Gå til innhold

Dere som kan noe om svangerskapsdiabetes...

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg er henvist til indremedisiner og svangerskapspoliklinikk med både lege og sykepleier. Hva skjer der??? VIsste at jeg ble henvist pga forhøyede sukkerverdier etter glukosebelastning, men ikke hva som skal skje der....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nedsatt glukosetoleranse så har ikke vært til oppfølging på sykehuset.

Eneste jeg gjør er å måle blodsukkeret for å holde øye med at det er ok. Ellers så passer jeg på hva jeg spiser samt forsøker å trene litt innimellom. Fungerer bra, men nå har jeg heller ikke så høye verdier at det er skikkelig svangerskapsdiabetes.

Får jeg spørre hva du hadde av verdier under testen?

Skrevet

JEg tror jeg hadde 5,6 før glukosen og 8,4 to timer etterpå

Skrevet

Jeg hadde 4,6 før glukosen og 8,6 etterpå. Måtte ikke til sykehuset for oppfølging.

Regner med at du får kostholdsveiledning, samt innføring i hvordan du måler blodsukkeret selv osv.

Mine målinger etter testen har alle vært kjempefine. Legen forteller at det er ikke svangerskapsdiabetes før fastende er over 7 og etter glukose verdier på over 9. Så høres ut som at du også har nedsatt glukosetoleranse. Mitt langtidsblodsukker var 5,2 noe som er helt normalt. (det måler sykehuset utifra blodprøven du tok før testen)

Hos meg ville aldri dette blitt oppdaget dersom jeg ikke var med i stork-prosjektet da jeg ikke har proteiner eller sukker i urinen.

Skrevet

du får samtale med ernæringsekspert i forhold til hva slags mat du bør og bør ikke spise. så får du utlevert et blodsukker apparat så blir du opplært i å bruke det. Så får du UL. og samtale med JM. du har vel ikke sv.dia med 8.4 så bare nedsatt glukoseintoleranse, så tviler på du må begynne med insulin. bare jevnlig måling av bl.sukker.

kjempe greit, så slipper du å være bekymret for stor baby + jevnlig ul så du får se babyen din ofte :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Er det 'UL for å sjekke str på baby? Er det fordi de er redde for store babyer?

Skrevet

Jeg har også nedsatt glukosetoleranse. Det er som nevnt tidligere at du får snakke med diabetessykepleier som gir kostveiledning og opplæring i måling av blodsukker. Deretter blir du fulgt opp innimellom slik at de kan få se på blodsukkermålingene dine, eventuelt avgjøre om du må begynne med insulin.. Det innebærer jo en endring av kostholdet. Ikkeno godteri med sukker i, og mat med lave karbohydratverdier..

Ved nedsatt glukosetoleranse eller svangerskapsdiabetes klarer ikke kroppen å produsere nok insulin under svangerskapet (kroppen har mer enn nok å følge med på akkurat nå). Dette medfører forhøyede sukker verdier i blodet, som fører til at babyen får mer sukker i seg.. Og når babyen får forhøyede verdier av sukker vokser den fortere. Man må derfor passe på så babyen ikke blir for stor. En annen ting er at babyer som får for mye sukker, tåler mindre under fødselen.. de blir skjørere på en måte (såkalt "sukkerunge").

UL er for å måle og "veie" lillegullet i magen, for å bestemme videre hva som må gjøres. Ikkeno verre enn det.:) Skal selv på en slik UL kommende tirsdag, så kan godt fortelle deg ha som ble gjort etter det.

Lykke til!!!:D

Skrevet

var og tok sukkerblastning idag. jm tror jeg kan har svangerskapsdiabetes. ikke rart med tanke på hva jeg spiser .

men noen som vet når jeg kan ringe og få svarene? glemte å spørre på sykehuset.

Skrevet

REsultatet er klart i samme øyeblikk som du tar blodprøven. Ring i dag du :)

Skrevet

Ja takk gjerne det :)

Er litt spent. HAdde ikke trodd at det skulle bli sånn oppstyr,... Men er takknemklig for at de tar vare på meg :)

Skrevet

resultatet mitt på glukosebelastningen eg tok i uke 20 var 5,2 så 8,3... JM henviste meg med en gang, også nok pga at med første så fekk eg 0 oppfølging og jenta ble godt over 5 kilo...

Nå har eg fått mye bedre oppfølging og føler meg trygg..

Første kontroll:

Var på sykehuset og snakket med ernæringsfysiolog, og dette var veldig lærerikt.. Og så var eg innom diabetes sykepleier og hun viste meg koss en måler blodsukker.. Dette visste eg jo godt for eg har målt det siden eg ble gravid.. Mannen min har type 1 diabetes så eg brukte apperatet hans.. Når det nærmet seg uke 20 så hadde eg målinger på over 10 hjemme og da ringte eg og sa eg ville ha glukosebel nå og ikkje vente te uke 28...

Resten av kontrollene har eg vert innom JM for litt vanlig sjekk, så inn til indremed og de kontrollerte målingene mine, i uke 29 måtte eg begynne på insulin og den må eg øke hele veien...

Deretter var det inn til gyn og ta ultralyd og sjekke vekst av den lille..

Håper dette hjalp litt på..

Skrevet

Var hos legen i dag og hadde sukker i urinen. Fikk beskjed om å ta denne belastningstesten.. Men jeg må sitte å vente 2 timer på kontoret å vente. Gjorde dere det??

Skrevet

Hadde du sv.diabetes i første svangerskap også?

Skrevet

ja, man får glukosedrikken på fastende mage og så må man sitte 2 timer å vente før de tar ny måling.

Skrevet

Jepp, så det lønner seg å ta den tidlig om morgenen, ta med en god bok og bare være innstilt på at tiden går fort. Det gjorde den til meg...

Skrevet

Vet dere forresten hvordan det er med lettbrus? Er det greit å drikke det?

Skrevet

Det går fint an å drikke lettbrus og lett saft. Når det kommer til andre sukkerfrie produkter, som drops og sjokolade osv, kan det være lurt å være litt forsiktig. Det er ikke akkurat det beste for magen (virker avførende).;)

Skrevet

ER det greit å kose seg litt med snop på lørdag da? Om man spiser fornutig resten av dagen og uka?

Skrevet

Jeg har vært gjennom glukosebelasting, og hadde verdier på 8,2 etter 2 timer. Grensen var 7,8 tidligere for å kalle det svangerskapsdiabetes, men nå er det nye retningslinjer og det skal være under 7.

Jeg har fått apparat til å måle blodsukker hjemme, men har enda ikke fått noen verdier over 7. Tok min vanlige "fråtsekveld" med sjokolade i går, men var fortsatt under.... Hvor mye man kan unne seg av sukkerholdige matvarer/godteri kommer jo an på hvordan ens kropp reagerer på det.

Jeg har skjerpet meg veldig siden jeg fikk "diagnosen", men er ikke hysterisk. Unner meg 1 dag i uka med godt siden jeg uansett ligger bra an på blodsukkermålingene.

De sa på sykehuset at siden de har fått nye og strengere retningslinjer i forbindelse med svangerskapsdiabetes er det MANGE som er i faresonen og som får ekstra oppfølging. Veldig bra at de følger så godt opp da.

Skrevet

Jeg har type 2 diabetes, og dermed litt erfaring i hva som påvirker blodsukkeret mitt og hvor mye. Jeg spiser ofte is dersom jeg blir sugen på noe godt, da dette ikke påvirker blodsukkeret like mye. For meg er potetgull verre enn sjokolade, og alt er snakk om mengder. Det er også bedre å spise noe usundt rett etter at du har spist en sunt måltid mat, gjerne med mye fiber, for når alt blandes i magen går ikke blodsukkeret like mye opp. Dersom du skal være i aktivitet etterpå, går jo blodsukkeret raskt ned igjen også.

Men dette gjelder meg. For å vite hvordan noe virker inn på deg, må du prøve for så måle og se hvordan det virker inn på blodsukkeret ditt.

Skrevet

Suverent! TAkk for gode svar.

Hvorfor er det gyn. undersøkelse? Er det ul i underlivet for meg som er i uke 33?

Skrevet

'Ok, spennende. Skal avgårde i morgen ;) JEg er spent må jeg si...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...