Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Den kommentaren på innlegget om muslimer på Grønland var så godt skrevet at jeg må ta en klapp for det i en egen tråd Hva med alle nordmenn som bygger skoler og egne samfunn i eks Spania, og krever norske matvarer i butikkene? Det kan fint sammenlignes med hvordan Grønland nå er blitt og er minst like ille. Vi må slutte å klage på at folk "tar seg til rette" i vårt land, når vi er akkuart like ille selv i andre land. Noe som helt sikkert irriterer vettet av eks spanjolene. Og jeg er helt enig i den tankegangen at om man drar ut av sitt eget land, så glorifiserer man sin egen kultur (og evt religion) og blir med ett veldig opphengt i at denne er den rette og sånn bør det være overalt. Slik er vi selv også, merker eks om jeg er på en litt lang utenlandsferie så blir jeg veldig nasjonalistisk når jeg tenker på Norge og når vi da flyr hjem igjen og jeg ser Norge fra luften får jeg klump i halsen. Nordmenn i Spania (og andre land) er like mye innvandrere som pakistanere i Norge, eneste forskjellen er at vi er hvite og har penger. Vi krever også masse når vi bosetter oss i andre land.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Er du helt dust, eller? De systemene som ordnes av nordmenn i f.eks Spania er finansiert privat, ikke av den spanske stat. Big difference. Du sier den eneste forskjellen er at vi er hvite og har penger- det er faktisk en KJEMPEFORSKJELL at vi har penger!! Vi belaster ikke et fremmedlands trygdesystem ved å bosette oss i et annet europeisk land. Hvis Norge hadde vært et farlig/veldig fattig land å leve i, og vi var så heldige å få bosette oss i f.eks Pakistan- tror du nordmenn da ville løpt lettkledd gatelangs? Tror du vi ville gasset oss fulle av mat midt i dagslys under ramadan? Tror du vi hadde krevd bygget masse norske kirker finansiert av pakistanske skattepenger? Eh, nei. Og hadde vi gjort det, hadde vi fått en kule i bakhodet. Ønsker man å bo i et annet land og i tillegg er avhengig av det landets trygdesystem for økonomiske goder, får man faen meg passe inn. Hvis man ikke gjør det, og det vil si lære språket, ta ansvar for egen integrering og respektere våre skikker, så kan se til helvete å pakke seg tilbake til dit man kom fra. Og ikke kom og si at det sitter tusenvis av nordmenn nede i Spania som ikke gidder å jobbe og lever på spansk trygd. Bullshit innlegg.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Støtter 12:15. Nordmenn i spania lever på norsk trygd og alderspensjon. Spania har ikke et trygdesystem som gir utbetalinger til oss.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Fullstendig enig med HI (og Tale30) her, altså. Innleggerne under har kanskje selv ikke bodd i utlandet...? Det har jeg. Det er utrolig lett å gå i en "norsk boble" hele tiden.
Patetica fåkksi Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Får man trygd av Staten Norge så fort man flytter inn i landet? -eller er det som i de fleste land der man jobber seg opp trygd? Annie kvart over tolv, du sier at det nordmenn organiserer i Spania er finansiert privat. Betyr det da at de som benytter seg av tilbudet har rett til å oppføre seg som idioter ovenfor lokalbefolkningen? -Siden vi betaler for det, liksom.
Patetica fåkksi Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Spania har ikke et trygdesystem som gir utbetalinger til oss? Nordmenn får samme økonomiske støtte som spanjoler i samme situasjon.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 Jeg er enig med det Tale skriver i den tråden jeg tror du refererer til, men hun skriver da ingenting om nordmenn i Spania? Hun skriver kun at det er lettere å søke sammen som gruppe i et fremmed land, det være seg f.eks i et kirkesamfunn o.l., enn det man gjør i sitt hjemland. Og at det dermed er farlig å bli altfor generaliserende ovenfor innvandrerne her, siden det kan føre til at de "rotter seg sammen" i stedet for å ville bli inkludert i samfunnet. Syns ikke sammenligning av en rabiat muslim med frykt/hat for homofile skal sammenlignes med revmatiske pensjonister i Spania. For å sette det på spissen.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 Nei det var jeg HI som nevnte Spania. OG det er ikke kun revmatikere som bosetter seg i Spania. Spania er kun et eks, det fins nordmenn bosatt i mange eksotiske land rundt om i verden. Og selv om de ikke får økonomisk støtte fra disse landene så er det ikke det som er mitt poeng. Poenget er hvordan de oppfører seg og tror de kan ta seg til rette kun fordi de er Norske og fordi da har man lov til å ta med seg kulturen sin overalt. Det er vel mange eksempler på folk som løper rundt i bikini i muslimske land. Eks feriemål som Tyrkia, Kypros (halvt tyrkisk) osv. De har invadert visse steder med feriereisene sine og turer rundt som bare det. Og da tenker sikkert noen at det er greit fordi "de er jo så heldig, for de tjener jo på oss". Men tenk selv om vi hadde hatt utlendinger (og kun de) som hadde kommet hvert bidige år og invadert vår kyst, vår skjærgård!? Utlendinger som kommer hit og ikke har jobb, får nok til at de kan leve og ikke mer enn det. Jeg mener at det er en selvfølge å hjelpe mennesker som kommer fra krigsherja områder og hadde selv regnet med å få hjelp om det hadde vært situasjonen i Norge. Dette folk nevner om at de skal være så jæ*** takknemlige gjør meg kvalm! Vær takknemlig SJÆL for at du er født og oppvokst her. Og bruk det til noe bedre enn å rakke ned på andre som ikke har fått sølvskje i munnen! Hi
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 12:15 her. Ene luringen over her lurer på om jeg har bodd i utlandet? Jeg bor i utlandet, har gjort det i 15 år og oppfører meg pent ovenfor befolkningen her.. Jeg jobber, betaler skatt, snakker språket og respekterer lokale skikker. Det jeg ikke tåler er det faktum at det sitter tusener på tusener av innvandrere i Norge som ikke jobber, ikke gidder å lære språket eller integrere seg, og så tør ingen å si noe??? Er dere klar over at kun 25% av somaliske menn er i arbeid i Norge? 75% bruker norske skattepenger på å tygge khat!!! Hvorfor i helvete tillates dette? Å reagere på dette har ingenting med rasisme å gjøre- dette handler ikke om hudfarge men om storslått misbruk av et lands resurser! Det må være lov å si at: -Hvis du ikke respekterer norske normer og skikker, så kan du dra hjem -Du kan ikke kreve moskeer bygd av norske skattepenger. Dette har ingenting med religionsfrihet å gjøre, men religionsfrekkhet.. -Du kan ikke kreve at en norsk arbeidsplass skal ta hensyn til dine spisevaner. Da får du ordne deg selv å ta med matpakke. -Hvis du utfører en kriminell handling i Norge og ikke er norsk statsborger så kan du pakke deg hjem til hjemlandet ditt å sone der. -Hvis du er asylsøker i Norge og dermed er i fare i ditt hjemland- HVORDAN I HELVETE KAN DU DA TRO DET ER GREIT Å REISE HJEM PÅ FERIE???? -Hvis du ser ned på nordmenn og deres væremåte og levesett, hvorfor er du her da? Kan du ikke bare dra? Tror ikke det er mange nordmenn med vett i behold som ikke ville sendt ut alle de ovennevnte i en fei. Tenk på det- pros and cons- har innvandring til Norge brakt mest positivt eller negativt??? eh...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Men 12.15, dette er å skjære alle over en kam. Rett og slett, og det er innmari urettferdig for de som er her og faktisk innretter seg og lever normalt, ikke er kriminelle og faktisk er her pga at det er farlig å dra tilbake til hjemlandet. Det er dette som er så synd for de som er rettskaffne. De blir trukket ned av de som ikke er det, derfor er det viktig å tenke på alle de som faktisk bidrar til samfunnet. Eks på min jobb er det KUN utlendinger (menn) som vasker. Mange utlendinger jobber i kantina. De tar "drittjobbene" som ingen nordmenn vil ha, og er blide og fornøyde med det. Tror ikke det er mange som mener det er så luksus å leve på sosialen...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 13.01 her igjen- til deg som snakker om de 'stakkars landene' som må ta imot vestlige turister- er du også helt blåst, eller? DE bygger selv store turistkomplekser og markedsfører seg mot det europeiske markedet fordi det i mange tilfeller er den eneste måten de kan forbedre sin økonomi på, og så mener du at jeg skal dra dit og gå i burkini? De kan da bare drite i å invitere turister og sitte der og være lutfattige hvis de har et problem med bikini på stranden. Den norske stat gor forøvrig ikke kun penger til å overleve på- hvordan kan alle somalierne tygge khat da? ENten er det NAV eller så er det kriminalitet. Vet ikke hva som er verst igrunn. Jobb eller stikk!
