Gå til innhold

Hvem er i jobb og hvem er sykemeldt?


Oktober-barn

Anbefalte innlegg

 

Idag fikk jeg min første sykemelding, ble 100 % sykemeldt pga vond rygg. Jeg jobber på småbarnsavdeling hvor det er maaaange tunge løft, tidspress og dårlig med tilrettelegging pga lite bemanning o.l. Så nå fant jeg ut at det var nok. Har hatt vondt i ryggen lenge, men ville prøve litt til. Etter å hatt time både hos jordmor og lege fant vi ut at nå var det på tide at jeg tok hensyn til meg selv! Når jeg kom ut av legekontoret med sykemeldingen var jeg 10 kilo lettere! Kjenner at jobben har slitt veldig på meg både fysisk og psykisk, og nå skal det bli godt å kunne være sosial igjen og ha overskudd til å være med samboeren/venner/familien/hunden og gjøre husarbeid.

Legen var faktisk overrasket over at jeg fortsatt jobbet 100 % så langt ut i svangerskapet. Er 33 uker. Han sa at det ikke var vanlig, syntes det var litt rart jeg. Hadde tilretteleggingen vært skikkelig kunne jeg nok jobbet lengre, men kjenner at jeg er super glad for at nå slipper jeg å slite meg i hjel og slipper sure sjefer som påstår at svangerskap ikke er noe problem! De forstår ikke hvorfor jeg ikke kan løfte alle barna, må man så må man sier de.

 

Så nå skal jeg slappe av og ikke gjøre noen ting resten av dagen!!

Så får vi se hva morgendagen bringer=)

 

Er det noen som jobber 100 % enda, eller er de fleste sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har termin 5.oktober og jobber fremdeles. Jeg er konsulent og sitter foran pc'en og i møter mesteparten av dagen så det er nok litt annerledes. Legen min har hørt skumle rykter om bransjen og er veldig klar for å sykmelde meg fordi det er kjent at vi ofte jobber mye og under press, men til nå har det gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

termin 4 okt og 50% sykemeldt fra og med denne uken. Funker fint da jeg sitter på kontoret mest. Hadde blitt tussete om jeg bare skulle gå hjemme de siste ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i jobb, men har en kontorjobb, og sitter ikke mye overtid. Det er forbausende mange som er overrasket over at jeg fremdeles jobber. Men jeg håper å holde ut de 3,5 siste ukene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 70 %, og har gjort det siden før sommeren. Tror jeg muligens skal holde ut det til permisjonen. Men det er en intensiv periode i turnusen på jobb hvor jeg rett og slett tror det kan blir for tungt nå som jeg nesten ikke får sove på natten. Kjenner at jeg trenger ekstra hvile nå.

Men vi får se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 50 % og ble litt paff da jeg leste hva legen din sa ang press og stress.

Jeg får bare mer og mer arbeid lesset på meg ( jobber også foran pc) for hver dag. Selv føler jeg at jeg skal gjøre ting ferdig så jeg kan roe ned og gå av snart men jeg blir rett og slett straffet.

Jeg jobber selvsagt mer enn 50% for jeg har ikke sjanse uten. Samtidig blir mer og mer satt over til meg. Er så utrolig fortvilet over denne situasjonen. Selv føler jeg ett veldig stress, drømmer om natten og tenker konstant på alt jeg har på jobb.

Legen vil sykmelde meg snart men jeg kan jo ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble 50% sykemeldt på mandag pga bekkenløsning. Rart å plutselig bli sykemeldt, for jeg har vært i fin form helt fram til ferien min begynte for fire uker siden. Nå sover jeg dårlig, og ingen stilling er behagelig i mer enn en halvtime.

Merker jeg har godt av litt hvile. Det er jo ikke meg i fokus lenger, tor ikke de små i magen har godt av stressa mødre jeg, vi får roe ned hvis det kjennes riktig og legen også synes det er en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

June75: Hvis du er 50% sykmeldt er det nettopp fordi du ikke skal jobbe mer enn 50% nå, så ikke la de presse deg! Jeg ville rett og slett varslet de på jobben om at legen vil sykmelde deg, og at hvis de ikke klarer å avlaste deg slik at det blir mindre jobbing så kommer du til å bli 100% sykmeldt. Da har de valget mellom å ha deg 50% og å ikke ha deg i det hele tatt, og ofte er det akkurat det som trengs for at de skal skjønne alvoret! Jeg ga klar beskjed om at legen hadde gitt meg forbud mot overtid, og det virket. Jeg føler selvfølgelig at jeg skulker når jeg går hjem etter 8 timer, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt luksus om dagen, jobber verken 100% eller er sykemeldt. Vi driver eget selskap, og jeg har kun jobbet 1-2 dager i uken de siste 3-4 månedene, og nå har jeg delegert vekk de siste oppgavene og jobber så og si ingenting.

Første gang jeg noengang har hatt fri, utenom når jeg var i permisjon sist gang, men da hadde jeg jo et spebarn - så det ble ikke mye fri i den forstand. Og da jobbet jeg frem til dagen før termin, uten at det ble stress av det siden formen var helt på topp og jeg styrer dagen min selv.

 

Nyter dagene nå, som fylles opp med besøk, babyshopping, café etc. Kan ikke si jeg kjeder meg et sekund nå. Vet jo hva som venter om 8 uker..

 

Tips til de som er førstegangsfødende; selv om man blir utålmodig mot slutten og egentlig bare ønsker at babyen skal komme ut, nyyyyyt tiden uten barn - den kommer aldri tilbake!! :)) Sov sov sov..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykemeldt 40 % og har vært det i noen uker, men det skal litt til før jeg frivillig er hjemme hele dagen, da tror jeg at de siste ukene blir laaange:) Og siden jeg har mange hyggelige kollegaer og trives er det litt pga det og, lite sosialt å sitte hjemme, det er ikke så mange andre jeg kjenner som har fri da:)

 

Men slå denne, jeg var hos fastlegen for to dager siden med migrene (som jo er veldig likt svangerskapsforgiftning, pluss at jeg er på tett oppfølging pga høyt blodtrykk) og fikk beskjed om å ta en paracet og fikk EN dags sykemelding.Hun tok ikke blodtrykk eller sjekket helsekortet engang.

Heldigvis hadde jeg tilfeldigvis time hos jordmor dagen etter, og de sjekket alt (blodtrykket var steget betydelig) og skrev til legen at jeg måtte sykemeldes og ta det med ro, men det skulle vel ikke vært nødvendig. Er så glad for at jeg har en super jordmor, for fastlegen kan jeg jo ikke stole mye på.

 

Når det gjelder sykemelding, så kunne nok jeg og jobbet mer hvis det hadde vært tilrettelagt, føler meg absolutt ikke syk eller har lyst til å være hjemme, og jeg har trent flere ganger i uken frem til forrige uke:)

 

 

Men å løfte barn er vel i tyngste laget, det har jo litt å si, jeg hadde neppe vært i full jobb hvis jeg hadde hatt en tung jobb:)

Jeg trodde det var vanlig å jobbe til permisjon, det har mine venninner gjort, men de har vel ikke hatt fysisk krevende jobber.

 

Håper ihvertfall du får slappet av og tatt vare på ryggen din, det er ikke verdt å slite seg ut, bare å nyte tiden:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 100 % sykmeldt, har vert det siden i mai, sliter med bekken og en skade jeg har i rygg hofte som blir helt forferdelig når jeg går gravid, jobber som frisør så det ble for tungt nå, jobbet 50% helt frem til permisjonen sist ,men nå er det verre og i tillegg har jeg ei på snart 2,5 som skal ha sitt, kjenner nå at jeg hadde ikke klart å jobbe, må jo ta smertestillende for å være hjemme,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fremdeles 100% har ikke hatt noen store plager, jobber foran pc'n så har ikke særlig tung jobb. satser på og jobbe frem til permisjon starter 5 okt. har fordelt ferie 1 uke hver mnd. så jeg får litt pusterom fra jobb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært 100 % sykemeldt siden uke 29, ble for tøft å jobbe på småbarnsavdeling i barnehage og å ha engergi til å komme hjem til en aktiv 1 åring og et hus som må ha litt stell i ny og ne...

Nyter dagene med å kunne gjøre ting i mitt tempo, sove lenge på morgenen (sover ikke så godt på natta) og være opplagt når jeg henter storesøster i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei:)

er 100% sykemeldt, men det er på grunn av at jeg har en voldelig bruker på jobb, er redd for å skade barnet. men ellers er jeg i topp form. Dagene er lange hjemme:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 100% sykemeldt og har vært det siden slutten av mars. Men jeg har vært plaget av kvalme, oppkast og lavt blodtrykk med svimmelhet i hele svangerskapet. Og det har ikke vært forenlig med en stressende og fysisk krevende jobb i helsevesenet..

 

Synes en lang stund det var kjedelig å ikke jobbe, og jeg savnet det sosiale miljøet på jobb. Var derfor utålmodig etter å gå tilbake på jobb. Men etter at fastlegen sa klart ifra at det ikke kom til å skje har jeg innfunnet meg med situasjonen og synes egentlig det er helt greit :) Sitter litt lenger oppe på kvelden (når kvalmen har gitt seg) og tar livet helt med ro på dagen... Får med meg en del nyheter, koser med hunden og sitter en del på nett. Og de siste ukene har dagene begynt å gå ganske så fort :)

 

Jeg har heller ikke hatt noe problemer med rygg/ bekken og alt er helt supert med tulla i magen. Masse liv og stor trivsel iflg legen :) Så dette har nok vært det beste for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80 % som lærer. Jobbet 100% frem til sommeren, men fikk ikke mer enn det min faste stilling tilsier fra augaust av. Like greit, jeg kjenner det begynner å bli litt vel tungt uansett. Men det er mest på ettermiddagene jeg sliter- skal jo underholde 2 åringen litt også... og lage middag, for ikke å snakke om husarbeid!! Heldigvis bare 6 uker igjen til permisjon:-) Tror jeg skal klare å holde ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% som lærer i ungdomsskolen, og regner med å være i jobb frem til permisjonen. Det er fem uker igjen. Jeg er veldig takknemlig for at jeg ikke har hatt noen bekkenplager ol. Jeg hadde kjedet meg veldig hjemme! Det er godt å treffe kollegaer, og å ha en vanlig hverdag....., tiden frem til fødsel går jo også desto raskere!! Nå er jeg klar for å få gutten i magen ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er veldig individuelt...

 

sist svangerskap jobbet jeg som frukt og grønt ansvarlig i butikk. gikk hele dagene og løftet mye... var helt frisk med ingen plager..jobbet fullt til uke 34, da gikk jeg ned til 50%, fordi gåingen ble litt mye...

 

dette svangerskapet har vært helt annerledes... har vært sykemeldt siden uke 8, først kvalme, så bekkenet, bekkenet mye bedre med engang jeg begynte å jobbe litt mindre, jeg fikk påvist kreft på livmorhalsen etter en rutine celleprøve, så i uke 16 hadde jeg en operasjon på livmorhalsen, etter dette jobbet jeg 60% frem til uke 28. nå jobber jeg 40%.. har kontorjobb denne gang... men synes nesten at det er verre en gåing og fysisk arbeid... blir helt stiv i ryggen etter noen timer og det er ikke så mye annet å gjøre enn å gå å hente en kopi innimellom... desutten har jeg ei jente på 2 år hjemme som krever sitt om morgen og ettermiddag/kveld... mannen min begynner før barnehagen starter så jeg må ta morgenstellet og levering... han henter henne.

 

jobben min sier jeg ikke må jobbe mer enn jeg orker... jobben kommer sist i rekken... jeg må kunne klare å fungere hjemme også etter jobben... pluss spare energi til fødsel...

 

ellers er jeg en person som liker veldig godt å jobbe... hater egentlig å gå hjemme, så jeg gruer meg litt til permisjonen... holdt på å få depresjoner sist... begynner kanskje å jobbe en dag i uka tidligere denne gang, for å komme meg litt ut...

 

så sykemeldingene er det faktisk jobben og legen som har fått meg til å ta... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 100% frem til uke 32, deretter 80%. Vanvittig herlig med en dag i uken til å sove på, når toåringen vår er i barnehagen. Har problemer med å sove pga svangerskapet, og i tillegg, når jeg endelig sovner, så våkner jenta vår (hun har aldri vært "flink" til å sove). Så jeg er skikkelig trøtt og sliten på jobb, men det hjelper å vite at jeg har en dag å komme meg på, helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skrev for en stund siden at jeg satset på å holde ut til permisjonen starter, men nå måtte jeg bite i det sure eplet og få sykmelding. Skal nå jobbe 60 % fra neste uke, og håper det hjelper på formen. Synes det er veldig tungt denne gang, med en 2-åring som krever sitt i tillegg til krevende jobb. På en måte er jeg vel letta for at jeg endelig turte be om det jeg har tenkt på en stund... Ingen som takker deg når du sliter deg ut heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Har vært sykemeldt siden mai (termin 3.okt.) pga smerter og hovne bein.. Blir lange dager når man er vant til å jobbe fullt.

Men ikke lenge igjen nå, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...