Albertine har et barn Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Min svigermor er uføretrygdet, bor 200 m unna oss, og har ingen andre hobbyer enn å røyke, se tv og kose med katten. Under STERK tvil har jeg gått med på at ho kan passe jenta vår på 1 år noen timer i uka. Det vil variere litt hvor ofte, men ca 4 timer èn gang i uka er ikke usannsynlig. Det jeg og mannen min imidlertid er uenige om, er om ho skal ha lønn for dette. Jeg mener nei, han vet ikke hva han ønsker. Vi har ikke diskutert lønn med ho, da vi vil bestemme oss for noe selv først. Så hva synes dere? Jeg mener nei fordi at - ho er bestemora hennes! - ei ordentlig dagmamma går turer, legger til rette for formingsaktiviteter osv. Svigermor er overvektig og dårlig til beins, så alt ho er i stand til, er å gi mat, bytte bleie, kose med ho i sofaen, og ellers passe på ho fra sofaen. Gå tur og leking på gulvet klarer ho så og si ikke. - ho er elendig med penger, og kommer til å bruke lønna fra oss til å kjøpe kjeks og fancy pålegg. Ho har 12.000 utbetalt i mnd, husleia er på 4000, ho har ikke bil, men allikevel er ho raka fant uka før neste utbetaling. - ho har lånt en hundrings her og fem hundre der jevnlig i de 5 årene jeg har kjent ho, og under 50% av gangene har vi fått det igjen. Ho skylder oss 1000,- nå, men har 0 planer om å gi dem tilbake, fordi ho egentlig lånte dem på vegne av sin far , og da ho har brutt kontakten med ham, er det visst ikke lenger hennes ansvar å hanke inn de pengene. Mannen min mener ja fordi at: - han vil skape fred i heimen, vil ikke fornærme ho/utnytte ho - vi er avhengig av å få ho til å passe jenta vår, for vi har ikke råd til dagmamma eller barnehage Det skal sies at svigermor elsker meg, og aner ingen ting om at jeg er opprørt over at ho stadig skal låne penger, og dette er det umulig å prate med ho om. Ho blir veldig lett såret, og da trekker ho seg unna. Ho er den eneste slekta mannen min har på mor-sida si (den allerede nevnte bestefaren har afasi og er dement, så han regnes nesten ikke), så vi vil nødig miste ho, fordi om jeg personlig hadde foretrukket å sende ho langt bort. Ho er hos oss sjeldnere enn 1 gang i mnd, da det virker som at ho rett og slett ikke har et så veldig stort behov for å treffe oss. Men jeg vet at ho er glad i barnebarnet sitt, så dette er liksom min måte å tvinge dem til å ha et forhold på. Da vil ho bli mer trygg i bestemor-rollen, og jenta mi vil huske at ho faktisk har ei farmor. Hva er deres synspunkter på dette? Kan det løses på fredelig vis??
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Nei, det syns jeg ikke... Det er tross alt bestemor hennes og da skal hun ikke ha betaling... Besteforeldre skal jo passe ungene fordi det er gøy, ikke for å få betaling..!!!!! Svigermor passet Emilie ca 1 dag i uka i ca 4mnd pga jeg begynte på jobb igjen og vi betalte henne ikke.. hun gjor det frivillig og syns det va gøy...!!
gerd Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 leste ikke alt. men besteforeldre skal IKKE under noen omstendighet ha penger for å passe barnebarnet sitt. ...mener jeg...
*smula* Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 Jeg ville ikke betalt lønn til bestemor. Men heller sørget for at det var nok mat i kjøleskapet når hun passer henne, eller er de ikke hjemme hos dere da? Evnt sent med god mat.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Jeg hadde ikke tenkt tanken på at vi skulle betalt besteforeldrene for å ha jenta vår. Min mor har henne hver mandag.. Men nå vet jeg med sikkerhet at de aldri ville ha godtatt å fått betaling for å tilbringe tid sammen med henne.. Kanskje situasjonen er noe annerledes for dere.. I og med at hun trenger penger.. Hva med å spørre henne hva hun tenker om saken??
Gjest Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 jeg synes det er usmakelig av deg å skrive så mye negativt om din svigermor. Hva med litt mer empati og kjærlighet?
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 vi pleier ikke å betale svigermor når hun passer, og det er blitt noen timer etter hvert... Det vi pleier å gjøre, er å kjøpe en blomsterbukett eller en sjokolade-eske e.l. innimellom. Hun kjefter alltid på oss da, og sier at det skulle da bare mangle at hun passer sine egne barnebarn, og hun trenger da ingenting for det! Men det er litt symbolsk, for å vise at vi setter pris på at hun gjør det.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 Nei, ærlig talt. Skal vi betale bestemødre å nå for at de gjør tjenester for oss? Men det jeg er beskymret over er om hun klarer å passe en vilter unge på 1år, 4 timer. Med tanke på helsen hennes, da hun ikke klarer/orker så mye. Bor hun 200 meter unna dere og er hos dere bare 1 gang i mnd? Er dere der noe?
Odine! Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 Gi henne heller noe hun trenger i takk-for-hjelpen-presang. Noe til huset, eller et klesplagg(evt gavekort) Eller gavekort på middag på restaurant.
nicknavn Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 Om vi hadde vært i den situasjonen, så hadde det vært naturlig å tilby noe som betaling, kansje ikke i penger, men i noe annet farmoren trengte. Men nå ville ikke svigermor tatt i mot noe som helst, selv om hun også er uføretrygdet. Om dere betaler henne, så har dere strengt tatt ikke noe med hva hun bruker pengene på? Men noe bør dere tilby henne, slik jeg ser det så sparer dere på at hun er dagmmma noen timer.
annie-77 Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Spurte dere henne om hun hadde lyst til og passe barnet litt, og hun sa ja - ja da har hun lyst til det. Ikke som en jobb men fordi hun har glede av det. Om dere vil gi henne noe tilbake, kan dere kanskje be henne fast til middag hos dere en dag annenhver uke f.eks. Eller noe annet hun kan sette pris på. Vi har aldri betalt besteforeldre / tanter for pass når vi skal ha barnefri. Når jenta her var 1,5 år og gikk kun 50% i b.hage da passet min mor henne fast 2dager per uke hjemme hos oss, de koste seg masse, og min mor var glad for og ha alenetid med tulla vår og bli godt kjent med henne! Imidlertid betalte jeg henne for bensin (hun bor 2,5 mil i fra oss) og hun handlet for oss og la ut, så da rundet vi alltid godt opp når vi betalte henne tilbake. Men hun hadde aldri selv bedt om betaling for noe av det.
1prinsesse+2engler Skrevet 18. august 2009 #12 Skrevet 18. august 2009 Svigermor passet snuppa her i dag. Jeg spurte om hun kunne, for jeg ville ikke ha henne med til legen (raskere uten). Svigermor har ferie og sa ja. Jeg tenkte ikke tanke på å betale hu engang. Jeg takket henne masse for hjlpen og hu sa det bare var koselig. Hu ville jo bli kjent med snuppa, så hu passer gjerne mye sa hu Jeg gir henne heller en gave en gang som takk.
Joikaboll@ Skrevet 18. august 2009 #13 Skrevet 18. august 2009 At besteforeldre ikke skal ha betalt for å passe barnebarn syntes jeg er direkte uhørt faktisk. Når bestemor skal passe sitt barnebarn er hun like "innesperret" som om hun skulle passet et hvilket som helst annet barn. Selvfølgelig bør hun få betaling. MEN, besteforeldre skal selvsagt ikke ha betalt for å ha barnebarn på besøk. I HI sitt tilfelle er det snakk om barnepass, 4 timer hver uke, fast, ettersom jeg forstod. Det er en vesentlig forskjell. Siden denne bestemoren har dårlig råd/økonomisk sans, ville jeg heller gått for å gi en matpose eller lignende, i stede for kontanter.
Albertine har et barn Skrevet 19. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 19. august 2009 Tusen takk for konstruktive svar! Vi er aldri hos henne, som noen her etterlyste, pga at ho bor på 37km2 med 2 vinduer, og røyker 40 om da'n der inne. Ho er inneforstått med at jeg og jenta mi ikke setter våre bein der inne, men mannen min er innom innimellom. Og at vi ikke har noe med hva ho bruker pengene på; har vi ikke det når ho senest i går spurte om å få låne? Mange gode forslag her da, spesielt det om å kjøpe noe til ho innimellom som takk, mat eller lignende. Ho har forøvrig diabetes, men kjøper seg gjerne Napoleonskaker og søte kjeks, og det er spesielt det at ho bruker en vesentlig sum per måned på dette, vi ikke liker. Et anna spørsmål som dukka opp, er jo om ho faktisk klarer å passe ho. Jenta mi er ganske aktiv, men vi har ei lita leilighet, og svigermor vil ha fullt overblikk over stua og kjøkkenet når ho sitter i sofaen, som er der jenta mi leker om dagen. Jeg tror vi i allefall må prøve èn gang, i et ikke så langt tidsrom, og se hva svigermor synes om det. Fortsett gjerne å komme med synspunkt =)
labine Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 hadde nok ikke ville gjort det i din situasjon - men heller gitt henne en liten ting en gang i blant...en blomsterbukett, eller noe annet hun vil bli glad for å få....
De tre gull Skrevet 19. august 2009 #16 Skrevet 19. august 2009 Nå leste ikke jeg alt her ,men jag har iallrfall tenkt å betale min urførtrygde mor nå hun skal passe mitt barn i høst. Min mor skal passe henne mellom tre og fire fulle dager uken. Og hun skal få 3500 i mnd. Skulle da bare mangle jeg betaler dem som passer barnet mitt regelmessig i hverdagen. Det er da akkurat som en BH eller en dagmamma. Barnevakter i helger betaler man ikke....med mindre det er ungdommer det ersnakk om..
NormaJean Skrevet 19. august 2009 #17 Skrevet 19. august 2009 moren min er også 50% uføretrygdet og skal passe lillegutt fast i høst, ca 1 gang i uken. Det har da aldri vært snakk om å betale mamma for dette. det er jo helt søkt! Tror mamma hadde blitt irritert hvis vi hadde begynt å snakke om å betale henne. Men alt kommer vel ann på hvilket forhold man har til sine foreldre/svigers, men i utgangspunktet så er jo ikke det en naturlig ting å betale sine foreldre slikt. HI, hvis det er snakk om 4 timer i uka hadde jeg ikke gjort dette til en sak, hadde det deriomt vært feks 2-3 dager i uka så stiller det seg annerledes. Sørg for at kjøleskapet er fullt og at hun får noen blader å lese i, det burde være nok. Det er tross alt snakk om kun 4 timer.
Promp Skrevet 19. august 2009 #18 Skrevet 19. august 2009 Eh, nei?! Man betaler da ikke for å passe barnebarna? Forstår ikke at det kan vurderes engang, jeg...
prekæs Skrevet 19. august 2009 #19 Skrevet 19. august 2009 Jeg syns hun kan gjøre jobben gratis. Det kommer jo en tid da hun sikkert trenger mer omsorg og pleie og da er det jo like naturlig at du gjør denne jobben gratis. Skulle bare mangle det vettu.
Mamman til M&E Skrevet 19. august 2009 #20 Skrevet 19. august 2009 For å passe henne noen timer i uka; absolutt ikke, det er jo bestemoren og det skulle vel være en glede å ha barnebarnet sitt av og til. Min svigermor skal ha lillemann en dag i uken i noen mnd. fordi jeg skal jobbe litt men jeg tror rett og slett hun hadde blitt fornermet om vi ville betale henne. Jeg tenker at jeg skal kjøpe noe fint til henne istedet som takk for hjelpen.
___ Skrevet 19. august 2009 #21 Skrevet 19. august 2009 En barnevakt som dere er avhengie av bør ha lønn. Hva hun bruker pengene på og om hun er i fammilie bør ikke ha noe å si. På samme måte bør barn som for eksempel vasker hver uke hos sine foreldre få betalt for det. Hvis hun stadig låner småbeløp av dere før trygda kommer er jo en mulighet å komme henne i forkjøpet ved å gi henne noen hundrelapper i "gave" en uke før trygdeutbetaling eller der omkring med takk for at hun er barnevakt.
mams05 Skrevet 19. august 2009 #22 Skrevet 19. august 2009 Jeg synes heller ikke besteforeldre skal ha penger for å passe barnebarne tsitt noen timer i uken, hadde det vært fast, som en dagmamma hadde det vært noe annet. Jeg hadde heller aldri tatt betalt for å passe tantunger etc en gang i blant.. Men jeg hadde dog ikke latt en bestemor med alle de egenskapene du beskriver passet på ungen min uten oppsyn...om hun ikke kan gå tur, ikke leke på gulvet, ikke er en god rollemodell osv...
Brillefint - Jadda! Skrevet 19. august 2009 #23 Skrevet 19. august 2009 Jeg hadde syntes det hadde vært vanskelig og kommet med en pose med matvarer etc. Da hadde det vært enklere og tatt med noe hjemmelaget. Brød, gode matrester som kan fryses etc. Vanskelig sak egentlig. Veldig kjipt å betale en bestemor. Man betaler jo ikke vanligvis besteforeldre - de ønsker jo å være sammen med barnet... Men samtidig trenger hun tydeligvis litt penger?! Men så blir det vanskelig å betale henne (av prinsipp) fordi hun sløser de bort... Jeg synes helt ærlig talt 12000 høres lite ut... Det er jo veldig mange utgifter som kommer i tillegg til husleia da. hmmm...
En,to,sju,ti Skrevet 19. august 2009 #24 Skrevet 19. august 2009 Jeg ville ikke hatt barnet mitt der jeg. Hva slags glede har din datter av en bestemor som bare orker å sitte i en sofa og røyke? Barn på den alderen trenger utfordringer,stimulering og masse hjelp til alt mulig. Hvis det er et ork for hennes bestemor å reise seg fra sofaen tror jeg dette vil by på problemer. Ville heller blitt flinkere til å dra på besøk hele familien. Synes også det er rart at du ikke kan dra dit sammen med din datter fordi hun røyker inne. Men det er greit å la henne være der alene?
Brillefint - Jadda! Skrevet 19. august 2009 #25 Skrevet 19. august 2009 Jeg forstod det slik at svigermoren skulle komme til dem og passe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå