Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Jeg sendte denne mailen til en vgs i dag, men håper på at noen kan svare meg her også... Er slett ikke sikker på at jeg får svar, for jeg finner ikke noen adresse som man skal henvende seg til om sånt. Jeg er en jente som fyller 21 år i år. Jeg ønsker å få studiekompetanse og søke høyere utdannelse etter 23/5-regelen, om to år. Da har jeg forstått at så lenge jeg oppfyller kravene om å fylle 23 år i søkeåret, og har minst fem år med utdannelse/arbeid, så kan jeg ta seks fag, som gjør at jeg kan studere på høyskole/universitet. Jeg ønsker å ta disse seks fagene nå, som privatist, i løpet av dette året/neste år. Dette er engelsk (har tatt eksamen vg1 muntlig og skriftlig), matematikk (har eksamen vg1, må jeg også ta eksamen vg2?), samfunnsfag (tatt eksamen vg2), norsk (må jeg ta eksamen i muntlig og skriftlig vg1, vg2 og vg3, eller har de en "samling" av disse fagene, som gjør at en kan ta færre eksamener? Feks kun vg3, eller en lengre/mer omfattende eksamen? Det er jo muntlig, skriftlig, og nynorsk), Naturfag (har beskrevet nedenfor, håper på svar ang dette) og historie (ikke tatt). Jeg gikk ett år på videregående skole under reform 94, og har ikke noe jeg ønsker å "beholde" derfra annet enn en god karakter i naturfag. Går det an å få godkjent en naturfagkarakter fra reform 94, eller må jeg ta naturfag på nytt innen Kunnskapsløftet? Dette var jo yrkesfag, og var et timetall på to timer i uka. Er det et større fag jeg må ta for å få studiekompetanse? Hvis jeg skal ta naturfag på nytt, må jeg ha hjelp til dette, med tanke på elevforsøk, osv. Er det noe sted man kan hanvende seg for å ta kurs eller lignende, i naturfag? Ønsker ikke å ta et helt semester, bare få litt intensiv kursing og friske opp litt, og er avhengig av å jobbe 100% dagtid, så hospitering hos vgs er ikke aktuelt på dagtid i hvertfall. Jeg har tatt ett "år" ved NKI, helse- og sosialfag vg1: Norsk, Engelsk, Matematikk, Kroppsøving og tre programfag for helse- og sosialfag. Tatt privatisteksamen i matematikk vg1, engelsk muntlig og skriftlig, Kroppsøving, og alle tre programfag + tverrfaglig. Skulle også tatt naturfag, men har ikke fått noe klart svar på om jeg kan få godkjent karakteren jeg har fra videregående. Har "tatt andreåret" Barne- og ungdomsarbeider vg2 som privatist. Dvs eksamen i: Samfunnsfag, tre programfag, + tverrfaglig praktisk. Jeg har som sagt ikke tatt noen eksamen i norskfaget, men tatt kurs via NKI i vg1. Gjelder det for noe som helst, eller må jeg ta eksamen i alle norskfagene? Jeg lurer også på hvordan jeg kan gå frem for å ta fagbrevet i Barne- og ungdomsarbeiderfaget, da jeg har ca tre års praksis i fra barnehage, og alle fagene (unntatt norsk og naturfag). Må jeg ha praksis fra skole/sfo/ungdomsklubb osv? Jeg har vært i vanlig jobb, ikke lærling, i barnehage. Dette ble litt rotete, ikke lett å forklare når man tar alt som privatist, og litt her, og noe der. Målet er jo at jeg skal få studiekompetanse etter hvert. Kan jeg gå frem for å få samlet alle eksamensutskriftene til et vitnemål, eller vil det være nok for høyskolen/universitetet jeg evt søker på at jeg har mange eksamensutskrifter som viser at jeg har eksamen i de forskjellige fagene?
Miss Misantrop Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Reglene forandrer seg hele tiden, har tatt mange fag som privatist og hvis du bor i oslo er dette lett som en plett. Da går du til privatistkontoret, legger fram saken for en studieveileder. Ellers skal du ta kontakt med din nærmeste videregående skole for å melde deg opp til eksamen. Man tar ikke deleksamen i hvert fag men en eksamen pr fag (noen fag som f.eks norsk har flere eksamener eks.muntlig, skriftlig og nynorsk) Men du tar kun en eksamen i f.eks. matematikk (i ditt tilfelle det er alt du trenger for 23/5-regelen) Naturfag som du har tatt etter gamel reform får du beholde. NKI kurset får du ikke uttelling for du må ta eksamen. Seriøst, dette vil være lett som bare det og du vil antagelig ikke trenge undervisning. Ring nærmeste vidregående så får du nok satt opp et møte. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #6 Skrevet 21. august 2009 Tusen takk for svar! Jeg tenker ikke å ta undervisning. Jeg har ikke råd til å slutte å jobbe, og har ikke tid/lyst til å ta det på kveldstid. Så det blir som privatist, uten skolegang. Men er du sikker på at jeg får beholde den naturfagen som jeg har fra reform 94? Det er jo yrkesfag... Er vel først nå i Kunnskapsløftet at alle fellesfag er samme for yrkesfag og studiespesialiserende? Lurer veldig på det med naturfagen, for ikke søren om jeg begynner å handle inn til å ha elevforsøk hjemme på kjøkkenbenken! Da må jeg ha noe kursing, og tilgang til et kjemirom, der en kan gjøre forsøk med alt materiale tilgjengelig... Tenker at jeg måtte tatt en naturfageksamen, da jeg kun har første året, og ikke VK1(som det het den gang, føler meg gammel nå... ) Er du også sikker på at jeg slipper matte vg2? Lurer på dette med timeantall... I norsk må man ha et timeantall på 320 norsktimer, tilsammen... tenker da at å bare ta vg3-eksamen blir litt lite... De 320 timene skal jo dekke tre år, dermed tenker jeg at man må ta tre års eksamener... Skjønner ikke dette jeg.. Ellers bruker jeg alltid www.privatistweb.no når jeg skal melde meg opp til eksamen.. Har tatt enndel som privatist. Bakdelen er jo at man ikke får noe info, og man har ansvaret for ALT selv. Å finne frem til det man må ta osv. Rart man blir forvirret? Takknemlig hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #7 Skrevet 21. august 2009 Om jeg forstår deg rett og du har naturfag fra yrkesfaglig så er det for lite for studiekompetanse. Da må du ta en ny eksamen i det. Du skal bl.a ha x antall godkjente forsøk. Naturfag får dutatt bl.a på Folkeuniversitetet, privat skoler osv. Om du går inn på samordan opptak sine sider så står alt du trenger vite om timeantall i fag o.l Du kan også sende vitnemålene inn dit og de sender deg skriftlig svar om hvilke fag du mangler.
Miss Misantrop Skrevet 21. august 2009 #8 Skrevet 21. august 2009 En eksamen i norsk bokmål, en i nynorsk og en muntelig test dekke opp alle tre årene. Man har ikke en eksamen for hvert tenkte år, da det i virkligheten ikke er år men kurs man tar. Yrkesfagelig naturfag vil nok mangle noen timer, og du har rett i at det er litt styr å ta naturfag. Det kommer jo litt an på hvor mye du vil legge i dette, men det finnes jo oppgaver på webben som du kan laste ned... anbefaller selvfølgelig ikke dette, men som sagt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå