Gå til innhold

Student, jobb, permisjon og penger.. HJELP!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Holder på å bli gal av å finne frem i dette rotet systemet som omhandler permisjon og penger.

Jeg er i utgangspunktet fulltidsstudent, har kommet inn på et årsstudium med oppstart nå. Det er ikke noe spesielt obligatorisk oppmøte såvidt jeg har forstått, derfor kommer jeg til å jobbe en del ved siden av. Pr i dag har jeg en 20 % stilling på bensinstasjon, og for tiden litt over 50 % vikariat med renhold. (vikariatet varer i beste fall fram til permisjonen starter, 20 % stillingen er fast, men vurderer å si opp den).

Det siste året har jeg jobbet en god del ved siden av studiene, og har derfor opparbeidet meg rett på foreldrepenger - i tillegg til det stipendet jeg vil få fra lånekassen. Så langt er alt greit.

Problemene oppstår når jeg skal finne ut av det med permisjon. I utgangspunktet skal det ikke være noe i veien for at jeg fortsetter studiene, og at far tar ut permisjon. Men da får ikke jeg foreldrepenger, og han vil ikke få feriepenger av de pengene han mottar. Lånekassen vil i tillegg redusere stipendet pga hans foreldrepenger. Dette vil derfor bli meget ugunstig økonomisk både på kort og lang sikt. Termin er forresten rundt nyttår, så jeg vil isåfall bare være student i ca 5 mnd etter at barnet er født, før jeg må ut i jobb, mens far isåfall må fortsette permisjon (for da har jo ikke jeg nok jobb til å få foreldrepenger i tillegg).

Pga at vi kommer så dårlig ut av økonomisk med alternativet overfor vurderer vi at jeg skal ta permisjon fra skolen. Slik vil jo jeg få fullt foreldrestipend + foreldrepenger + at han har sin normale lønn. (han har 100 % fast stilling). MEN, hvordan kan da far få noe som helst permisjon???? Dersom jeg tar permisjon fra studiet kan jo ikke jeg tilbake på skolen for de ukene far evt vil ha permisjon? For at far skal få lønnet permisjon kreves det jo at mor er i full utdanning eller full jobb. Når jeg hopper ut mellom første og andre semester nå, så kan jeg vel ikke returnere før på ca samme sted? altså starte fra andre semester året etter?

Har også vurdert at far kan ta ut gradert, men likevel må jeg være i jobb eller utdanning mens han tar ut sine dager. Hvordan kan dette løses? Dere som tenker å ta permisjon fra studiene, tenker dere å ha all permisjonen selv? Skal ikke far ha noe?

Håper noen kloke hoder kan få det til å gå opp et lys for meg her! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var selv fulltidsstudent for to år siden da jeg gikk ut av permisjon. De to permisjonene er helt uavhengige av hverandre, så jeg tok ett års permisjon fra skolen med fullt studiestipend. Pluss at jeg hadde jobbet så mye at jeg hadde rett på permisjon fra jobben, hadde en fast helgestilling på sykehjem pluss mye ekstra. Dette utgjorde over 50 prosent i snitt så da hadde far rett på sine uker også. Han tok de seks siste av jobb permisjonen. Skolen fulgte jeg bare semesteret. Så hver permisjon følger hver sine regler, tror det er akk samme som for to år siden. :)

Skrevet

Jeg tror du blander sammen fedrekvote og foreldrepermisjon her.

For at far skal kunne overta foreldrepermisjon som er felles kreves det at mor er tilbake i aktivitet de dagene han tar ut ordinær foreldreperm.

Men når det er fedrekvote, de ti ukene, spiller det ingen rolle hva mor gjør. Du kan godt være hjemme de ti ukene samtidig.

Dere kan godt gjøre som du har tenkt. OG far får ta ut sine ti uker uavhengig om du er tilbake i jobb/studie.

Skrevet

Du har sannsynligvis helt rett i at jeg blander for jeg har ikke helt skjønt forskjellen. ;p

Men det som jeg er usikker på i den forbindelse (hvis det er som du sier), er at jeg må ha jobbet mer enn 50 % for at far skal ha fedrekvoten sin. Har jeg jobba mindre overføres den til meg. (Idiotisk spør du meg, far skal ikke straffes for at jeg ikke har arbeidet nok, men det er en annen diskusjon.)

Nå har jeg en stillingsprosent som er større enn 50 % fordi jeg har vikariatet i tillegg. Der startet jeg i midten av juli. Før det har jeg bare dokumentasjon på en 20 % stilling. Men har jobbet en del ekstra, så har forhåpentligvis jobbet mer enn 50 % en måned eller to før det også, men vet ikke om det teller med..?

Oppsummert: Hvor lenge må en ha jobbet mer enn 50% og teller ekstravakter på denne måten?

Har prøvd å få i NAV, men de vil ikke prate med meg på telefonen.. Haha.. Og tror at hvis far får sine 10 uker er han mer enn fornøyd nok - har jo ferie i tillegg han skal ta ut. :) Så håper virkelig du har rett i dette!

Men er du sikker på at jeg kan være hjemme mens far tar ut fedrekvoten?

Skrevet

Har kjapt sjekket NAV sine sider, og informasjonen deres om fedrekvoten. Det står svart på hvitt at mens far tar ut fedrekvoten kan mor velge om hun vil gå ut i arbeid eller ikke. Dette kravet gjelder kun for den øvrige permisjonstiden. :)

Så da er det bare å håpe på at jeg har fått jobba nok til at far fortsatt har rett på fedrekvoten sin! For har han det ordner alt seg perfekt!! :)

Tusen takk for oppklaring og innspill!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...