flypapir Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hva svarer man egentlig på slike spørsmål?? Hun er 3,5år gammel og jeg aner ikke hvor mye det er greit å forklare. Hvor dypt skal man gå?! Håper å finne en fin bok om emnet, så kan jeg evt ta forklaringen ut ifra den
Mille** Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Foreløpig har jeg kommet unna med at alle jenter har masse egg i magen sin, og plutselig begynner et egg å vokse og blir til en baby. Dette funker ikke med 11 åringen selvfølgelig. Hun utbrøt rett etter at lillesøstra var kommet at "mamma, jeg vet at du har pult, 3 ganger faktisk!" Ble litt satt ut da ja. ;o)
flypapir Skrevet 19. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2009 Hehehe.. Jeg tok også en forklaring som ble litt avansert... "Mamma sitt egg og pappa sin celle ble blandet samme og vips, så ble du laget!" Hun sa hun forsto, men jeg tenker hun trenger en forklaring som passer hennes alder om ikke så alt for lenge
Den Blå Engel Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Jeg synes du skal være så ærlig som mulig. Si at damer har små egg inne i magen, og at menn har babyfrø i tissen- og at tissen må inn til eggene for at frøene skal komme inn i magen. Når det kommer et frø inn i egget, vokser det og blir til en baby. Synes det er veldig dumt å ty til halvsannheter/halvløgner som at det "plutselig" begynner å vokse babyer i damemager. På den måten gjør man det til noe mye mer mystisk og tabu enn det burde være.
flypapir Skrevet 19. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2009 Jeg er også enig i at man skal være ærlig, men jeg tenker at man ikke trenger å fortelle alt med en gang. Kan jo hoppe over noen av detaljene inntil videre eller? Hun er jo bare 3,5år gammel....
Gjest Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Ja, jeg er enig. Har selv en treåring og har enda ikke fått spmålet, men det bør vel holde med å si at det er et mammaegg inni magen som blir en baby..?
flypapir Skrevet 19. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2009 Nei, vil jo ikke skremme henne heller...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 min gutt på 3 år lurte på det samme, eller hvordan babyen kom inn, og da sa jeg at når mamma og pappa koser så kom babyen inn i magen... det var helt greit for han det:) men han var veldig søt da han i samme samtalen lurte på om jeg fikk veldig vondt i halsen når babyen kommer ut..hehe:) Fortalte han at babyen ikke kommer ut av halsen, men av tissen.. så ser han forskrekka på meg mens han holder forran tissen sin og sier: IKKE UT AV MIN!! hehe, beroligget han med at babyen kom ut av mamma sin tiss, så var det helt grei det også Her får ihvertfall gutten den skikkelige forklaringen..hvorfor ikke liksom?
flypapir Skrevet 19. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2009 Ja, jeg er enig i kose biten,. Lurer bare på hvor detaljert jeg skal forklare uten at det blir for mye... Vil jo ikke risikere at hun ikke tør å kose fordi hun er redd for å få baby i magen, om du skjønner?! Hun er hvertfall inneforstått med hvordan babyen kommer ut. Den biten tok vi da Lillebror kom til verden
Musemor med tre søte små Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 Sitter og ler meg skakk. Gruer meg til guttungen begynner å spørre
Mille** Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Snupp (straks 4 år) sa forresten til meg i dag at når babyer kommer ut av rumpa så blir de ødelagt, det hadde hun sett på tv nemlig! Mulig hun har sett på jordmødrene en gang, ikke vet jeg. Nyttet ikke å si at babyene ikke blir ødelagte, for det hadde hun nemlig sett med egne øyne på TV, så det så. ;o)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 hehe:) ja, det kommer de utroligste spørsmål:) Det med kosebiten: Hva med å si at det er bare mammaer og pappaer som kan lage babyer når de koser? så slipper hun å tenke mer på det:)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 hehe:) ja, det kommer de utroligste spørsmål:) Det med kosebiten: Hva med å si at det er bare mammaer og pappaer som kan lage babyer når de koser? så slipper hun å tenke mer på det:)
Mille** Skrevet 19. august 2009 #14 Skrevet 19. august 2009 Men det er faktisk ikke sant at det er bare mammaer og pappaer som kan lage barn når de koser, syns derfor det blir feil å fortelle dem det. )
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 tja.. for en 3 åring så syne ihvertfall jeg det er helt ok å si at "når mammaer og pappaer koser" en treåring har ingen muligheter å forstå anatomi, så det nytter ikke å forklare at "nå mennesker kommer i puberteten...." Mennesker som koser og lager barn blir jo mammaer og pappaer... så for meg er det helt greit å bruke det på treåringen:)
Den Blå Engel Skrevet 19. august 2009 #16 Skrevet 19. august 2009 Jeg tror ikke det er noen stor fare for å skremme barna ved å gi en ordentlig forklaring på hvordan babyfrøene kommer inn i magen. Så lenge barna er små er ikke nakenhet og kjønnsorganer særlig sjokkerende, men for litt større barn kan nok en utdyping av "kosingen" fortone seg ganske ekkel, da har de blitt påvirket av holdningen om at kjønnsorganene er tabu. Synes det er rart at så mange ser ut til å synes dette er så vanskelig å snakke med barna sine om, det er da den naturligste tingen i verden?
Sjokoladebanan Skrevet 19. august 2009 #17 Skrevet 19. august 2009 Vi hadde om barns seksualitet på skolen her en dag, og da hadde lærerinnen med seg en del bøker. b.la en bok som var på svensk. Den het så blev du til. den forklarte på en enkel og fin måte hvordan babyen kom inni i magen og sammenlignet mammaen og pappaen som to puslebrikker som passet sammen. har lyst til å kjøpe den til min gutt blir stor nok, men vil gjerne ha den på norsk da.
flypapir Skrevet 20. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 20. august 2009 Takk for tips Jeg vet at seksualitet er den mest naturlige ting i hele verden, allikevel føles det merkelig skulle forklare snuppa at jeg og pappan hennes har gjort "det" når hun jo bare er 3,5år gammel. Får vel uansett forberede meg litt til neste spørsmålsrunde nå som jeg vet at hun funderer på denne type ting
Sånn kan det gå Skrevet 20. august 2009 #19 Skrevet 20. august 2009 Små barn blir ikke det minste skremt av slikt, de synes det er spennende, men naturlig, akkurat som at maten de spiser blir til bæsj på vei gjennom magen og tarmene. Det er bare voksne som har det for seg at dette er noe farlig hysj-hysj som man helst ikke skal vite noe om og i hvertfall ikke prate om og så overfører de denne "skrekken" og følelsen av pinlighet til ungene. Om du snakker om det som det naturligste i verden så føler ungene også at det er det, og det er jo faktisk nettopp det det er.
flypapir Skrevet 20. august 2009 Forfatter #20 Skrevet 20. august 2009 Greit, den kjøper jeg Men hva forteller man? Sier man ALT nå eller utelater man noe. Evt hva?!
___ Skrevet 20. august 2009 #21 Skrevet 20. august 2009 Vi har gitt hele forklaringen, inklusiv hvorfor guttene har utovertiss og jentene innovertiss. Forklar det skikkelig så skjønner de det godt.
___ Skrevet 20. august 2009 #22 Skrevet 20. august 2009 De blir ikke skremt av den riktige forklaringen. Derimot kan de bli litt forvirret ov er halvsannheter og historier.
___ Skrevet 20. august 2009 #23 Skrevet 20. august 2009 Forklar alt, men gjør det kort, ellers er det ikke sikkert de gidder å høre på til du kommer til slutten ;-)
flypapir Skrevet 20. august 2009 Forfatter #24 Skrevet 20. august 2009 Hehe, det er sant.... Vi foreldre har vel en tendens til å forklare ting ihjel til det kjedsommelige.. Får ta en alvorsprat med mannen hvor vi legger en slagplan for hva vi sier neste gang spørsmålet kommer opp. Så står vi (hvertfall jeg) bedre rustet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå