abella Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Er det flere som har erfaring med prolaps og graviditet her? Synes det finnes lite litteratur om dette. Jeg ble selv operert for prolaps for ca 1 år siden. De fire første månedene hadde jeg sterke smerter i nøyaktig det samme området der prolapsen slo ut i korsryggen og utover mot høyre side. Nå har begynt å få krampe i bena og dette setter seg i akkurat de musklene som ble lammet da jeg hadde prolaps, dvs på utsiden av leggen og innsiden av foten. Vet av MR bildene at jeg er svært utsatt for flere prolaps, og gruer meg derfor til jeg legger på meg mer, da jeg er usikker på om ryggen takler det. Flere med erfaringer?
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Vel , jeg hadde prolaps for mange år siden. Ble ikke operert. Jeg har merket lite til det før nå de siste ukene, da har jeg fått ryggvondt i samme området (men er i uke 40, så litt ryggvondt må vel påregnes nå....). Men jeg har vært veldig bevisst på å trene spesielt ryggen gjennom hele svangerskapet, nettopp pga dette. Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men det er aldri for sent å begynne å gjøre ryggøvelser... snakk med en fysioterapeut, de kan fortelle deg hva du bør gjøre etter hvor langt du er kommet i sv.skapet.
Gjest Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Jeg hadde prolaps i ryggen i begynnelsen av svangerskapet. Trodde aldri det kom til å gå over, trodde nesten ikke at jeg kom til å klare å gå igjen. Men det gikk faktisk over. Har gått til osteopat helt siden prolapsen kom og det har hjulpet veldig også mot bekkenplager. Jeg har blitt bedre og bedre utover svangerskapet, nå er jeg 38 uker og tung, men fin i rygg og bekken. Tror det handler om riktig behandling og at jeg kjenner igjen tegnene på kroppen når jeg må ta det rolig og tar hensyn til signalene. Tror det viktigste er å lytte til kroppen, ligge mye, gå småturer, ikke overbelaste, gå til behandling og gjøre evt øvelser. Håper du blir bedre og bedre du også og at du får erfaring på at ryggen takler det. Det blir heldigvis tyngre bare for en periode. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå