veldig fødeklar Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 hadde bekkenløsning i midt forige svangerskap, og har allerede merket plagene. Er 18+2 i dag. Jobber som lærer så det blir en del springing i gangene for å si det slik. Er usikker på om det blir noe bedre av å være hjemme å hvile. Trives veldig godt på jobb og har ikke lyst på sykemelding. Hvor lenge har dere gått før dere setter inn tiltak? Og hva har dere gjort? Sist gikk jeg til fysioterapaut uten at det var til no særlig hjelp.
Nov79 Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Hei, Jeg ble sykemeldt 100% fra jeg var i uke 19, er nå 35+6. Tviler på at du blir bedre av å jobbe, selv om det er veldig kjedelig å bare gå hjemme. Husk å passe på deg selv, for du skal jo virke etter fødsel også Jeg fikk henvisning til fysioterapeut, men vi hadde bare gruppetrening som ikke gav meg noe! Så jeg begynte med akupunktur og kopping. Det har hjulpet meg en del. Er nå også begynt med modningsakupunktur. Det negative er jo at dette må jeg betale selv, men jeg synes så absolutt at det er verdt det! Du må nesten bare kjenne selv på hvor mye du klarer, kanskje jobbe bare halvt. Men pass på deg selv og lykke til videre:)
lille frø, mor til to Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Jobber og som lærer og går ut i 50% sykemelding fra mandag av. 27 uker på vei. Jeg trives også i jobben og har gått mange runder med meg selv om dette er nødvendig. Men nå når jeg har tatt beslutningen er jeg veldig lettet, og jeg kjenner at dette var det eneste rette i min situasjon. Mange har rådet meg til dette, da det kommer en tid etter fødselen der det er viktig å være oppegående. Får forresten tett oppfølging av fysio. Hjelper masse. Trener bekkenet hver dag.
Mummimamma 09+12 Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Jeg er sykepleier og har en 75% stilling. Har blitt sykemeldt halvparten og den andre siden jeg er tilstede er ddet blitt tilrettelagt for meg. Jeg jobber da ca 1-2 dager i uken og føler jeg i alle fall gjør noe. Det ble slik denne uken, kom tilbake fra ferien nå (som jeg for øvrig har vært sykemeldt fra).
mammanov09 Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Hei. Jeg er også lærer og har fått bekkenløsning. Jeg tenkte gi det en sjanse å jobbe 100%, men i dag er jeg helt ødelagt, så jeg har en sterk følelse av at jeg burde gå til lege og bli sykemeldt. Man skal, som det er sagt, tenke på at det er et liv etter fødsel, og man kan forebygge sånn at det ikke blir så ille, og derfor er det dumt å presse seg for mye. For meg hjelper det med fysioterapi, men jeg tror det er viktig å gå til en som har mye erfaring med bekkenløsning. I tillegg skal jeg begynne med bassengtrening i morgen. Jeg har termin i november og hadde håpet på å bli i jobb ut oktober, men noen ganger må man innse fakta selv om man elsker jobben. Jeg trives også veldig godt, men hvis det blir for ille så kan det ta laaang tid før bekkenet er fint etter fødsel, og det er det ikke verdt!! Lykke til :-)
<3 Maren <3 Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Jeg er "bare" litt over 14 uker på vei, og har vært 100% sykemeldt siste 10 dager. Dette fordi jeg hadde så vondt at jeg ikke visste om jeg skulle ligge, gå, stå eller krype. Men nå er jeg blitt student, heltid. Og skulle jobbet som frisør lørdager og litt ettermiddager ved siden av. Denne jobben jeg nå er 100% sykemeldt fra. Kommer til å fortsette med det, etter 2-3 timer på jobb er jeg helt ødelagt, og sliter med å gå ordentlig. Kommer til å fortsette med sykemelding, mye preventiv! Fordi jeg vet det er noe som en ikke blir bedre etterhvert + frykten for å dra det for langt i forhold til å ikke være bra etter fødsel osv. Men skolen kommer jeg til å være på samme hvor ufør jeg blir, så skjønner deg godt, når man er ett sted man trives :-)
mammas skatter <3 Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 e 100% sykemeld resten av svangerskape. vart d fra uke 16.å da hadde e vært 50 % sjukemeldt mesteparten fra e vart gravid(høyrisikosvangerskap pga bruk av hjelpemiddel for å bli gravid) fikk bekkenplaga fra uke 6-7. som bare ble verre å verre. etter mindre enn 2 tima på jobb va e heilt ferdi å klarte nesten ikke gå. brukte bekkenbelte heile tia på jobb. jobbe i dagligvare butikk, vart omplasert fra gulv til kasse, noe som ikke hjalp. så fikk e ansvar for bestilliger av varer å påfyll av tobakk. forferdelig lett arbeid skulle en tru, men etter 2 tima va e gåen. hadde så vondt at e ikke klarte komme me fra bilen å inn. vist e låg på soffan kunne d hende e ikke kom me opp ijen uten hjelp men uansett kunne d hende e ikke kom me t do en gang.(lita leilighet) måtte ofte ta i bruk krykka for å komme me dit e villa. forferdelig frustrerende vist karen min ikke va heime. da vart e sittende å skrike for va heilt hjelpeslaus. DA fikk e nokk. å legen/jormora/arbeidsplassen va eni. har å prøvd fysioterapi. men d følte e ikke va noe for meg. hadde forferdelig vondt etter behandlingene va så vidt e kom me til bilen ijen. men lærte en måte å tøye ut på som hjelp litt. ligg altid me pute under knea i senga. jør ikke husarbeid anna en oppvasken å middaglaging. støvsuging= vondt me en gang. e e av den personen som skal prøve men fikk da nokk når d va på d verste. no når e e sjukemeldt har e d mye bedre. slipp å sitte der å føle me heilt hjelpeslaus å ha så gale vondt.
