Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Han spiser grovbrød med brie m/ei epleskive på toppen. Og storkoser seg! Trodde nesten slike smaker var forbeholdt voksne.. (men det kommer fra ei som var utrooolig kresen selv som barn, så...) Flere med barn med litt "unormal" smak..?
"nøtteliten" Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 hehe, Jenta vår på 4 storkoser seg med en skål med grønne oliven. Det er det hun vil ha som lørdagsgodt.hehe. Og vil ha parmesanost på alt mulig....gjerne få en bit parmesan å gumle på. Jeg bruker å lure henne å si at hvis hun er flink å ta tranen sin får hun en liten bit av parmesanen.
Sånn kan det gå Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Her i huset har alle elsket Brie,Camembert og div blåmmuggoster fra de begynte å få smake det da de var like over årsgamle. Hadde gjerne sett at de ikke hadde likt det, så det hadde blitt mer på meg. ;-)
It's all about me Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Guttungen på 3 er verdens mest kresne, men Brie går ned på høykant også hos han......har igrunn likt det et år nå.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Parmesan, sterke retter med chilli, brokkoli, sopp, nanbrød. Gutten på 2 er vant til hjemmelaget mat laget fra grunnen av og elsker alt. Måtte le i går når svigermor prøvde å få i ham lasagne fra pakke, den likte han ikke men elsker vår hjemmelagde.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Her går det meste ned, men det skal være ferskt og hjemmelaget... Gårsdagens mat kan vi glemme å servere, da blir det spisenekt... Brie er jo en mild ost så det er ikke rart barn liker det. Tror bare det er vi voksne som lager oss slike sperrer for hva som tilbys barna og hva vi tror de liker..
frk Nilsen Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Her i huset spiser pode 19mnd Selbu blå Brie, Manchego, parmesan sklir ned det og :-P Han liker mat med smak
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 He he he...så kos å høre. Sønnen min (som blir 5 til høsten), elsker brie på kjeks. Jeg elsker det jeg også, og spiser det som snacks. Og han elsker å spise med meg. Også har han begynt å like grønne oliven (som han bare for par mnd rynket i panna av en liten smakebit). Han kan også sitte og spise oliven som snack til istedenfor lørdagsgodt. Bare helt plutselig liker han oliven. Merkelig dette her. Og han som alltid har vært kjempe kresen.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 Forundrer meg ikke det minste! Guttene her har også det mange kaller en utpreget "voksen" smak, yngste (nesten 8) har f eks i sommer lagt sin elsk på gammalost! Når bestefar liker det, liker jo han det også Så her er ting som ekstra lagret Norvegia, Nøkkelost, kraftig spekepølse, røkt (skikkelig RØKT) laks, peppermakrell, rømmesild, spekemakrell, grov og kraftig leverpostei, grove lammepølser, gravlaks etc etc helt dagligdags mat for guttene, og det har det vært siden de var 3-4-5. Det er en seiglivet myte at barn bare liker typisk smakløs og mild "barnemat"! Men mer smaksrik kost må vennes og barn liker den sjelden første gangen de får den. Ikke så ofte andre heller. Men om barn "må" prøve en liten bit noen ganger (og kanskje også fortelle HVORFOR de ikke liker den) finner de ofte ut etter kort tid at dette er virkelig god mat.... Hva som er "god mat" er ikke medfødt, det må vennes. Og barn kan vennes til alle typer mat, de er ikke forutinntatte, mange voksne stiller med MYE større fordommer mot mat de "ikke liker"! Men smakrik mat tar litt lengre tid å venne, enten man er liten er stor, den gir nemlig smaksløkene en utfordring! Derfor antar mange foreldre at barn ikke liker det slik mat....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå