Gå til innhold

Hjelp....

seigdama...og 4 små...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal være forlover i bryllupp nå på lørdag som kommer, og har enda ikke begynt på talen. Har aldri holdt tale før og gruver meg kjempemye. Er ei beskjeden jente og dette tar helt knekken på meg. Bruden forventer seg tale, så jeg må bare hoppe i det. Uff, sover nesten ikke om nettene for jeg tenker så mye på det. Noen som har noen tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt!! Men det går bra skal du se!:) Jeg var i bryllup for noen år siden, og der hadde forloveren skrevet en historie om bruden. Hun begynte talen sånn: "Det var en gang en liten jente...osvosv.." Det ble kjempesuksess og talen ble litt anderledes enn en "vanlig" tale:)

Skrevet

Huff da..

Vet bruden hva du føler? Kunne aldri falt meg inn å forvente tale av noen som kommer til å bruke mange uker før og selve bryllupsdagen på å grue seg..

Er kort tid, men du kunne jo laga sang?

Skrevet

Har tenkt på sang, men er nokså dårlig på sånt. Hun forventer seg tale.. Det med eventyr var jo lurt, men hvet ikke om jeg får det til. Tror hun synes jeg bør overvinne frykten min for hennes del

Skrevet

Vi var i bryllup for noen helger siden og da var brudens forlover slik som deg, gruet seg ihel, men hun gjorde det veldig enkelt med en liten kort og grei tale:

Kjære brudepar

Og ....(navn på bruden) takk for at jeg fikk den store ærend av å være forloveren din, vi har kjent hverandre i noen år nå helt siden vi gikk på skolen ilag, sant og si så var vi vel ikke alltid de som fylte like godt med i timene, var vel noe andre ting som interesserte mer som feks det mottsatte kjønn, og det er av en den grunn at vi er samlet her idag for du har funnet mannen i ditt liv.

så kan du kanskje nevne noen ord om utdrikningslaget og evt forberedelsene til bryllupet.

ønske dem lykke til videre

kan evt vise litt bilder ifra tidliggere tider/utdrikningslaget osv

Skrevet

Det er nok lurt å gjøre talen kort...

Må vell bare prøve å overvinne frykten. Er så klomsete til å snakke, særlig når jeg blir stressa. Også rødmer jeg så lett. Takker for tips, kom gjerne med flere!

Skrevet

Gjør det kort og enkelt.

Ikke ha store ark med lange avhandlinger i hånden. Det er lett for å bli stående og rasle med disse om man er veldig nervøs, og man blir fort avhengig av å se på teksten. Ha heller et (eller flere) pappkort med de viktigste stikkordene på.

Putt inn litt humor, men ikke drit ut noen alt for mye. Nevn gjerne en morsom episode eller to eller flere dere har hatt sammen.

Ha gjene et vannglass stående i nærheten så du kan ta deg en liten slurk om du blir tørr i munnen. Det gir ofte også en grei liten pustepause.

Husk på å ikke snakke for fort og sluke ordene selv om du blir nervøs.

Jeg vet det høres litt teit ut; men prøv å si talen foran speilet. Da kan du også klokke deg selv for å sjekke hvor lang tid du faktisk bruker. Synes du det er pinlig å snakke høyt og tydelig foran speilet, kan du ha på radioen i bakgrunnen.

Dette klarer du helt sikkert kjempefint. Bruden er sikkert en jente du er veldig glad i -og som er veldig glad i deg -siden hun har valgt akkurat deg! Hun kommer til å være glad for, og kjempespent, uansett hva slags tale du lager :-)

Skrevet

jeg var selv forlover nå i helga.Hadde og skikkelig skrekk ang.talen!!tenkte på det hele tiden.har og bare kjent henne noen år,så vi har ikke noen historier sammen.laget heller en power point som jeg viste frem.Viste da bilder fra ting vi har gjort sammen ,utdrikningslaget og forberedelser til bryllupet.hadde mange fine tekster til.ting som jeg ville sagt i en tale.med musikk som minnet om henne.det ble vellykka:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...