Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hvilken bransje er dere i eller hva driver firmaet deres med? Hvor lang tid tok det før dere begynte å ta ut lønn og hvor mye? Hvor lenge har dere drevet firmaet og hva tjener dere nå?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 mannen min og jeg driver sammen to hobbybaserte firmaer. Men vi har begge jobber ved siden av. Jeg tror det kommer litt ann på hvilken bransje osv man starter i. Vi tar f.eks ut lønn med ujevne mellomrom - men det meste av overskuddet går fortsatt til nye investeringer. Vi har holdt på i snart 3 år - og har satt oss som mål at i løpet av det 3. året bør det begynne å stabilisere seg litt.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 NØYAKTIG hva vi bedriver vil jeg ikke gå inn på. Årsaken er at vi driver bedriften sammen, det er ikke SÅ mange bedrifter av denne typen hvor begge ektefellene er aktive innen fagområdet, og sammen med andre innlegg jeg har lagt ut, kunne vi da sannsynligvis blitt helt konkret identifisert av noen som VILLE systematisere opplysninger og identifisere. Derfor nøyer jeg meg med stikkordene: Med tilknytning til økonomifagfeltet. Lønn tok vi ut etter 1 måned, det var vi fint nødt til, siden dette var vår eneste inntekt. Og formell oppstart ble da heller ikke gjort før et minimum av faste kontrakter var klar for å signeres. Muligheten for å ta ut lønn var dårlige første året, da tok vi nesten ut hele bedriftens overskudd i lønn og hadde likevel 1/3 av hva vi kunne hatt som ansatte. Andre året kunne vi tatt ut minst 2/3 % av hva vi kunne hatt som ansette. Fra år tre kunne vi tatt ut omtrent det samme som ansette. Og fra år fem litt (15-20 %) mer enn som ansatte. Må også si at min egen stilling i bedriften har vokst fra vel 60 % i starten til 90 % nå (kunne gjerne økt til over 100 % ut fra kundegrunnlaget, men hjem og barn har høyere prioritet, nok at EN av oss jobber rundt 110 %). Vi kunne nok i år, etter 7-8 års drift tatt ut en lønn på oppunder kr 100 000 pr mnd brutto (hver) og fremdeles sikre bedriftens framtid forsvarlig (som ansatte ville vi vel i dag ligget på rundt 65 000 + overtid, rundt 100 t/år hver, vi har nok oftest litt mer som bedriftseiere), men vi ønsker ikke å ta ut i nærheten av så mye. Det vi TAR ut er 125 kr/time. I tillegg har ektefellen et ledertillegg på kr 500/mnd o og vi har begge dekket mobiltelefoner (privat utgifter rundt kr 200/mnd på hver). Og naturligvis statlig bilgodtgjørelse for de 2000-3000 km pr år vi bruker privatbilen i næringssammenheng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå