Gå til innhold

Hvor mye sparer dere til barna i måneden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

legger unna barnetrygden + 500.

ingen spesielle formål. i tilfelle det skulle skje noe.

når han blir 18 kan han få pengene til førerkort evt bil.

Skrevet

Sparer barnetrygda på egen konto til henne, samt eier en leilighet i tillegg til huset vårt, som vi betaler ned lån på, som hun skal få når hun er gammel nok til det. Nå får vi et barn til, så håper vi kan kjøpe en leilighet til om noen år, må jo være likt.

Vi har muligheten til å gi jentene en grei start på boligmarkedet med bolig og sparepenger, så slipper de å sitte med like mye lån som unge, nyetablerte og kan dermed konsentrere seg om utdannelse eller hva de nå måtte finne på å gjøre med livet sitt.(ikke alle må utdanne seg til å bli noe stort, det får de velge selv)

Skrevet

sparer ingen fast sum... nedbetaling av lån m.m. er den sparingen vi bedriver... Når guttene blir eldre vil vi ha bedre økonomi og kan hjelpe dem da istedetfor å legge unna penger vi trenger til familien nå..

Skrevet

Til anonym 21.20:

Du vil sikkert få svar som at du gjør dem bortskjemte, at de må lære å stå på egne bein osv... har sett det på tidligere innlegg.

Men tror nok det handler om sjalusi.

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir misunnelig (ikke sjalu;) på dere fordi dere får til det dere gjør. Skulle virkelig ønske jeg hadde muligheten til å gjøre noe sånt for barna mine=)

Jeg er student, pappa'n tjener litt under 300 000 i året. Men vi legger i hvertfall av barnetrygden til begge ungene hver mnd. Så langt har vi klart å spare alt, til tross for høyt boliglån :)

Har dessverre ikke råd eller mulighet til å kjøpe leilighet til barna våre, men 970 kr pr barn hver mnd blir jo en god sum når de er 18 år likevel da:)

Skrevet

Barnetrygda blir jo en god sum når de er 18, da:-) Leiligheten bodde vi i før vi kjøpte hus, og ble enige om å prøve å holde på den. Vet ikke om vi får råd til enda en leilighet, men er snakk om noe forskudd på arv fra våre foreldre, og da kan det gå til leilighet.

Synes ikke vi skjemmer dem bort, så andre får bare si hva de vil. Synes det kunne være kjekt for barna å slippe å jobbe seg ihjel ved siden av studier for å få råd til å bo, slik vi har gjort... (forresten har vi ganske mye lån, så har ikke kunne cashe ut boliger akkurat)

Skrevet

970 kr per barn per måned blir til slutt over 200 000 hvis man sparer konsekvent helt til barnet fyller 18, så jeg vil tro de fleste barn sier seg fornøyd med det ja!! =)

Jeg fikk selv leilighet fra mine foreldre (flyttet inn det året jeg fylte 19), og har et intenst ønske om å kunne gjøre noe sånt for mitt eget barn. Jeg lurte også på om det er normalen å hjelpe barna igang med leilighet osv., men jeg skjønner jo nå at det ikke er det. Kanskje det er nok å legge til side barnetrygden, sånn som dere andre gjør.

HI =)

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Når begynner dere å spare til konfirmasjon da, og hvor mye sparer dere i mnd til det? Det må jo være veldig dyrt med konfirmasjon, så jeg tenker at det kan være lurt å begynne forholdsvis tidlig..?

Dette med sparing har jeg også tenkt masse på! :-)

Skrevet

Vi sparer ikke til barna. Vi har penger i fond som står i vårt navn. Økomomien vår er såpass god at vi regner med å kunne betale for evt. konfirmasjon (ikke noen nødvendighet for oss at de konfimeres), lappen, bil og hjelp til sin første bolig. Det vi krever og håper som gjengjeld er at de gjør en innsats for å klare seg godt videre i livet.

Skrevet

Sparer 400 pr barn + alt av pengegaver til bursdag, jul o.l. Har tenkt å bruke noe av disse pengene til konfirmasjon, resten får de når de blir 20. Jeg fikk en konto da jeg ble 18, ble ikke brukt til noe fornuftig.

Skrevet

Sparer til bunad som hun skal få til konfirmasjonen sin. 400 kr i mnd.

Skrevet

Vi sparer ikke til ungene, men betaler ned gjelden vår og skal hjelpe de etterhvert som behovene kommer.

Barna er ikke døpt så vet ikke om det blir aktuelt med dåp eller konfirmasjon. Det får bli opp til dem.

Skrevet

jeg sparer til hus til meg selv og småen. det får nesten holde... hehe

men når han er stor gutt og trenger penger vil jeg jo uansett sitte veldig mye bedre i det en nå. så jeg ser ikke hvorfor jeg må spare for å kunne hjelpe han om det er noe han skulle trenge.

personlig syns jeg at han skal betale bil, lappen og ungdomstiden selv. jeg vil heller hjelpe han når han får barn og familie

Skrevet

Ingen fast sum..litt her og litt der...vekslemynter og noen hundrelapper her og der et par ganger i mnd...

Skrevet

ingenting. kun det han får i pengegave til bursdag/jul.

Vi har god råd faktisk, men ser ikke poeng å spare til ungen. Sparer til meg selv, har han behov for økonomisk støtte kan vi vurdere å betale fra våre penger.

Skrevet

Sparer ikke til ungene, og ihvertfall ikke i barnas navn (dere vet av ungdom med formue ikke får stipend fra lånekassen, og at overformynderiet kommer inn i bildet når summen kommer over et visst beløp?)

Men jeg sparer penger hver måned, både i fond og på sparekonto. Dette er mine penger i mitt navn.

Selvfølgelig har jeg lyst til å hjelpe barna mine den gangen det blir aktuelt, om det blir til bolig, til nedbetaling at studiegjeld e.l. får vi se etterhvert. Uansett blir det en gave som jeg gir utfra egen økonomi.

Gir ikke en gutt på 18 år tilgang på en konto med 200.000,- på veit, det blir mye festing, sydenturer og harry biler av sånt, hehe. Det får han jobbe for og finansiere selv. Så skal heller mamma slå til med en fin pengegave den dagen jeg mener det er på sin plass ;)

Skrevet

Setter til side barnetrygden hver måned (men på konto i mitt navn da slik at overformyderiet ikke kommer, hehe). Tanken er at dette skal ungene få når de en dag begynner å studere. Fikk selv et fint bidrag fra mine foreldre som student noe som gjorde at jeg slapp å ta jobb siden av (er knapt å leve på bare studielån synes jeg). Kommer nok til å åpne en BSU-konto for å spare på i tillegg når de blir litt eldre.

Ellers sparer vi jo til hele familien på vår egen sparekonto (setter av ca fem tusen i måneden), denne kommer til å bli brukt til konfirmasjoner, lappen og slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...