Gå til innhold

skal dere bruke bægg eller sete i bilen til babyen?


line_mor

Anbefalte innlegg

det kommer jo selvfølgeli på åssen vogn man har også da, men vi har kombi,så dist gang var det veldig enkelt å bruke bæggen i bilen, kunne bare dra bort om hun sov for det var jo bare å løfte bæggen, så vi tenker å buke den nå også,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er påbudt at barnet skal spennes fast, ikke noe bag nei... Fra de er nyfødt skal de sitte/ligge i egnet bilsete, og plasseres mot kjøreretningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske så bombesikkert at å bruke bagen som sikring i bilen er livfarlig. Og ulovlig.

 

SIKRING AV BARN I BIL

 

I følge norsk lov skal alle som sitter i bilen være sikret med bilens belter eller tilleggsutstyr. Det er påbudt å bruke godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 cm høyt. Det kan skje alvorlige ulykker dersom barnet sitter feilsikret eller usikret i bilen, selv på korte turer i lav hastighet.

 

 

 

Gjeldende godkjenningsmerke på sikringsutstyr til barn i bil er ECE R44-03 og R44-04

 

 

 

Ved kjøp av bilsikringsutstyr bør du ta barnet og bilen med til butikken slik at du får prøvd at sikringsutstyret passer. Det anbefales å benytte forretninger som har autoriserte bilsikringsselgere.

 

 

 

Det er barnets vekt som avgjør hvilket utstyr som skal brukes. Derfor er alt godkjent bilsikringsutstyr delt inn i vektklasser. For små barn er det uten tvil sikrest å sitte i en bakovervendt bilstol. Helst bør barnet sitte bakovervendt til det er rundt 4 år. Barnestolen skal aldri plasseres i forsetet dersom airbag er tilkoblet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla å bruke bagen med sikkerhetsnett de første mnd, men det er ikke godkjent lenger.

Alle barn SKAL sitte bakovervendt i bilsete, også nyfødte! Det eneste setet som er godkjent for liggende baby er Britax Baby-Safe Sleeper. Litt kjipt, men absolutt tryggest ifølge NAF m.fl. Det setet koster 2.499,- og barnet kan kun ligge, og det varer bare opp til 10 kg, så på oss ble det Emmaljunga bilsete som matcher vogna :) Best i test, og faktisk ett av de rimelige :)

 

NAF anbefaler også at man ikke bruker seter som er eldre enn 4 år... Seter eldre enn 6 år er ikke godkjent...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.om dere sier at det ikke er lov lenger så kan vi jo ikke gjøre det da,men det er veldig synn for både barn og foreldre hadde det bedre om det var lov, et nyfødt barn skal jo ikke sitte lenger en 15 min i setet om gangen, kommer jo ikke hjem fra sykehuset engang, men vi har også et sete så det ordner seg det, den loven må ha kommet nå for når jeg fik forrige i mai 2007 var det lov,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer kan sitte lengere enn 15 min av gangen i bilsete, alt med måte. Vi forhørte oss om det på sykehuset, sist jeg fødte. De sa man måtte ta forhåndsregler.

Om vi var på lengere bilturer (tror ikke vi hadde så mange av dem i starten) hadde vi pause etter ca 45 minutter. Da var det også tid for litt amming, så det passet bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fokl sier veldig forskjellig skjønner jeg, når jeg fødte sist i mai 2007 fikk vi beskjed om at ungen ikke hadde godt av å sitte i sete mer en ca 15 min,så er ikke så lett for mor å vite. men vi tar turen hjem på ca 45 min i en sleng vi når vi skal hjem, så venter vi med lengre turer i noen uker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke bilstol.

Det finnes bager som er laget for å bruke i bil, men de må være festet med et sikkerhetsnett såvidt jeg har forstått og det høres egentlig tungvint ut. Ikke at jeg har prøvd det, mulig det ikke er noen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det som er blitt forbudt nå, er kunn stoler som er godkjent,men ¨ånn nett var veldig enkelt og lettvindt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg trygg trafikk er boxette, og nett fortsatt lov men med visse kriterier

 

Sjekk her:

 

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Barneseter_og_utstyr/Spedbarn_0-1_ar/

 

De selger jo disse setene som ser ut som bag til vogn, i hardplast som bilseter, med seler som man spenner fast babyen liggende med..

 

 

 

Uansett, vi skal ha sete, Maxi cosi logico vega heter det :) med base slik at setet er enkelt å ta med inn og ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...