Anonymor Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Det er jo tilstadig snakk om sunn mat. Jeg syns jeg ofte leser diskusjonsinnlegg om hvilken type mat man lager . Og veldig mange bruker ikke ferdigmat som type : Toro poser, fryse grønnsaker, ol. Og dette anses hos mange som "dårlig" mat. Det jeg ønsker er de av dere som lager all mat fra grunnen av om å komme med oppskrifter. Jeg vil gjerne lage "god sunn husmannskost" , men ser meg fort forbalt på dette og manglende kunnskap til gode oppskrifter. Vil dere dele oppskrifter med meg? * beklager skrivefeil, kommafeil, osv menhar lese skrivevansker *
RachaelRay Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Toroposer er fulle av salt, og derfor ikke særlig bra for oss. Vi får i oss mye mer salt enn vi trenger i dagens kosthold. Frysegrønnsaker er like sunt (men dog ikke like godt) som ferske grønnsaker, da disse blir fryst veldig kjapt etter høsting. Ofte kan det være mer vitaminer i fryste grønnsaker, enn grønnsaker som er oppbevart lenge, og transportert langt. For min del handler husmannskost om å lage mest mulig ren mat. Lite bearbeidet, og lite halvfabrikata. Det finnes mange gode kokebøker, men kjøpte nett Ketsjup er ålreit av Kari Jaquesson. Der er det mange flotte oppskrifter, sunne og ikke masse ingrendienser man må ut å kjøpe/evt ikke får tak i en gang. Rene fiskeprodukter, kyllingfilet og en sjelden gang kjøttprodukter, sammen med grønnsaker/salater, naturris, fullkornspasta og potet er god og sunn husmannskost. Og man kan variere i det uendelige. Lykke til :-)
erteposen + 4 Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Husmannskosten trenger ikke å være sunn siden en ofte hadde masse mettet fett og lite grønt - og de kunne jo spise mye mer siden en oftes gjorde hardt kroppsarbeid dagen lang. Mat fra bunnen, av rene proteiner og grønnsaker, trenger ikke å være komplisert og kan være like raskt som halvfabrikat om en planlegger t.d ta ut fisk fra fryseren kvelden før. En kjapp suppe som kan erstatte posene og kan varieres i det uendelige, men som nok krever en stavmikser om barna skal eeeelske den: 1/2 finhakka løk eller 2 sjarlottløk surres i 1-2 ss olivenolje. Tilsett vaska grønnsaker i biter t.d. - 1 brokkoli, 6-7 gulerøtter, kålrot, 2 bokser tomat, pastinakk, blomkål eller en blanding men ALLTID 1 potet slik du slipper å jevne suppen. Dekk grønnsakene nesten med vann, gjerne ferdig kokt fra vannkokeren sammen med 2 terninger hønsebuljong (minst salt i og passer til alt. Kan kuttes ut). Kok mørt, og bruk stavmikser eller prosessor og mos. Smak til med pepper, og andre krydder om du ønser det (tomatsuppen krever litt sukker, gulerot gjerne litt appelsinjuice) For en krema og barnevennlig versjon kan du tilsette melk, matfløre, kokosmelk til ønsket tykkelse og/eller en liten klatt smør. Du kan ha protein i om du ønser t.d kokt egg, rester av kylling, skinke osv. Kommer an på supppen du lager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå