Gå til innhold

Nekter og spise middag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 2 1/2 år som nekter og spise middag både hjemme og i bhg .Han vil bare ha brødskive ,12 mnd grøt eller frukt .

Han har nektet og spise middag ganske lenge nå og han er ganske tynn (har vært det hele veien )så han har ikke så mye og gå på .

Vi har prøvd ett par ganger nå og si at om han ikke spiser middagen sin ,så får han ikke noe annen mat og må legge seg uten og spise noe mere den dagen .

Er det for strengt ?

Er bare helt rådvill og frustrert over at han ikke spiser middag og er redd for at kostholdet hans blir for ensidig med bare brød .

Noen tips /råd ,føler at vi har prøvd alt .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å nekte han mere mat den dagen (å iallefall når han allerede er tynn) må dere slutte med.

skjønner frustrasjonen, men tru aldri ang mat.

da blir det fort værre.

det er ikke krise om han ikke spiser middag bare dere får i han de næringsstoffene en middag bør inneholde..:)

har selv en gutt som ikke spiste middag fra han var knapt 2 år til 6 år..(fikk streptokokker i halsen + influensa) ,han fikk avsky mot ALT av varm mat + mat med farge.

han er nå 9 år, spiser fortsatt dårlig med middag, men han prøver..

vokser å fungerer som han skal..:)

Skrevet

Har også en gutt som har et stort problem hva mat angår.

Han er og har aldri vært flink til å spise.

Han kan bruke halvannen time på to kjøttkaker, og gutten er snart 8 år.

Han er liten av vekst og veier heller ikke mye... 20 kg sånn ca...

Det er utrolig vanskelig å finne en løsning på dette..

Så føler med deg...Håper det ordner seg for deg/dere.

Skrevet

Takk for svar .

Skrevet

Det du ikke skal gjøre, er å stresse med maten. Jo mer du presser eller stresser med mat, jo mindre er han villig til å spise.

Sønnen min var også sånn på den alderen. Spiste sjelden mat. Mamma prøvde å presse i han mat, men det ble bare verre. Hun var så stressa, for han er tynn og liten.

Jeg ba henne rett og slett om å kutte ut den pressingen, for det er ikke sunt for han. Jeg gjorde ikke så mye av det. Ved middagstid, lagte jeg en liten tallerken til han og lot han spiser det han orket. Jo mindre jeg presset, jo mer spiser han.

Skrevet

Det er det jeg gjør nå ,lager en tallerken til han ,presser han ikke ,snakker ikke om maten ,men feks spør om han har hatt det fint i bhg ol .Men han får ikke gå fra bordet uten og si takk for maten ,selv om han ikke har spist noe .

Skrevet

Ikke press ungen. Ikke alle liker middag, så enkelt. Jeg har en av hver sort; en som helst vil ha middag til alle måltider, og en som helst vil ha brødmat.

Det jeg har oppdaget, er at det er lettere når middagen er klart oppdelt i sorter på fatet, til og med saus for seg selv. Og kanskje ikke den eller de tingene ungen ikke i hele tatt vil ha. Ikke knefte maten, men i biter. Da sitter ungen med fingermat, og kan greit velge hva som helst. Om det så kun er ren potet uten saus, eller noen biter gulrot, så kaller vi det middag;)

Etterhvert som ungen blir eldre, så blir "reportoaret" på middag økt, og ungen smaker nå på flere ting enn før.

Det er ikke så farlig om middag uteblir. Ikke legg så stor vekt på dette. Legg mer vekt på å sitte samlet ved middagsbordet, hele familien som kos:) Ungene her får gå fra bordet når de er ferdig, og har takket for maten. Hvor mye og hva de spiser bestemmer de selv. Men vi starter middagen samlet. Og ALDRI ta den med å måtte spise opp alt på tallerken.

Skrevet

Hva med å prøve å oppmuntre han. F.eks. hvis du spiser opp potetene, så kan du se på barnetv. Eller deler middagen i biter, og teller bitene. Og for hver bit han tar, så teller dere på nytt hvor mange biter det er igjen på tallerken. Uff...vanskelig dette her.

Men jeg gjør hvertfall disse tingene med sønnen min. Tar en halv potet, og par kjøttboller som vi deler opp i noen biter. Så teller vi. For hver bit han tar, teller vi hvor mange det er igjen. Han spiser faktisk opp alt på tallerken. Og de dagene han ikke vil spise, så sier jeg bare at hvis du ikke spiser opp det eller det, så får du ikke se barnetv idag.

Skrevet

Jeg har også hatt en slik unge, men han nektet å stort sett å spise alt. Vi startet med å la han få være med å lage maten, og det funket veldig fint. Selvsagt skal ikke en så liten unge hjelpe til med å skjære opp ting, så det jeg gjorde var å f.eks skjære opp gulrøtter, løk ol, la det i en bolle og lot gutten røre det sammen. (bare for at han skulle få følelsen av å være med å hjelpe til).

En annen ting som funket fint var "give me five", for hver bit han tok, andre ganger klappet vi høyt med hendene høyt over hodet, tok "skål" med glassene våre osv. Men alt måtte gjøres med glede fra de voksnes side, smile og le masse og være kjempe entusiastiske. Disse to metodene funket veldig fint, plutselig var det en glede for han å spise, og han begynnte å spørre om når det var middag. Etter ca to uker med denne metoden ble alt som normalt, vi klapper ikke lenger for hver bit (faktisk ikke i det hele tatt), men han er fremdeles med å lage mat og dekke bordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...