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 hei. jeg er 14 uker på vei å har vært sykemeldt nesten hele tiden. men siden jeg er førstegangsfødende så aner jeg faktisk ikke hvordan det er å ha bekkenløsning. Jordmor sir hun tror jeg har isjas nerve i klem.. har ondt i korsryggen å nedover begge bein på utsia. har først bare hatt i ett bein,prøvde å jobbe 50% å da etter 1 uke så var det i begge.. må ligge masse å har "forbud" mot å gå på asfalt.. sover med varmeflaske å får masassje av samboer hver kveld.. gjør ganske så vondt å ser ikke ut til å bli bedre.. så det er kansje ikke så lurt å presse seg?
Maisie Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 Er også 100% sykemeldt med bl.a. bekkenløsning. Går til fysioterapeut, og for meg er foreløpig hvile det eneste som hjelper. Fikk bekkenløsning på slutten av første svangerskap, og i dette kom smertene allerede rundt uke 10. Å presse seg høres ikke noe lurt ut, da kan man bli verre lengre uti svangerskapet og kanskje etter fødselen også. Egentlig går sykemeldingen min ut på søndag, men jeg skal høre med legen min i morgen om jeg kan få forlenget den. Jeg vet at jeg ikke kommer til å fungere på jobb i mer enn et par dager nå, for jeg får vondt av ganske mye og har ikke en stillesittende jobb.
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 Er veldig enig i det som blir sagt her.. Er selv 16 uker på vei og er andregangs. Jeg fikk bekkenløsning første gang også, men da mye senere. Nå kom det rundt uke 10. Forrige svangerskap nekta jeg vel egentlig å innse fakta. Og jobb i barnehage fungerer nokså dårlig med bekkenløsning. Jeg pressa meg til jeg slet med å gå og gikk til slutt til legen og ble 40% sykemeldt. Og fortsatte altfor lenge! Det har jeg angra på i ettertid, fordi jeg aldri har blitt kvitt bekkenvondt! Nå har jeg tatt plagene alvorlig mye tidligere. Ble 100% sykemeldt i en ukeog er nå 50% sykemeldt. Slet lenge med avgjørelsen, men er kjempe letta over å endelig ha tatt den! Tenk på dere selv, babyen og familien rundt dere! Man trenger å fungere etter jobb også! Og man skal faktisk fungere når babyen kommer!
veldig fødeklar Skrevet 19. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 19. august 2009 Jeg var veldig plaget i forrige svangerskap, og kjenner det jo godt nå også. Men jeg syns ikke at fysioterapi hjalp noe nevneverdig sist gang. Tror jeg kommer til å prøve 100% ei stund til å heller finne øvelser som kan styrke bekkenmusklaturen, og litt aktiv svømming. Veldig takknemlig for tilbakemeldinger. Er helt ening i at man ikke skal presse seg selv, det er viktig å ta det alvorlig slik at man ikke får plager lenge etter fødselen.
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 Må foresten få skryte av osteopati! Det hjalp meg masse forrige gang og er i gang nå også De har peiling på bekkenløsning!! Og husk at om man ikke tar det på alvor, kan man og i verste fall slite med det resten av livet... Uff håper på å slippe det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå