Maligima Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hva synes dere om å arve eller bruke brukte ting generelt? Jeg er en ung mor på 25 som venter mitt 3 barn.Begynte arve klær og utstyr allerede til sønnen min på 5 når han var liten og har forsatt me dette:)Nå har han masse klær i boden som blir passelig etterhvert:)Samme me jenta mi på 3,og babyen i magen:) Synes det er fint å kunne få tak i utstyr som er brukt til en rimeligere pris. Barna trenger en del nye klær og ting uansett så det å kunne arve,kjøpe brukt synes jeg er ideelt:)De vokser fort og er ikke alle klærne som ser brukt ut engang:) Har kjøpt vogn,bilsete og seng alledere til den nette pris av 4500:)Nå valgte jeg en dyr vogn i utgangspunktet men er super fornøyd for her evar det masse penger spart:) Kan bli arti å høre hva andre mener om dette! Klem
Mam again! Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Synes det er flott hvis man er så heldige å få arve ting! Det går jo utrolig mye penger til alt man skal ha til de små, spesielt om man har flere, og så vokser de ut av det fort som fy! Barna selv bryr seg jo heller lite om noen har brukt klærne eller tingene før dem, (..ja,det kan jo faktisk være stas å arve fra "de store" som de kanskje ser opp til, det viser jo at de nå selv nå er blitt store ;-) ), så min mening er at så lenge det er ordentlige ting som er hele og pene,- supert! Må innrømme at jeg ikke synes det er så fristende å ta imot falmede klær og tydelig godt brukt utstyr..,vet at det jo ikke betyr no', men littebittegrann "snobbete" er det vel lov å være?? ;-) Jeg synes også det er litt kjipt med ting som må lagres en evighet før ungen blir stor nok til å passe det. Tar så mye plass og så blir det fort til at jeg glemmer det og ungen vokser fra det før det blir brukt..., men det er sikkert greit for andre som har litt mer kontroll enn meg..he he
♥Madame_Mim♥ Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Jeg synes det er helt greit å arve noen klær, men jeg er da veldig kresen med hva jeg vil ha, vil jo ikke ha noen utvasket falmede noen! Kommer nok for det meste til å handle nytt, men det er jo et kjent fenomen at barn vokser så fort at de ikke rekker å nesten bruke alle klær engang, hvertfall ikke når de er baby og får klær i øst og vest som gaver. Disse klærne har jeg ingen betenkligheter med å ta imot dersom jeg skulle trenge dem! Man må jo nesten ta det litt etter lommeboka, skal man ha alt nytt er jo dette rådyrt!! Store ting som vogn og seng kjøper jeg nytt, og jeg får se hvor mye fint brukt jeg kan arve, men blir nok mye nytt her også (har litt shoppedilla...)
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Jeg arver også mye selv, syns det er helt supert:-) Så lenge det jeg arver er like helt og pent, ser jeg ingen grunn til ikke å takke ja. Man trenger masse utstyr til babyen, så godt å spare noen kroner på å kjøpe brukt eller arve. Vi har jo kjøpt noe nytt da. Jeg klarer ikke gå forbi alt det fine jeg ser. Men det jeg har kjøpt nå er stortsett litt leker, sengetøy, tepper og klær.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Det tar jeg i mot med glede! Så lenge det er pent selvsagt..jeg har en nabo som har gitt meg sekker på sekker med tøy, men nesten alt er det flekker på/ hull/falmet eller nuppette..Det kommer aldri opp i skapet, men så har jeg jo sagt at det er så fint å arve tøy ja ja, jeg får snart si stopp, for det virker som om de gir det til oss, så de slipper å kjøre på dynga med det! Pent tøy er bare moro å arve! Noe babyutstyr har vi arvet, noe kjøpt brukt og noe har vi kjøpt nytt..