Gjest Tale30 Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 Det var da voldsomt å få egen tråd, og jeg som har bursdag og greier, hehe. Jeg tror ikke HI nødvendigvis refererte til hvorvidt nordmenn i Spania får trygd eller ikke fra landet, men levemåten. Selv om mange nordmenn i Spania helt sikkert tilpasser seg det spanske samfunnet, så er det mange eksempler på byer hvor de lokale butikkene har norske varer, mange av de som bosetter seg ikke forsøker å lære seg spansk, de stenger av hovedgatene på 17.mai (ikke ute lov selvfølgelig) og de ønsker at den norske stat skal etablere sykehjem med betjening som behersker norsk. Dette er et eksempel på at det er lett å tviholde på sin egen kultur når man kommer bort fra sitt eget land. Og tenk på at de nordmenn som bor i Spania kan reise hjem når de vil, og de kan flytte hjem. Dette er ikke tilfelle for mange innvandrere i Norge, så da blir det enda sterkere følelser i kraft når det gjelder å ikke miste den foten man fortsatt har i sen egen kultur.
Gjest Tale30 Skrevet 19. august 2009 #14 Skrevet 19. august 2009 Og anonym 12:37, du har tatt meningene mine på kornet ja, det var akkurat det jeg mente
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 Men du skjønner det da patetica at spanjoler får svært lite i sykepenger, ingen uføretrygd eller dagpenger. Er du derimot medlem av den norske folketrygden har du disse rettighetene. Noen stønader får du etter å ha bodd i Norge 3 år og noen som feks sykepenger får du etter å ha jobber i norge 4 uker. Spanjoler får heller ikke barntrygd( er behovsprøvd) kontantstøtte eller foreldrepenger. Men er man frivillig medlem av folketrygden når man bor i utlandet, dvs betaler trygdeavgift)så har man og rett til stønader.
Patetica fåkksi Skrevet 19. august 2009 #16 Skrevet 19. august 2009 Jeg får barnetrygd..! Fra Spania altså, ikke en krone fra Norge.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #17 Skrevet 19. august 2009 -hvis ressursene i verden var litt bedre fordelt(les:at den vestlige verden ikke fortsetter å utnytte fattige land for å bli enda rikere), så kunne jo alle levd godt i sine hjemland:) Noen nyter virkelig godt av at andre er fattige. Det er faktisk sånn at om vi la alle verdens ressurser i en haug, så var det mer enn nok til alle....Bare et lite apropos fra meg...
Patetica fåkksi Skrevet 19. august 2009 #18 Skrevet 19. august 2009 Enig i at det ene ikke har mye med det andre å gjøre. Likevel syns jeg det er morsomt hvordan Annie /hver gang/ klarer å banke i bordet med argumenter hun selv finner opp. Gratulerer med dagen, du har post.
Gjest Tale30 Skrevet 19. august 2009 #19 Skrevet 19. august 2009 Takk for gratulasjon! Jeg blir jo bare eldre, så jeg gråter mer enn jeg ler i dag, hehe (buhuu)
Patetica fåkksi Skrevet 19. august 2009 #20 Skrevet 19. august 2009 Annie sju over ett, innlegget ditt oser av alvorlig transyntbetennelse. Du er klar over at det ikke er de lutfattige menneskene som tjener på at landet de bor i bygger digre turistpalass på stranda? Og at med uttalelsen; "De kan da bare drite i å invitere turister og sitte der og være lutfattige hvis de har et problem med bikini på stranden" virker du rett og slett skada? Så nordmenn skal kunne gjøre hva faen de vil, hvor de vil, mens alle som kommer til Norge skal føye seg etter norske regler?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #22 Skrevet 19. august 2009 Eh, har du helt greie på dette eller? Norske borgere i Spania er for en stor del pensjonister eller uførepensjonister. I Spania har alle pensjonister så og si gratis buss, så og si gratis helsehjelp etc etc. Svigerfar sitter og legger ut om dette, og jeg blir faktisk kvalm av å høre på. Dette er jo rettigheter som spanske pensjonister har opparbeidet seg! Nordmenn i Spania får de samme rettighetene automatisk. Jo da de legger igjen penger og jo da det kommer vel spanjolene til gode. Men de snylter også på spanske velferdsordninger, ingen tvil!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå