Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kommer til å søke om å få overført deler av fedrekvota til meg fordi far er selvt. næringsdrivende og har problemer med å få avviklet 10 uker permisjon. Før var dette ikke aktuelt her i kommunen, men i nabokommunen gikk det. Nå skal jo alle behandles likt av NAV Forvaltning. Noen som har fått til dette? Oppdaget nettopp at i skjemaet til arb.giver skal jeg fylle ut fars permisjonsperiode, men jeg kan jo ikke gjøre det før NAV har behandlet søknaden om overføring, da!? Jeg får angst hver gang jeg nærmer meg disse greiene!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At far er selvstendig næringsdrivende er ikke godt nok grunnlag for å få overført disse ukene til mor.

Sist permisjon fikk vi mekket det til så han tok ut 4 uker i juli (når han likevel tar seg fri), og 2 uker neste juli. Sånn fikk han utbetalt penger fra nav de ukene han likevel tar seg "ferie" og til vanlig ikke har betalt. Egentlig veldig kjekt :)

Denne gangen blir det nok litt vanskeligere, siden det nå er snakk om hele 10 uker. Men vi gjør nok noe lignende.

Men du må gjerne søke, vil bare gjøre deg oppmerksom på at det ikke er godt nok grunnlag for å få positivt svar på søknaden...

Ang å skrive om fars perm.periode i perm.søknaden så kan du bare si at det ikke er avklart, og at dere vil komme tilbake til det. Helt vanlig det, i forhold til konkrete datoer for ferier etc.

Skrevet

det er verdt et forsøk, men jeg fikk det ikke da datteren vår ble født, mannen min er også selvstendig næringsdrivende.

Jeg fikk brev med avslag og beskjed om at det kun ble innvilget om far var alvorlig syk eller arbeidsledig.

Men som sagt, det er jo verdt et forsøk.

Lykke til:)

Skrevet

Høres ikke særlig lovende ut. Jeg dytter dette opp, i håp om flere erfaringer.

Skrevet

Den paragrafen som åpnet for at mor kunne overta perm dersom far var selvstendig næringsdrivende er nå tatt bort. Før var det slik at om man kunne dokumentere at det medførte betydelig økonomiske problemer at faren tak fedrekvote kunne mor få disse ukene i stedenfor.

Etter regelendring 1.1.07 kan nå permisjon utsettes med inntil 3 år etter fødsel. Det gjorde at fedrekvoten kan tas ut mer fleksibelt, og den kan ikke lenger overføres til mor.

Det er kun dersom far er for syk til å ta seg av bernet eller er innlagt i helseinstitusjon at mor kan få fedrekvoten. ( og dersom mor er aleneforsørger)

Tror nok ikke at dere år innvilget dette. Kanskje kan han bruke fedrekvoten til å ta "betalt" ferie. Feks 3 uker hvert år?

Skrevet

Ja, det høres ut som en mulig løsning å dele det over flere år, men problemet er jo å ha noen til å ta seg av barnet idet jeg må tilbake i jobb og barnet ikke er gammelt nok til å begynne i barnehage. Men det er vel et luksusproblem for oss som bor her det er full barnehagedekning. Vi er jo ikke vant til å forholde oss til tvilsomme dagmødre. Men jeg må bare si at jeg synes ikke dette bidrar til likestillingen, for enden på visa for mange med selvst.n. menn er jo at mor tar litt ekstra ulønnet permisjon for å få kabalen til å gå opp. Sukk... Lurer litt på hvem de har tenkt skal ta seg av barnet de siste ukene/månedene før barnet fyller ett år.

Skrevet

Jeg har fått fars uker pga at han er midlertidig ufør...

Skrevet

Det er flott at far har fått større del av permisjonen. Kvinner som er selvstendig næringsdrivende eller i en viktig jobb klarer å ta ut permisjon, så hvorfor skal ikke menn også klare det? Å få barn koster penger.

Skrevet

Helt enig med Frøkna venter nr 2.Jeg er selvstendig næringsgivende og tar 10 mnd permisjon.Blir jo klart mindre penger av det,men gleden med å være hjemme med barnet er jo mye viktigere.

Skrevet

Jeg har søkt om å overta fars uker da han er arbeidsledig og ikke bor i Norge for tiden heller.

Men når fikk dere svar på dette ble innvilget eller ikke??

Skrevet

Faren til barnet mitt bor heller ikke i Norge, men jeg fikk beskjed fra NAV at dette ikke kvalifiserer til overføring av fars uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...