Gå til innhold

Om dette med foreldreansvar...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mor og far ikke er sammen, kommer det automatisk et brev i posten eller noe med spørsmål om dette? Eller må man oppsøke (er det nav som styrer med dette) for å ordne dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er 17 andre tråder om det her, og det står svar på det i alle trådene! :)

Det blir tatt opp når bf signerer papirene. Er dere ikke reg som samboere/gift får du automatisk ansvar, om noe annet ikke er ønsket! :)

Skrevet

Gå inn på alle disse linkene ang pass.. hele dagen har det vært snakk om nettopp det du lurer på..Finner sikker tnoen svar der

Skrevet

Nei, det har med hvilken adresse dere har. Dette går automatisk. Du får ikke noe brev hvor dette står, og ingen kontakter deg for å få det bekreftet. Det er nok at du står oppført på en annen adresse enn barnefar.

 

Der er ingenting du skal ordne.

Skrevet

Man får ikke automatisk brev i posten om far vil ha delt foreldreansvar. Dette er noe far selv må finne ut og diskutere med deg, før han kan samtykke til å ha delt foreldreansvar.

 

Jeg er aleneforsørger. Da gutten min ble født, skrev jeg opp hvem som var fra til gutten. Far var ikke inn i bilde på nesten 2 år, og ikke fikk vi noe brev om delt foreldreansvar.

 

Da faren til sønnen min begynt å være mer og mer inn i bildet, fant han ut da (nesten 3 år etter fødsel) at han vil være far til gutten sin, og søkte om å få delt foreldreansvar. Ikke foreldrerett, men ansvar. Han fant selv papiret på det, og sendte det til meg. Jeg gikk gjennom med adovkaten min, om hva foreldreansvar gikk utpå, og skrev under. Advokaten min tok en kopi og sendte kopien til han og meg. Hun beholdt originalen selv.

 

 

Skrevet

Ser du får mange forskjellige svar her...

Vet at noen underskriver på sykehuset, på samme skjema som far vedkjenner seg farskapet. Der er det et sted der man kan krysse av, og så må du også signere... dersom du vil at dere skal ha delt foreldreansvar altså... Hvis ikke lar du være, da skal kun far signere på farskapet.

 

Jeg ble ikke forespurt om å fylle ut dette på sykehuset, jeg fikk et skjema sammen med det skjemaet som vi skulle fylle navnet ut på... som skulle sendes til folkeregisteret....

Skrevet

Det er helt sikkert veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg fikk heller ikke det forespørselet på sykehuset. Heller ikke fra nav. Var derimot far selv som fant ut av dette. Jeg visste ikke om det engang.

Skrevet

Fant ganske mange andre tråder om dette nå, hehe...

 

har virkelig ikke lyst å få spørsmål om dette foran barnefar, på sykehuset. Ser for meg at jeg skriver under på noe jeg ikke vil for å unngå diskusjon-overemosjonell og sårbar som jeg regner med jeg blir.

 

takk for svar :)

 

hi

Skrevet

Tror jeg spør om dette på sykehuset, på forhånd. og evnt skriver i et ønskebrev at jeg ikke ønsker dette. Lurt!

 

:D

 

hi

Skrevet

Tror ikke sykehuset har noe som helst med om far skal ha delt foreldreansvar eller ikke.. Det er nav som har med det å gjøre. Sykehuset er bare interesert i om barnet har en far, og hvem som etv. er faren.

 

Men det er lurt at du spør, for å være på den sikre siden.

Skrevet

Akkuratt sånn jeg har vært redd for også..Lurt med ønksebrev til føden da:)skal bf være med på fødsel?

Skrevet

Nei, for guds skyld. han skal ikke være med på fødselen! Jeg trenger å ha noen der som jeg er 100% komfortabel med og som kan støtte meg, og det er jeg ikke med han. Føler virkelig ikke han har rett å være der, i alle fall ikke inne på rommet sammen med meg... regner jo med han kommer etterhvert, vi bor 6 timer unna hverandre...

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...