Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg lurer på om man skal ringe føden når vannet går.. hvis man ikke har rier, og ingen andre smerter.. skal man ringe uansett liksom?? (førstegangs her :P )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Da får du time til kontroll hvis hodet til babyen er festet. Om det ikke er det / du vet ikke om det er det, så skal du ligge i baksetet på bilen og dra inn til sykehuset med en gang. Men ringe uansett først.

Skrevet

hvorfor skal man ligge ned?? og hvorfor har ikke jordmor mi fortalt meg dette????

Skrevet

Aner ikke hvorfor jordmor ikke har sagt noe.. Men hvis hodet til baby ikke er festet kan navlestrengen ha kommet litt "ut" foran hodet til baby, og dermed bli avklemt under rier - forståelig? Det er bare det man vil unngå.. Dersom du vet at hodet er festet, så kan du bare ta det med ro:)

Skrevet

hmm okei.. hodet har ikke festa seg enda, er 38+ 5 .. men takk for svar :) håper jeg slipper situasjonen med at vannet går mens jeg er hjemme.. er vel mest vanlig at det går når man allerede er på sykehuset.. !?!?

men nå veit jeg ihvertfald at jeg skal ringe føden da :) håper noe skjer snart, er så spendende at jeg ved ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv her jeg sitter.. kan liksom skje når som helst nå.. om 5 min. eller om 3 uger.. det er jo til at blive skør af.. hehe.. men er ikke lei av å være gravid da, men gleder meg bare så mye te å se prinsessa nå.. :D

Skrevet

mitt vann gikk 39+0 og hodet var ikke bekreftet festet. de sa jeg ikke trengte å legge meg ned, (men trengte ikke stå på hodet heller) men ta en taxi inn til sykehuset. vannangangen gjør som regel at hodet fester seg, fordi det blir sugd ned i bekkenet, og det var tilfellet hos meg når jeg kom frem. i "gamle dager" var de mer hysteriske på det der med vannavgang, og man ble gjerne hentet i ambulanse hvis ikke hodet var festet.

Skrevet

Har hørt det samme som Mini og Maria, og når min søster fødte for 20år siden ble hun hentet i ambulanse pga. vannavgang uten hode festet. MEN det er et unntak og det er hvis du vet at barnet er i seteleie, fikk beskjed av sykehuset at om vannet gikk skulle jeg legge meg rett ned og ringe etter ambulanse. Dette fordi navlestrengfremfall er en av mulige komplikasjoner ver setefødsel og den risikoen øker ved vannavgang før riene/fødselen er i gang.

Med første gikk vannet om natten og riene kom ikke før 5 timer senere, men ringte føden og fikk beskjed om å hvile/sove litt og så komme inn ved 9-tiden (etter vaktskifte) for en sjekk, eller før hvis riene kom før. Vi var inne rundt 9.30 og hadde da hatt rier i ca.2 timer.

Skrevet

De har visst litt forskjellig praksis på dette. Her i byen skal man ikke legge seg ned, men jeg har også hørt begge deler. Ring føden når vannet går, så får du beskjed om hva de mener er riktig...

Skrevet

Hei forige gang jeg fødte var ikke guten min festet når vannet gikk, da måtte jeg ligge helt i ro til ambulansen kom hentet meg, dette er 6 år siden. Nå venter jeg nr 2 og tok dette opp med jordmor, hun sa at det var slutt på at en trengte ligge helt i ro om hodet ikke var festet og vnnet går, de var slutt på det; noen som vet???????

Skrevet

Hei, takk for svar.. da tror jeg jeg tar det som det kommer og hører med de på føden når den tid kommer =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...