Gå til innhold

MIDDAG etter barnehagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla har nettopp begynt i barnehagen og da blir jo spise rutinene helt snudd om. Er ikke hjemme fra barnehagen før rundt 16:30 og da er det jo bare tid til ett måltid før det er kvelden. I barnehagen spiser de jo bare brødmat, frukt og Yoghurt.

Men når spiser de middag da? Middag isteden for kveldsmat?

Litt usikker her nå. Hva pleier folk rundt omkring å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi spiser middag stortsett kl.17, å siden mini legger seg kl.18:30 som regel, blir han tilbudt en brødskive ca. kvart over seks. Men spiser stortsett bare en halv.

Er ikke alle middager han er så begeistret for, å da spiser han gjerne litt mer brødmat før han legger seg. Men stortsett bare en halv til en brødskive. Så han får velge selv om han vil spise den eller ikke.

Skrevet

Sånn gjør vi det også. Vi har middag kl 17, og tulla legger seg i 19-tiden, så da er det en brødskive til kvelds i 18:30-tiden. Hun spiser heller ikke alltid hele skiva, og har hun spist lite til middag, da hender det hun får to skiver.

Skrevet

Vi har også en kveldsmat kun en time eller halvannen etter middag. Skjønner ikke at han er sulten igjen, men han spiser alltid ei lita skål med weetabix med melk på:)

Skrevet

Men har dere noen gode tips for å få dem til å i det hele tatt spise middag? Vi har prøvd det meste, og en periode gikk det bra, men de siste to ukene tror jeg kun det er kjøttpølser og makaroni med ketchup eller kjøttdeig, tomatsaus og spaghetti som har gått ned - og det kan vi ikke ha hver dag ;)

Fiskeboller/fiskepudding i hvit saus - nei

Kjøttkaker i brun saus - nei

Fiskegrateng - tja

Kokte gulrøtter - nesten

Brokkoli - hæ?

Blomkål - mere hæ...

Poteter - tja, hun kommer seg

Ting som må tygges har hun ikke jeksler til

Skrevet

Vi lager middag som vanlig i 4-tiden. Jeg er jo klar over at lillemann har spist en stor bolle grøt, en bolle kornflakes og frukt kl 14. så jeg tilbyr han mat (hva vi nå enn har den dagen).

Spiser han så er det fint og er han mett så er det helt greit;)

Han er stuptrøtt om dagen så han bader i 5-tiden, ser på drømmehagen og legger seg kl 18.00:)

Når han ser på TV lager jeg grøt til han som jeg dytter i han mens drømmehagen går. Når grøten er spist får han en flaske med varm melk. Han er 15 mnd... Når han ikke er i barnehagen spiser han ikke så mye, men i barnehagen eter han:)

Blir like imponert hver dag jeg når han spiser middag 2 timer etter et stooort måltid i barnehagen også grøt og melk 2 timer etter det!

Skulle tro han kunne sove hele natten nå, men neida- litt pupp en gang på natten må han jo ha;)

Skrevet

Min er 1 1/2 år og har gått et halvt år i barnehage.

Vi spiser middag sammen ca 17.15 og han legger seg 19.

Han spiser ikke kveldsmat og jeg kan ikke se at han har behov for det.

Han er fornøyd og er forøvrig "rund i kantene".

Han spiser det samme som oss til middag, men det er ikke alltid like stor suksess.

Skrevet

Vi spiser middag ca 16-16.30.

Så spiser han grøt til kvelds 18.00.

Varierer hvor mye kvelds han spiser, komme jo selvsagt an på middagsmengden.

Men han vil alltid ha, så vi tilbyr alltid kvelds uansett...

Skrevet

Her spiser vi middag i 16-16:30 og hun får da kveldsmat i 18:30 - 19:00. Er ikke trøtt tidligere enn at hun legger seg 19:00-19:30.

Hun liker det meste av mat, men lager jo litt med tanke på henne da. Eller at vi har fryst ned rester til henne, som hun får om vi spiser noe hun ikke kan spise. Favorittene er fiskeboller i hvit saus, men potet og gulrot. Alt moses litt sammen.. Og spaghetti som jeg blender littegranne så kjøttdeigbitene ikke er så store. Har ikke så mange tenner her ennå heller..

Dere får bare fortsette å tilby henne middag, så får hun få kveldsmat etterpå som hun da evt. spiser mer eller mindre av etter hvor mye middag hun spiser..

Skrevet

Vi er hjemme før kl 16, og da får jenta vår (hun er over to nå da, men dette gjaldt før også :-) ) en "snack", som regel eple, rå gulrot, banan eller yoghurt. En sjelden gang kjeks og melk.

Så spiser vi middag rett før kl 18, og hun legger seg kl 19.

Vi har alltid vært heldige med at hun liker det meste av mat. Men hun foretrekker absolutt ris og spaghetti framfor poteter, selv om hun spiser poteter også. Liker både "norsk" mat men også sterkere mat - vi spiser curry mange ganger i uka, mannen lager fra bunnen av (han er engelsk, og i England er jo curry blitt nasjonalretten..).

Hvit saus tror jeg faktisk jeg må slutte med. Tror hun blir dårlig i magen av den, hun sover alltid dårlig om kvelden hvis jeg serverer det!

Skrevet

Vi kommer hjem rett før kl 16 og da får småen en liten snack (litt frukt, tomat, e.l.). Vi spiser middag i fem-tiden og småen får det samme som oss. Han er heldigvis et lite matvrak så han spiser det aller meste (salat er ikke en favoritt!). Etter middag vår han også litt eple eller nektarin til dessert.

Ca kvart på sju får han yoghurt med havregryn (jeg varierer mengden havregryn etter hvor mye middag han har spist) og så er det legging 19.30. Det hender han får havregrøt til kvelds istedenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...