jula08 Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hei Nå har jeg kun 28 dager igjen til termin og vært helt avslappet i forhold til fødselen frem til de siste dagene. Nå bekymrer jeg meg for om barnet ikke er friskt og om det skal skje noe som gjør at barnet blir utsatt for noe underveis i fødselen. Hvet noen hvor ofte det skjer ting underveis i fødselen som gir barnet varige men (hodeskader etc), samt hvor ofte det blir født barn med hodeskader etc. Er det unormalt å bekymre seg for dette?
VinterSol+2 Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 når du sier hodeskader, mener du hjerneskader? for hodeskader har jeg ikke akkurat hørt veldig mye om;-) når det gjelder hjerneskader, så KAN det skje, under en fødsel, at et barn får for lite oksygen. Grunnen kan være at barnet har navlestrengen rundt halsen, seteleie eller at det rett og slett tar litt for lang tid under utpressingen. det siste er vel mest sjeldent. I de aller aller aller fleste tilfeller går det bra. Også der hvor navlestrengen ligger rundt halsen, seteleie osv. Det er derfor jordmor holder konstant oppsikt med hjerte- og pulslyd, fordi at dersom barnet viser tegn på stress eller at pulsen er dalende, gjør de tiltak sånn at barnet IKKE skal bli skadelidende. jeg tror du kan slappe helt av:) de vanligste fødselsskadene er faktisk ting som går over ganske lett, feks at noen barn knekker nesa på vei ut ol. Det sies også at så mye som hvert 7.barn, får låsninger i nakke/rygg som følge av påkjenningene i en fødsel, og derfor kan utvikle skeive trekk, kolikk etc. Jeg vil anbefale å ta en tur til manuellterapeut eller kiropraktor med ekspertise på barn ca en uke eller to etter fødsel uansett, om ikke annet så for å utelukke disse problemene! Har selv en datter som slet med låsninger etter en relativt kjapp fødsel, og behandlingen er veldig enkel. i tyskland er dette så annerkjent, at alle barn sjekkes en ukes tid etter fødsel.
EnNySpire:) Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Hei Jeg tror det er veldig normalt å tenke de tankene. Jeg har gjort det selv og jeg gjør det enda. Men slike ting skjer ytterst skjelden. Jeg har hatt veldig fødselsangst denne gangen her nettopp pga sånne bekymringer og jordmoren min sa at det var veldig normalt, spesielt med nummer 2 som er mitt tilfelle. Man setter liksom så stor pris på og føler seg så heldig som får 2 friske barn osv.. At den tanken kommer jo flere barn man får Men det er ingenting å bekymre seg over egentlig, men det er ikke noe vi kan noe for.. Vi får bare tro at kroppen våres order opp i dette og stole på den
jula08 Skrevet 19. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2009 Ja, mente såklart hjerneskader:-) Godt å høre at dette hører til sjeldenheten og at tankene er vanlige.
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Har 22dager igjen og er kjæmpebekymret no. Er selvfølgelig redd for at det skal skje noe med ungen under fødselen. Men tror det er mere smertene jeg gruer meg til, og at ungen skal ut dær nede. Kjenner jeg får litt panikk bare ved tanken =/
Bolla74 Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Det er helt naturlig å bekymre seg, jeg har bekymret meg gjennom hele svangerskapet. Nå er det jo slik at jeg allerede har et multihandikappet barn (ikke fødselskade, men genfeil), og tanken på at noe skal skje med lillebror er uutholdelig. JM har rådet meg fra å føde på lokalsykehuset, nettopp pga denne bekymringen. Så jeg kommer til å føde på et sykehus hvor de har mulighet for å ta seg godt av barnet i tillfelle noe skulle skje (Ullevål eller Rikshospitalet). Har dessverre ingen beriligende ord å komme med, men det er nok helt naturlig å bekymre seg for barnet sitt. Hadde vi ikke gort det hadde vi kanskje ikke vært like gode mødre.
jula08 Skrevet 20. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2009 Fikk du vite at barnet var handikappet før du fødte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå