Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal settes igang en uke før termin for å få lavere fødselsvekt. Er veldig spent på hvordan denne type fødsler kan bli. Er det noen som har erfaring? Har to dramatiske fødsler bak meg og håper kanskje denne blir noe bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på. Har også hatt to dramatiske fødsler bak meg og derfor planlegges dette (evt keisersnitt dersom barnet ser stort ut i uke 36). Forrige barn var 4030g.

Skrevet

Jeg ble satt igang forrige gang. Dette var dog i uke 28, og babyen var død, men prosedyren er jo den samme...

Jek kom inn på morgenen og fikk modningspiller i skjeden. Disse måtte jeg ligge med en stund (husker ikke om det var 30 min eller 1 time) Så kunne jeg reise hjem noen timer, og komme tilbake senere på dagen. Jeg fikk rier etter kort stund, og de økte gradvis utover dagen. 6 timer senere fikk jeg ny runde med piller. Riene fortsatte, og gjorde jobben sakte men sikkert. Så 6 timer senere igjen var det ny kontroll, og da klarte de å få tatt vannet. Etter dette gikk det ganske fort med sterke rier og jeg fødte 5 timer senere. Hadde de ikke klart å få tatt vannet ville det vært ny runde med piller, men sterkere dose. Så etterhvert hadde det blitt å sette drypp. Men dette slapp jeg, da jeg hadde god effekt av de pillene jeg hadde fått.

Skal settes igang igjen ca 1 uke før termin denne gangen også. Det er mest for å skåne meg selv for bekymringer den siste tiden, samt at jeg har hatt en styrtfødsel tidligere, så det er greit å være på sykehuset når ting skjer.

Ulempen med igangsetting er at det for noen kan ta lang tid før pillene (evt geleen) har såpass virkning at de får tatt vannet. Jeg ble fortalt at det ikke var unormalt at en igangsatt fødsel kan ta 2 døgn. Jeg slapp heldigvis unna med 16 timer.

Lykke til.-)

Skrevet

Jeg er blitt igangsatt med mine 3 første barn. Nr. 4 kom spontant. Fødsel nr. 1 ble satt igang 4 uker før termin pga svangerskapsforgiftning. Første dag ble det satt inn stikkpiller i skjeden for å modne livmortappen siden den var helt umoden. Måtte ha tilsammen 4 "modningskurer" over 2,5 dager før det var såpass åpning at de kunne ta vannet. Dag 3 ble vannet tatt og jeg ble satt på drypp. Det tok 4 timer fra vannet var tatt til jeg fødte.

Med fødsel nr. 2 ble jeg satt igang 2 dager før termin også denne gang pga svangerskapsforgiftning. Men denne gang hadde jeg 3 cm åpning når jeg kom inn så vannet ble tatt og jeg ble satt på drypp. Også denne gang tok det 4 timer fra vannet ble tatt til jeg fødte.

Med fødsel nr. 3 ble jeg satt igang 2 dager etter termin pga svangerskapsdiabetes. Hadde 4 cm åpning og vannet ble tatt. Trengte ikke drypp siden riene startet av seg selv etter at vannet ble tatt. Tok 5 timer fra vannet ble tatt til jeg fødte.

Siste fødselen startet spontant hjemme og det er absolutt den beste fødselsopplevelsen jeg har hatt. Mesteparten av "jobben" gjorde jeg hjemme, og vi ankom sykehuset 1,5 time før jeg fødte. Min erfaring er at fødsel hvor man blir satt på drypp er mer smertefull enn uten. For min del tror jeg det handlet mye om at kroppen ikke var klar de to første gangene. Følte riene kom uten stopp og det var svært smertefullt. Dersom du må settes på drypp vil jeg anbefale deg å be om epidural, spesielt siden du har hatt vanskelige fødselsopplevelser tidligere. Ønsker deg lykke til :-)!

Skrevet

Tusen takk til dere!

Har hatt drypp under begge fødslene mine tidligere så det blir vel det nå også. Takknemlig for å høre deres ulike versjoner.

Skrevet

Jag har også blitt igangsatt, hadde begynnende svangeskapsforgiftning en uke på overtid. Fikk en pille på morgenen, riene begynte men var ikke regelmessige eller sterke. Fikk en pille til 6 timer senere og da ble riene veldig vonde og sterke og regelmessige, men dessverre ikke effektive. Åpningen var ikke stor, kun 2-3 cm. Så løsna morkaka og det ble mye blod og dramatikk, løping og leger og full pakke, men jenta hadde det bra og det var mest kantene på morkaka som hadde løsnet heldigvis. Fikk drypp for å forsterke, men det hjalp ikke på åpningen. Flere timer med vonde rier, mer drypp, flere rier, mange leger, mer drypp men ingen større åpning enn 3 cm... Mer drypp og lillejenta fikk dramatisk lav puls, så da endte det med hastekeisersnitt. En dramatisk og slitsom fødsel. Håper ikke jeg skremmer deg, alle fødsler er jo forskjellige og mange igansettelser går bedre enn denne. Men det er jo ofte sånn at det ikke er ukomplisert å sette igang en fødsel og at mange av disse fødslene har flere komplikasjoner og dramatikk, selv om det bra tilslutt. Siden jeg endte med keisersnitt, så blir det ikke fler igangsetelser på meg ihvertfall. De vil ikke sette igang folk med keisersnittarr med tanke på livmor og revning. Så hvis det blir som sist nå, så blir det keisersnitt med en gang. Men jeg håper jo på vanlig fødsel, det hadde vært fint å oppleve. Men det viktigste er jo at de kommer friske og levende ut:-)

Skrevet

hvordan syntes du det var da mymy?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...