Gå til innhold

er dette rettferdig ? allergimat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

At foreldre med barn som har alllergi, gluten og laktose må kjøpe inn egen mat til barna i barnehagen og på SFO.

Når det blir lagd fks vaffler så får de kankje en is eller tørre kjeks.

Jeg merker jeg blir sint i sånne tilfeller. I min gamle jobb var det helt vanlig at vi kjøpte inn til de som ikke tålte og lagde ekstra og det samme. Det hente at de fikk is men det var sjelden.

MEN så fort barnehagen eller SFO får inn et barn som av relgiøse grunner ikke spiser svin da legges det til rette og betales av budsjettet.

enten så må alt betales av barnehage eller SFO eller ingen ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

idioti spør du meg!! men betaler du ekstra penger for mat? da SKAL de ihvertfall kjøpe inn og lage. du skal ikke betale inn for så måtte gjøre d igjen... nei nei høl i huet.....

Skrevet

Jeg er enig med deg. Enten må man ha en ordning der man lager ekstra (og da mener jeg ikke tørre kjeks) til de som ikke kan spise maten, eller så må man la være for alle også.

Jeg synes man skal lage ekstra til alle, om så alle må betale litt mer i matpenger. Det hadde jeg gjort gladelig.

Skrevet

Jeg jobber i en barnehage hvor dette er helt vanlig. allergi mat barna må ha med mat og de barna som ikke spiser svin kjøpes inn av oss.

Jeg merker at jeg blir sint for sånn skal det ikke være .

Skrevet

Dette er jo helt høl i hodet. Sånn skal det ikke være... fryktelig urettferdig spør du meg. Det skal være likt for alle.

I barnehagen vår lager de egen mat til de som ikke kan spise det de andre spiser grunnet allergi eller religion

Skrevet

Vel, da er det noen som ikke har sjekket reglene godt nok.

Barnehage og skole, da regner jeg med at det gjelder SFO også har plikt til å tilrettelegge kosten til de som har allergier også.

Det er ikke et valg de har, men nå de er forpliktet til.

Har en brosjyre på det her hjemme siden jeg selv har en cøliakigutt.

Til å begynne med hjalp jeg barnehagen, men nå kjøper de inn alt.

Det eneste jeg selv gir til dem er en pakke kjeks til å ha i skapet og noen muffins til å ha i frysreren i tilfelle noen av de andre foreldrene har med til de andre.

Ellers skaffer de selv glutenfritt brød og det de trenger til den varme lunsjen og kos ellers.

Så frinelle, skriver du dette fordi du selv har eller kjenner et allergibarn som blir satt utenfor er det bare å sette beinet ned og kreve.

Skrevet

Jøsses, hørtes merkelig ut syns jeg. Nå har jeg bare vært i en barnehage med alvorlig allergi, så det har ikke vært så mye problem. Men i denne barnehagen ble det laget samme til alle, altså man lagde allergivennlig mat. Moren hadde en bok med forskjellige oppskrifter, så det var helt topp. ble litt lettere da :)

Det eneste de tok med hjemmefra var brød, dette fordi alle betaler jo matpenger, og det gikk ofte litt over budsjettet om bhg skulle kjøpe brød og, så i stede for å betale mer tok de med :)

Skrevet

Jeg skriver dette for jeg sto og stekte vaffler til alle barna og når jeg spør hvor jeg finner vafflejern og ting å bruke til allergi barna fik jeg beskjed om at det fins ikke . de hadde noe kjeks greier i skapet der.

Og jeg ble så sint. Så jeg fant saft is de barna kunne få og ga de like mange saftis som de andre barna fikk vaffler.

Skrevet

Så du jobber der?

Ja da drar du til styrer og sier at du må ha midler til å kjøpe et vaffelhjern til barna med allergi også.

Å skille slik er rett og slett ikke lov, og hadde jeg som mamma fått høre om det skal jeg si jeg hadde laget leven.

Ja barne med allergi må lære at det ikke er alt de kan spise og min 3-åring er allerede veldig obs på dette og sier fra selv.

Men barnehagen er ikke stedet som skal lære det, der skal alle behandles likt.

Er ikke irritert på deg hvis du tror det, he he, men stedet du jobber på.

Skrevet

Barnehagen skal dekke brød også selv om dette er dyrere, og foreldrene skal ikke måtte betale mer i matpenger fordet.

Skrevet
:) nei da jeg tror ikke du er iritert på meg. Jeg skal snakke med sjefen min og si at dette går ikke ann. men måtte bare vite om det var jeg som tenkte sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...