Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Hvordan er det å jobbe med den arbeidstiden dere har iforhold til at dere har barn? Må jo jobbe noen høytider og dager når barna er hjemme. Føler dere at dere går glipp av mye tid sammen med barna? Vil dere anbefale dette yrket for en som har barn (og mann)? Er under utdannelse og sliter med å velge mellom et yrke som gir mye fritid sammen med barna, og en karriere som sykepleier som vil gi oss bedre økonomi. Hva mener dere? takk for svar
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Jeg er sykepleier og angrer på yrkesvalget mitt. Jobber på sykehus. Jobben er slitsom, mye ansvar, masse ulemper, særlig i forhold til turnusjobbing. Lønnen er dårlig sammenlignet med mange tilsvarende jobber med like lang utdanning. Man er utsatt for å gjøre fatale feil hele tiden pga bl.a dårlig bemanning. Jeg ser meg om etter en annen jobb. Det finnes jo poliklinikker o.l med vanlig arbeidstid, men som sykepleier uten videreutdanning er det vanskelig å få disse jobbene. Det er alltid mange om beinet om jobber med 9-4 arbeidstid. Har inntrykk av at de fleste som jobber i turnus ønsker vanlig arbeidstid. De fleste smågruer seg til helger og netter. Personlig kan jeg ikke fordra kveldene heller. For å gi deg et råd: hvis du skal bli sykepleier må du virkelig ønske det og være rimelig trygg på at du passer i yrket. Ellers kan du fort bli utbrent og misstrives. Jeg har forresten et barn og en i magen.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Takk for godt råd! Jeg står ved et veiskille. Med bare studiekonpetanse, grunnkurs i helse og sosialfag og VK1 barne- og ungdomsarbeider bak meg, skal jeg nå ta fatt og bruke noen år på utdanning. Veiene er jo mage å gå. Synes det er et vanskelig valg. Jeg kan ikke gå på skole i uendelig mange år, arbeidstid er viktig for meg i forhold til barna, men så spiller jo så klart lønn en stor rolle også. Har lurt på å utdanne meg som pedagog. Intresserer meg for dette og har tidligere fått tilbake melding fra faglærere at dette er noe for meg. Liker arbeidstidene, men lønnen er jo ikke noe å skryte av. Arbeidstid er viktig. Lønn er viktig. Hva velger jeg? Må jeg velge? Jeg vet vel egentlig veldig lite om hva som "er der ute" Synes dette er veldig vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 jeg vil bare anbefale sosionomutdannelse.... Det er samme typen utdannelse som sykepleien, om det går an å si det sånn.... Samme vanskelighetsgrad (ihvertfall ikke vanskeligere) og samme antall år... Omtrent samme lønn også tror jeg, MEN du har mye større mulighet for å få deg jobb med vanlig arbeidstid... i NAV, barnevernet o.l. ,... Jeg er nyutdannet sosionom i barnevernet, og trives veldig godt...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Jeg er utdannet sykepleier, men jobber ikke innen helse/omsorg. Er alene med sønnen min, og det var umulig å få dagjobb - så da måtte jeg gjøre noe helt annet som var 8-16. Kan egentlig ikke tenke meg å jobbe turnus i det hele tatt jeg, så sykepleiekarrieren er nok lagt på hylla for godt Hadde ikke barn da jeg startet utdanningen, og tenkte nok ikke så nøye gjennom hva det ville innebære å ha et sånt yrke kombinert med barn og familie.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Jeg stortrives med å være sykepleier, og ser på turnusjobbinga som en stor mulighet til å få MER tid sammen med mine barn! Nå som de er små, har jeg gått over til å jobbe bare natt, noe som frigjør mye tid sammen med barna! Jeg drar på jobb etter de har lagt seg, og kommer hjem før de drar på skole/barnehage. Når elstemann kommer hjem fra skolen, er mamma der, og sammen henter vi minstemann i barnehagen. Nattjobbing gir også færre vakter = mer tid til barna. Når barna blir større, vil jeg nok gå bort i fra nattjobbinga igjen, for det tærer litt på å snu døgnet... Men for en periode er det topp! Det gjelder å se på MULIGHETENE, ikke begrensningene! Lykke til med et viktig valg! :-)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 ELLER, man kan videreutdanne seg vekk fra turnusjobbinga. Jeg Elsker jobben min som helsesøster!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 Hvem sier at du må jobbe turnus. Ta sikte på en lederjobb i spesialisthelsetjenesten. Da får du styring over egen arbeidstid og god lønn! Kan anbefales!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 Men det er laaaangt færre ledige sosionomstillinger og veldig ofte blir man sittende på et kontor med saksbehandling og kontorarbeid til langt over ørene. Tro meg, jeg kjenner en del sosionomer...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 For å ta videreutdanninger kreves det jo at man jobber noen år først, å får litt erfaring på rævva.... Jeg vil ikke ha en leder som ikke har vært med i gamet selv, og jeg ville heller ikke vært lederen uten erfaring fra feltet...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Jeg er sykepleier, og angrer bittert på mitt yrkesvalg. Jeg har ikke så mange andre muligheter enn å jobbe i eldreomsorgen/hjemmesykepleien, og det er slitsomt i en kommune med dårlig økonomi og stor mangel på sykepleiere. Veldig ensomt rent profesjonsmessig, og alltid mye mas om ekstravakter og bakvakter. Lønnen er latterlig med så store mengder ubekvem arbeidstid, og forholdsvis stort ansvar. Se på lønningene til en statlig ansatt ingenør med 3-årig høyskoleutdannelse. Syyykt... Men nå er det nå den utdannelsen jeg har, og har brukt den frem til nå ihvertfall. Løsningen for meg når nr 1 var liten var å jobbe netter. Tempoet er et helt annet, en har færre vakter, og småtten merket jo ikke at jeg var på jobb. Jeg jobbet 60% natt, og vesla gikk 40% i barnehage. Når det er sagt, så tar det veldig på og jobbe natt i lengden, og det er absolutt ikke for alle. Og de helgene en jobber natt til lørdag, natt til søndag og natt til mandag er jammen ikke gøy. Jobber en dag/aften har en ihvertfall litt helg. Det fungerte bra for meg på natt med nr 1, men nå når jeg har en til, og den står opp 05.30 på morgenen, så er det ikke aktuelt. Å snu om døgnet så radikalt er alt annet enn behagelig, og heller ikke sunt. Min mann er blitt selvstendig næringsdrivende, og har heller ikke fri kvelder, helger og helligdager. Så det gjør situasjonen enda mer håpløs. Jeg er i grunnen på jakt etter en helt annen jobb, men kommer frem til jeg finner noe bare til å ta ekstravakter. Har tenkt å være beinhard og si nei til å jobbe helger og høytider siden mannen min sjeldenhar helt fri. Men det gjenstår og se hvor flink jeg er til å unngå å få dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #12 Skrevet 18. august 2009 Hmmm.. er ikke lett dette her. Er jo sååå mye å velge mellom! Et viktig valg ja det er helt sikkert! Viktig og vanskelig. Desverre har jeg ikke noe yrke jeg virkelig "brenner" for og bare MÅ jobbe med. Sosionom ja.. Det må jeg undersøke mer.. Mvh HI
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #13 Skrevet 18. august 2009 Hjelp, blir nesten skremt av svarene her jeg. Jeg har to barn og går nå 3.året på sykepleien. Jeg vet yrket er rett for meg, det har jeg funnet ut underveis i utdannelsen (tenkte meg godt om før jeg startet også..flere år). Til nå ser jeg ikke på turnusordning som noe negativt. Mannen min har flexitid, noe som gjør at ungene kan bli levert sent og hentet tidlig i barnehage/skole. De dagene jeg har kveldsvakt, får jeg enten tid til meg selv på dagen eller kan ha ungene hjemme hvis dette blir mulighet for (en morfar som kan overlappe til mannen kommer hjem). Det meningsfullet i jobben tror jeg kan veie opp mot ugustige arbeidstider som jeg egentlig ikke ser på som veldig ugunstig. Men som sagt, jeg er jo bare student og har kun vært ute i praksis og sommerjobber Lykke til med valget ditt i alle fall! Vi trenger flere sykepleiere! PS. jeg har også håp om at de snart finner ut at sykepleierere er uvurderlige og at det kreves stort lønnshopp for å kunne takle eldrebølgen som nå er på vei (evig optimist her vettu)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #14 Skrevet 18. august 2009 Mannen min er sykepleier, og jobber hovedsaklig natt. Passer perfekt når man har små barn, mye fritid (jobber kanskje 14-15 netter per mnd, full stilling) og veldig god lønn.
NormaJean Skrevet 18. august 2009 #15 Skrevet 18. august 2009 Jeg er sykepleier og KJEMPE FORNØYD med valget mitt:) Som en skriver over her så må man se mulighetene, ikke begrensningene. Mye kommer ann på instilling syns jeg Jeg har jobbet på forskjellig type avdelinger og har funnet ut hva som passer meg og hva som definitivt ikke passer meg. Jeg tror feilen mange kan gjøre i sykepleier yrket er å bli for lenge på en arbeidsplass de ikke trives på og dermed bli helt utrbrent Ja, selvfølgelig er det endel ulemper med å være sykepleier, men det er jo ulemper i alle yrker. Gode sider med å være sykepleier er feks at endel arbeidsplasser opererer med ønsketurnus. Som sykepleier er det lettere å justere stillingen sin og ordne turnusen sin etter hvordan man trenger å få kabalene til å gå opp. Feks nå har ikke vi lillegutt i barnehage, jeg jobber 55% natt og dette betyr at vi kun trenger barnepass 1 dag i uken. Resten av vaktene er hver 3 helg. Vi er heldige som har moren min og en omgangskrets det er lett å spørre om hjelp. En nattevaktstilling er mye bedre betalt, jeg får nå nesten like mye som da jeg jobbet 100%. Når jeg snart får kontantstøtte også så er vi så og si i mål. Dette med helligdager, man går jo ikke glipp av alle helligdager, det blir jo fordelt utover alle ansatte osv. Det er veldig bra betalt og man kan jo bare justerr litt på feiringene. Noen ganger har jeg jobbet på julaften dag og 1 juledag dagvakt, det har vært veldig kjekt. Andre ganger bare på 2. juledag. Sånn er det jo på andre helligdager også. Dessuten er det alltid veldig koselig på jobb i helligdagene, mye mindre pasienter og man får god mat. Men mye kommer vel ann på om man bor i by eller i en kommune som ikke har mye å tilby av alternativer. Men har en venninne som bor på ett mindre sted, hun jobber deltid i kommunen og ellers er hun selvstendig næringsdrivnde og gjør skjønnhetsbehandlinger som bare sykepleiere kan utføre. Bra penger er det visstnok:) Så man kan bare være litt kreativ.... hehe, ble kanskje litt rotete, men følte at det var litt vel mye negative svar på tråden din. Det kan jo ikke være så ille når det finnes så mange sykepleiere tenker jeg;)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #16 Skrevet 18. august 2009 skal si jeg ble trist av å lese desse svarene..jeg holder nå på med sykepleien..er ganske sikker på at dette er det rette for meg, men ble veldig i tivil nå:/..men jeg får vel bare få det til å funke! jeg er vertfall sikker..det kommer til å snu snart, det blir både høyere lønn..MYE høyere!! og ikke minst gunstigere arbeidstider! det må jo sje noe snart..sykepleie av yrke er jo 1 av det 3 viktigste yrkene i landet:)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #17 Skrevet 18. august 2009 Det dummeste jeg hører er hvor meningsfullt det er å være sykepleier!! J Jo-da. men det er ingen unnskyldning for den dårlige lønnen ift de ubkvemmearb.tidene og alt arb,presset og ansvaret. Spørs selvfølgelig hvor man jobber, men jeg føler at man på sykepleieutdannelsen blir proppet full av etikk og moral og florence og erikson... bla-bla-bla.. Så skal man liksom være kjempefornøyd uansett arbeidsforhold... For jobben er jo så utrolig meningsfull. Yes, sykepleiere gjør en veldig viktig jobb. Men da burde man få lønn som om den er det også!! De fleste andre arb.grupper forhandler lønn individuelt... Og løper ikke bare dobbelt så fort og tar daglig overtid fordi man er underbemannet.. da går jo rundt likevel da... Hilsen spl. som har jobbet på Ullevål, en kirurgisk avd, i 5 år men nå ser etter jobb i det private i stedet.. legemiddelfirma eller forsikrigsselskap. Bedre arb.tider og bedre lønn har jeg blitt lovet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå