Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hei! Er det noen som kan hjelpe meg her??? Jeg jobber full stilling og ønsker å gå ned 20 % på stillingen min, siden minstemann bare er et år. Jeg har spurt sjefen min da jeg skulle begynne å jobbe etter endt permisjon,men fikk da beskjed om at det ikke var aktuelt og at jeg da kunne si opp hvis jeg ville det. Jeg trenger jobben,men føler at barna trenger meg også.Spes minstemann.Jeg er alene med 4 barn. Så var det da en venninne som sa at jeg hadde krav på de 20 % som permisjon fra stillingen min, siden jeg hadde små barn. Noen som vet noe om dette og please kan hjelpe meg? Noen som vet hvor jeg kan hendvende meg event?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Nå ble jeg litt usikker, men trodde at i følge norsk lov så har man rett på utvidet permisjon i forbindelse med fødsele i inntil tre år, disse må tas i direkte sammenheng med din opprinnelig permisjon. Tror også at dette gjelder ved nedsatt stillingsprosent, slik at du kan søke om utvidet fødselspermisjon à 20% i inntil 3 år til.. Men så tittet jeg litt i aml. kap 12.. og nå kan jeg ikke se sånn i farten at det står noe om det. Uansett, er jo sjefen din helt på tryne. Og hvis du får deg en ny jobb annet steds, så hadde jeg forsvunnet rimelig kjapt.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 En ting til.. Som jeg først så nå. Når du er alene om omsorgen har du rett på 12 mnd utvidet permisjon § 12-5. Foreldrepermisjon (1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden. (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. (3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd. Så.. da har man rett til 24 mnd totalt permisjon, så fremt man tar den i direkte avløsning med den "normale" permisjonen. Men da selvfølgelig uten foreldrepenger. Sjefen din tar feil.. og du kan ta et år til
Iselilja Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Hentet fra http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/bro/2000/0015/ddd/pdfv/214380-smabarnsforelder_2004.pdf Rett til redusert arbeidstid er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 46 A. Hvem har rett til redusert arbeidstid Både mor og far har rett til redu- sert arbeidstid dersom det er behov for det av vektige velferds- grunner. Som vektig velferdsgrunn regnes for eksempel småbarnsfor- eldres ønske om og behov for mer tid sammen med barna. Forutsetningen for å få redusert arbeidstid er at ordningen kan gjennomføres uten særlige ulemper for virksomheten. Tvister mellom arbeidstaker og arbeidsgiver avgjø- res av Arbeidstilsynet. Reglene praktiseres slik at ulempene må være betydelige før ønsket om redusert arbeidstid kan avvises. Loven gir ikke en arbeidstaker som får redusert arbeidstid rett til å beholde full lønn. Redusert arbeidstid kan tas ut som kortere arbeidsdag, færre arbeids- dager per uke, eller i form av arbeidsfrie perioder. Behovet for arbeidsfrie perioder kan for eksem- pel melde seg i forbindelse med lengre skoleferier. En arbeidstaker som ønsker redu- sert arbeidstid, skal gi skriftlig var- sel til arbeidsgiveren snarest mulig og senest 4 uker i forveien. Det kan søkes om redusert arbeidstid for inntil 2 år av gangen. Når den avtalte perioden er over, har arbeidstakeren rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Når en arbeidstaker har redusert arbeidstid, regnes arbeid ut over det som er avtalt ikke som overtid, men som merarbeid. Dette gjelder arbeid som er innenfor alminnelig arbeidstid. Merarbeid gir ikke etter arbeidsmiljøloven rett til overtids- tillegg, se arbeidsmiljøloven § 49.
Iselilja Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Og dette står på arbeidstilsynets sider: Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses uten videre å ha behov for å få redusert sin arbeidstid, dersom de ber om det. De trenger med andre ord ikke å begrunne behovet nærmere.
Iselilja Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Link: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28158
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå