Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Litt bekymret her nå.. Kort fortalt: Far er rusmisbruker, ble nektet av meg å få ta med seg babyen på 5 mnd ut alene på gå tur, da han har kommet tydelig påvirket til samvær flere ganger. Han sliter mye og er nå også i ferd med å miste jobben pga dette. Hans kjæreste er pillemisbruker og mistet ungene til barnevernet. Han er en lystløgner og ikke til å stole på overhode. Da jeg nektet han dette, fikk jeg per mms i dag ( like før samvers timen) at jeg ville høre fra hans advokat og at han ikke kom!!!! Kontakte advokat har han gjort før også, da jeg nektet samvær før dna testen kom tilbake og var positiv. Han ville ha samvær fra starten av, da vi ikke visste om han var far el. ei. Dette fortalte jeg advokaten hans og det ble stille fra den kanten. Hva gjør jeg nå ??? Skal jeg kontakte barnevernet ?? Veldig takknemmelig for svar
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Ring en advokat selv. Og du trenger ikke gjøre noe særlig annet enn å skaffe deg advokat, og si til bf at heretter går all kommunikasjon gjennom din advokat. Barnevernet kan ikke gjøre noe, for de har ikke myndighet til å gjøre noe med samværsforelder, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 15:20 har rett. Barnevernet går til bostedsforelder selv om omsorgssvikten er hos samværsforelder. Det er fordi bostedsforelder har plikt til å forhindre at barnet utsettes for fysisk eller psykisk skade. I ditt tilfelle innebærer det å beskytte barnet mot en rusmisbrukende voksen, så du har plikt til å nekte samvær i ditt tilfelle. Han vil ikke komme så langt i retten heller så lenge han ikke er rusfri. Mulig samvær med tilsyn.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 En advokat er ikke noen mirakelperson! En del har ikke oppdaterte kunnskaper og gir deg kortfattet og manglefull info, for å få det som den de representerer ønsker. En advokat har ingen myndighet til å gjøre noe annet enn å komme med trusler om sanksjoner, og true med rettssak. KUN en dommer i en rettsal kan foreta seg noe.Fortsett å nekte, eller fortell at han kan få samvær under tilsyn med deg og eks din mor/ far DERSOM han kommer nykter. Du kan kontakte BV og få råd i saken, da de absolutt kan rådgi i saker hvor omsorg og rus er relevant. Uansett: ta vare på alle sms og annen korrespondanse, slik at disse kan benyttes som bevis dersom det blir rettsak. Blir det det har du neppe noe å frykte, en dsommer vil i slikt tilfelle mest sannsynlig pålegge ukentlig urinprøve for far og samvær under tilsyn. Du vil ved evt rettsak ha krav på fri rettshjelp. Kontakt f.eks. JURK ved behov for gratis rådgivning.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Kontakt en advokat. Du MÅ nekte samvær ved mistanke om rus, ellers kan du risikere å miste omsorgen selv, om noe skulle skje og du har overlatt barnet til en rusmisbruker. Det være seg at han blir tatt med dop på seg under samvær, får en razzia hos seg eller at andre ser han rusa med barnet og ringer inn en bekymringsmelding til bv. Da kommer de etter deg fordi du har hovedomsorgen. Han må ikke få ha barnet alene. Han må ha samvær under tilsyn, eller dokumentere med reine urinprøver over tid. Har han samvær hos deg og er synlig rusa, er du i din fulle rett til å be han gå. Oppfører han seg truende mot deg kan du be om besøksforbud. Mest sannsynlig prøver han å skremme deg, men kontakt en advokat så du er på den sikre siden.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 PS: For å ha krav på fri rettshjelp må du ha brutto årsinntekt under 245000kr.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Jeg som startet dette innlegget. Takker dere for svar. Men noe jeg har tenkt litt på er jo selve beviset!! Jeg har jo ingen bevis på dette. Feks at han var påvirket da han kom og stanket alkohol. Kun jeg som var her og min datter... Sjef og familie medlemmer av han er veldig oppdatert på hva som skjer ,og at han har strevet lenge med rus, men om de sier det i en evt rettsak, vet jeg ikke !!!! Så selve beviset på at bf sliter med rus kommer vel sikkert denne advokaten hans til å spørre etter !!! Hva gjør jeg i forhold til det da ??? Han er så eplekjekk og motbydelig og påstår at han skal få omsorgen for henne, og at han skal slå meg "ned i støvlene"!!!!!!! Vet det blir vanskelig for han, men blir så redd alikevel.... huff...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 Dette er klassiske trusler for å trakasere deg og skape frykt. Det er bare påstander uten substans. Han kan si hva han vil, men retten og sakkyndige vil som oftest gjennomskue ham. At han kommer med trusler mot sitt barns mor, viser med enda større tydelighet at han ikke ser barnets behov og slikt blir lagt merke til av dommer og sakkyndig. Prøv å ikke la truslene gå inn på deg, hev deg over det.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #9 Skrevet 20. august 2009 Du trenger ikke å bevise noe når det gjelder samværsforelder med rusproblemer. Mors bekymring skal tas til etterretning, dvs far skal dokumentere seg rusfri. I en evt rettsak forteller du det du vet om hans rusproblemer. At han er i ferd med å miste jobben pga det taler ikke akkurat i hans favør. Før han i det hele tatt kan gå i retten, trenger han en meklingsattest(den er gyldig 6mnd).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå