Gå til innhold

Et lite bildilemma her i heimen. Langt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har hver vår bil. Han har en 2009 modell Mondeo stasjonsvogn. I denne bilen har vi hundeburet også. Dyr bil ja.

Jeg har en 97 modell Fiat Bravo som begynner å skrante litt. Føler meg ikke helt trygg på den. Vinduspusserne virker kun på to av "valgene". Dvs. det ene hvor man bruker pussern så lenge som man holder opp spaken og den andre hvor den går på den hurtigste hastigheten. Det er dyrt og reparere dette. I tillegg så "knepper" det i pusseren bak når bilen blir startet og for å få slutt på dette må pusseren bak gå en runde. Bilen er også veldig lav så den subber nedi alt som er på vinteren. Passer dårlig med dårlig brøytede veier på vinteren. Jeg kan heller ikke kjøre opp på fortauskanter for da skraper bilen noe voldsomt nedi. Har hatt noen diskusjoner siste vinteren med folk om det for folk forsøker å tvinge meg opp på fortauskanten i stedet for å selv rygge 2 m bak til en evt. "lomme", og dette selv når det er dem som har hindringene på sin side. Jeg har rett og slett ikke noe lyst til å kjøre bil til vinteren pga. dette. Den bruker nok en del bensin også. Nå på sommeren går det 0,9 l på mila ved bykjøring, i vinter gikk det på det meste 1,4l på mila.

Mondeoen er jeg ikke så glad i å kjøre fordi jeg synes den er uoversiktelig (diiigert panser), og mannen vil helst ha den selv. Har den kun når jeg må noe hvor jeg må ha med hunden. Skal mannen bort en helg så tar han selvsagt bilen uten tanke for at jeg står der uten mulighet for å få med hunden noen steder. Jeg har faktisk en gang vært nødt til å binde hunden (er valp ennå) i bagasjen i bilen min for han hopper over setene ellers.

Nå har jeg lyst på ny bil, en Touran. Blir vel rett under 200 000 for en brukt. Touranen har de kjøreegenskapene jeg er ute etter i en bil. Jeg har leddgikt og en del vondt i beina og da er det til tider smertefullt å kjøre Fiaten pga. forholdet mellom sittestilling og pedalene. Tråkker "forover" i Fiaten, mens i Touranen blir det mere nedover.

Jeg er kjempe frustrert for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi har egentlig ikke råd til en dyr bil til, men jeg er avhengig av bil for å rekke barnehage og jobb. Pr. i dag jobber jeg bare 20% pga. en operasjon jeg har hatt nå i sommer, men skal i løpet av høsten opp i 100% stilling igjen.

Mannen min vet veldig godt hvordan jeg føler dette, men han mener vi ikke kan kjøpe ny nå. Og jeg er trist fordi jeg føler at det ikke er så farlig med meg og mitt behov.

Kan noen hjelpe meg med råd og hjelpe meg til å se dette med andre øyne. Jeg har kjørt meg fast og er bare trist fordi jeg må kjøre en bil jeg ikke stoler på og som jeg ikke føler bra for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg om at du bør få deg en bil som passer bedre til deg og som du føler deg trygg på.

Men det finnes nok biler som er gode for deg å kjøre som er vesentlig billigere.. Er du sikker på at det ikke finnes en annen god bil der ute for deg som du slipper å betale 200 000 kr for?

Skrevet

off, det hørtes ikke greit ut. Jeg hadde nok bare tatt meg råd til å kjøpe ny bil hvis jeg hadde blitt verre av å kjøre en som ikke er god. Og som man ikke stoler på.

Hadde samboeren hatt en bil som er til å stole på og han hadde nektet meg en anna bil så hadde jeg jammen meg satt ned foten og sagt at da får du kjøre min bil og jeg din så får du se hvordan det er!

Man får jo Touran som er billigere enn 200 000. Man må bare finne den riktige!

Men hvis dere absolutt ikke har råd og ikke finner en annen løsning så får du bare prøve å tenke at det er midlertidig og at du får en annen bil en eller annen gang. Har ikke så mye trøstende å si til deg.

Hva med en multivan f eks? de er store men også litt billigere.

Skrevet

Det finnes helt sikkert andre biler, men det er Touran jeg kjenner litt til i og med at vi har flere sånne som firmabil på jobben. I tillegg er jeg litt forelsket i Touranen. Har alltid hatt biler som ikke har vært helt "gode" for å si det sånn så jeg har ikke så innmari lyst på nok en "gammel" bil om du skjønner.

Har sjekket med flere andre merker og biler med den comforten som jeg ønsker meg og som jeg trenger og som er fra 2000 modeller og nyere er gjerne i samme prisklasse og dyrere.

Har brukt noen timer på finn. no i det siste nå som jeg går hjemme.

Skrevet

Jeg har tenkt og tenkt og finner ikke noen annen bil. Har også glemt å si at den må være såpass liten at jeg får den gjennom porten (må gå under portstolpene) til vinteren for da må jeg ha den i hagen pga. snømåkingen utenfor her.

Jeg vet at man får Touran billigere enn 200 000, går ut fra den prisen for det som er billigere har gjerne gått langt.

Skrevet

Hva med en rav4? De får du til en billig penge.

Da hadde jeg heller tatt en bil som har gått litt langt så lenge jeg hadde blitt friskere. Bare pass på at det ikke er ungdommer som har kjørt bilene det. Men heller ikke ur-gamle folk.

Skrevet

Delg begge de bilene dere har. Se hvor mye dere sitter igjen med og kjøp 2 biler dere har råd til. Det er vel ikke værre enn det? Om dere iokke har råd til den bilen dere har lyst på må dere greie dere med noe billigere.

Skrevet

enig med poamin!

har forresten liten medfølelse.. jeg kjører selv en 87- modell som skulle vært eu-godkjent for flere mnd siden... ikke veldig kult å frakte sine små i noe slikt. men av og til har jeg ikke no valg. går ikke alltid buss ol. når en bor slik til! og ikke har jeg råd til noen ny! så en 97-modell med viskere som ikke virker og er lav er for meg en drøm!!!

Skrevet

Takk for svar.

Vet ikke helt hva som skjer på bilfronten. Vet bare at jeg har et meget sterkt ønske om en bil jeg er tryggere på, mere konfortabel med å kjøre og som passer min sykdom bedre.

En ting vet jeg og det er at den bilen jeg har nå går mot slutten. Det dukker opp nye feiler og flere blir det nok i og med at den er gammel. Og dyrt er det å reparere den også. At jeg nevnte vinduspusserne var bare et eksempel. At den kom gjennom EU kontrollen er et under, nettopp pga. vinduspusserne som ikke virker som dem skal. Det er i alle fall det jeg tenker og det alle andre som vet om pusserne mine tenker også.

Jeg har ikke vært ute etter sympati, bare nye måter og se dette på.

Så at du som har en 87 modell ikke føler sympati for meg er helt greit, men husk at en 87 modell kan fint være i bedre forfattning enn en 97 modell. Det har man sett og erfart tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...