CarpeDiem Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Jeg synes det er kjempeflott å arve fra familie og venner. Morsomt med gjenbruk. Nå har jeg fått tilbake noe av det som bla jeg har kjøpt til nevøer og nieser tidligere, og det er bare positivt og gøy. Arver barnevogn, får lånt bilstol, men har kjøpt babydyne, madrass og sånt selv. Håper også at niesa mi vokser ut av sprinkelsenga snart, slik at jeg kan ta over den også Ellers holder jeg nå på å lage meg en oversikt over hva jeg må kjøpe selv, som ikke finnes innenfor familien. Blir jo gøy å shoppe litt også, men jeg venter med det til i desember. (Har termin i januar)
sillyfilly og Olivia Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Jeg har spart massssevis av penger på babyting. Jeg får låne vugge, sprinkelseng, lekegrind av min svigerinne. Min bror har også et bilsete som er brukt men fortsatt i god stand. Og jeg har fått masse klær i strl 2-3 år, pluss noe strikket til baby. Skal også kjøpe barnevogn brukt på nettet. Jeg syns det er veldig greit å arve. Så lenge det er helt og pent Det er så mye et barn trenger, særlig de første månedene ettersom de vokser jo utav klærne nesten med en gang. Og da blir det fryktelig dyrt å kjøpe alt nytt.
Singelmamma og banden Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har det på samme måte som deg, ungene arver fremdeles, de er 2.5, 5.5 og 9 år. Alle jenter, så arver både fra andre og hverandre. Ho eldste må nå begynne å få noe nytt, ettersom unger i hennes alder sliter mer på klærne og bruker dem lengre enn yngre barn. Dessuten blir de jo mer kresne etterhvert selv. Vogna skal brukes av unge nr 6, den kjøpte jeg brukt til den første (vogna er 1995-mod men kjempegod å trille, har bare kjøpt nye hjul og de som støtter opp kalesjen), og det meste ellers er brukt av flere. Eneste vi IKKE arver eller kjøper brukt, er bilstol (lar flere av mine egne bruke den samme, men kjøper ikke fra andre), undertøy og sko. Der er jeg veldig kresen.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #9 Skrevet 2. oktober 2009 Tar i mot alt med glede også går jeg igjenom og tar ut det jeg synes er fint også sender jeg resten til uff eller nope sånt. Sier også i fra når jeg får ting om at jeg gjør det også får de selv avgjøre om de vil gi meg noe. Når jeg har gitt bort ting selv sier jeg at de kan ta det de vil ha og gi bort resten.
Akire Skrevet 2. oktober 2009 #10 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg synes det er supert å arve klær. Spesielt de første årene er det mange plagg som ser nesten ubrukt ut, de vokser jo så fort! Men jeg synes det er greit å selv kunne bestemme hva vi vil ha, og hva vi ikke vil ha. En del ting som ser litt småkjipt ut bruker vi gjerne som ekstratøy til å ha i barnehagen. Ting er også bra, men bilstol og madrass vil jeg kjøpe selv. (Bilstol er greit hvis søsken har brukt, for da vet vi hvordan bruken har vært.) Jeg synes det kan være greit å bruke pengene på f.eks. en ekstra fin genser til gutten, i stedet for alle hverdagsplaggene, hvis vi har en mulighet til å arve noe der. Eller til helt andre ting, kino, ferie.. Det er ganske dyrt å fylle opp en barnegarderobe i løpet av året om man skal ha alt nytt!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 helt flott, bra for miljø og lommebok.. har nesten ikke kjøpt noe klær til vår jente, og nå som nestemann er på vei, har jeg ikke planer om å kjøpe noe nytt i det hele tatt (bortstt fra en bra babycall, den vi hadde var elendig) jeg bryr meg ikke om det er aller siste mote, og det gjør ikke babyen heller, det er jo kun foreldrene som bryr seg om utstyret er nytt eller brukt. vi har arvet alt fra barnevogn til bilsete, og jeg synes ikke det er noe problem. bruker selvsagt ikke stygge og flekkete klær, men velger ut det som er fint. blir verre når barna blr større og mer kresne, men da kan jeg jo bruke penger på klær når den tid kommer. tror særlig litt eldre førstegangsmødre blir helt på tuppa og skal ha alt så nytt og trendy?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå