg. så gjør det vel ikke noe om man er litt groggy? så kan man legge seg nedpå når hu er i bhg vel? minsten sover vel litt kanskje? Også bytter dere på å hvile etter middag-den som hviler tar oppvasken senere, og den som ikke hviler steller og gjør klar barna for kvelden. Det må da kunne gå ann å få til en noenlunde strukturert hverdag med to barn og hvor en går i bhg? Jeg er hjemme med 4(og NEI, jeg skal ikke ha medalje for det) og rytmer og struktur har kommet av seg selv- jeg tok mye ansvar før, men de siste par årene har han skjønt at man må dele på oppgavene. Jeg prøver å få gjort unna alt av husarbeid på dagtid, slik at det vi må dele på dreier seg om pass av barna, stell av barna,middag og oppvask..Han er på arbeide, jeg vasker-også deler vi 50-50 på det som "er igjen" Håper han blir flinkere etterhvert da, og ikke tar alt som en selfølge. Så sliten at han ikke kan passe ungene eller hjelpe deg med oppvask er han vel ikke phu, det var langt..sorry!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå