Gå til innhold

Fått tilbud om tamiflu, andre med erfaringer? Er skeptisk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har astma og er influensasyk på 3 dagen. Vondt i hele kroppen, feber, vondt i hals og brystet samt utrolig slapp. Har snakket med legen og ble tilbudt tamiflu. Kjenner jeg er skeptisk til en ny medisin det har vært skrevet så mye rart om. Noen som har blitt friske på god gammeldags ro, væske og paracet? Har jo ikke lyst å gå syk i ukesvis men samtidig er jeg skeptisk til denne tamifluen. Legen var helt åpen på det, sa at mange ble friske uten tamiflu.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Tamiflu er ikke ny

2. Har det vært skrevet såååå mye rart om den da??? mye jeg ikke har fått med meg tydeligvis=))

Kan jo være greit å ha den i hus, så får du bare kaste den el noe hvis du ikke vil bruke den, evnt spare den hvis noen andre i fam skulle bli syke=)

Skrevet

Hvis du har vært syk i 3 dager er det vel snart for sent å ta den uansett, er det ikke så? Jeg trodde den burde tas de første dagene man var syk for å få skikkelig effekt.

De aller, aller, fleste blir friske uten Tamiflu. Resten dør. Heldig vis er ikke det så mange. Den største forskjellen er vel som regel at sykdommen varer kortere og blir mildere, samt at du ikke er smittefarlig så lenge.

God bedring.

Skrevet

Dette er sakset fra tamiflu.com, atlså legemiddelprodusentens egen side:

"People with the flu, particularly children and adolescents, may be at an increased risk of self injury and confusion shortly after taking TAMIFLU and should be closely monitored for signs of unusual behavior. A healthcare professional should be contacted immediately if the patient taking TAMIFLU shows any signs of unusual behavior."

Jeg har nå prøvd å orientere meg litt og det er vel kun lengden på sykdommen som hjelpes ved tamiflu så da satser jeg heller på den gammeldagse metoden.

Skrevet

Tamiflu er ikke en ny medisin, derimot vaksinen er jeg skeptisk mot.

Skrevet

selvfølgelig skriver produsenten dette - de tar alle forhåndsregler de kan for å hindre søksmål mot seg i tilfelle noe skulle skje. Det betyr ikke at dette ikke er trygt.

Men til saken du spør om, jeg har astma og er gravid så dette er vel noe som jeg kan si jeg har tenkt litt på. ¨Når det gjelder Tamiflu er ikke det noen ny medisin som det er sagt før her, den korter inn sykdomsforløpet med 1-2 dager, og kan lette symptomene noe. Det betyr jo ikke at du ikke blir frisk uten, bare at det tar litt lengre tid. Men så lenge du ikke har spesielle plager med astmaen din er det jo ingen grunn til at du skulle ta det heller, alle får jo ikke Tamiflu. Gravide bør ta Tamiflu, og da regner jeg med dette er trygt (for andre også).

Når det gjelder vaksina var jeg også skeptisk til den siden jeg er gravid om det er trygt med tanke på at den er helt ny. Det legen min sa til meg var at alle vaksiner lages på samme stamme og det gjør også denne. Og denne stammen har vært brukt i mange mange år og det har de lang erfaring med og skal være trygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...