Gå til innhold

Hva mener dere om Frp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor mener dere som dere gjør?

Ønsker innspill fra både tilhengere og andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen på slutten av åttitallet var det allerede da store diskusjoner pro-kontra FrP. Husker fortsatt hetsingen av alenemødre og utlendinger med friskt minne.

FrP har i alle år jeg har vært stemmeberettiget vært et populistisk parti. De har en mening om det meste som skjer i dette samfunnet, men det er jo også enkelt når man sitter i opposisjon. Da kan man angripe, ikke forsvare. Jeg tror svært mange blir skuffet dersom FrP kommer i regjeringsposisjon fordi de ikke får gjort det folk håper på. En regjering sitter med et steinhard bråkrati i departementene og landet er dessuten bundet av en rekke internasjonale lover og konvensjoner. Det blir ikke noe mer fritt spillerom for Siv Jensen enn det er for Jens Stoltenberg.

Dessuten så er jeg ikke så superbegeistret for denne Jensen-dama som har noen merkelige debatt-teknikker med mye grimaser og rett og slett ufin oppførsel.

Jeg klarer ikke ta dette partiet seriøst, rett og slett.

Skrevet

Når jeg stemmer, så stemmer jeg som regel på ideologi og ikke enkeltsaker. For meg er det viktig å få tak i hvilken ideologi de ulike partiene har. Altså: Hva slags verden er ønskelig? Og hvordan skaper man en slik verden?

Når det gjelder FrP får jeg aldri tak i deres ideologi. Da sliter jeg med å forstå hva slags verden de egentlig ønsker? Jeg opplever FrP som full av motsigelser. I det ene øyeblikket skal Staten være svak, og menneker selv ta ansvar. I det andre øyeblikket skal Staten komme å hente deg med helikopter i Thailand dersom du er så uheldig å være der under tsunamien. Det er denne uforusigbarheten og manglende helhet som kjennetegner et populistisk parti.

FrP har av og til hatt noen mer "logiske" ideologiske politikere, f.eks. Tor Mikkel Wara. Hans retorikk hang som regel på greip, Jeg forsto hvilken verden han øsnket, selv om jeg var dypt uenig med han.

Skrevet

Du har mangen gode poeng 10:20 :) Enig med deg!

Frp er veldig populistiske. De er som en lite selvstendig tenåring som endrer mening etter hvem den snakker med. De kjemper for uviktige saker som billigere tobakk og alkohol og de har en iskald innvandrings-politikk.

De snakker om å pusse opp eldreomsorg, skole, veier og ALT skal bli så mye bedre. I tilleg til at alle får skattelette?! Det er urealistisk og lite gjennomførbart. EN plass må pengene komme fra, og oljepengene våre varer nok ikke evig.

Når det er sagt syns jeg også at Siv Jensen er usmakelig. Hun er lite ydmyk, uhøfflig og dristig i debattene.

Skrevet

Da ville jeg kanskje ikke henvendt meg på et anonym forum drevet av en illrød norsk presse.. dersom dette er dine personlige argumenter.

For meg virker det som om du prøver å svartmale et parti på bakgrunn av snever kunnskap, og det er kanskje grunnen til at du bruker dette forumet.

"Populistisk" brukt om Frp er et sosialistisk utsagn. Frp har aldri sittet i regjering, og AP/AV/ SP var "heldige" med at bomben for Holmenkollen ble sluppet bare uker før valget. En Byråd valgte å gå.

Lite husker vel sosialistene om seg selv og sine? Trondheim Kommune var IKKE en av Terra kommunene, men allikelvel blør de i inneværende år med nesten EN HALV MILLIARD KRONER I MINUS!!!! OG dette er Stoltenbergs utsillingsvindu??

I tillegg til Terra kommunene- som ufortrødent gamblet med innbyggeres penger- hvor INGEN har måttet gå- eller hatt vett nok til å trekke seg...

Jeg blir så skuffet over intelligensen til det norske folk dersom denne håpløse sittende regjeringen får fortsette en periode til. Hva med at SV velger å ikke fronte oljeboringen? Det er jo prinsipprogrammet deres!! Og SP velger å sitte i en regjering som BOM(be) legger alle distriktene eller ikke tar EU spørsmålet på alvor?

Spillerommet for FrP blir akkurat det de får flertall for i Stortinget. Det er der vi vedtar lover og regler i det norske samfunn.

Å høre Sandal diskutere økonomi med Høyres Foss er også latterlig. Han prøvde å belære Foss om økonomi??! Ha ha, han er en av de dyktigste og mest oppegående innen feltet på hele Tinget!! Han var med og VEDTOK handlingsregelen i sin tid...

AP bruker valgkampen sin svært dårlig. De fronter overhodet ikke noe av sin egen politikk. De er bare ute etter å skape frykt derdom noen andre skulle få muligheten til å bevise at de kan noe...

AP er en del av en mobberegjering Norge aldri har sett maken til... Og mobbing- det støtter jeg IKKE!!

Skrevet

Anonym 12:14

Gratulerer, du har virkelig skjønt det! Og som et tillegg kan det jo anbefales å lese partiprogrammet og vokse opp..

Skrevet

Og det var ikke ment til deg, 12:14. Så etterpå at den kunne mistolkes litt...

12:43

Skrevet

Anonym 12:14, jeg skjønte ikke argumentene dine MOT at FrP er et populistisk parti?

Fra wikipeida (sorry, har ikke tid å finne noen annen definisjon):Populisme blir ofte brukt nedsettende om politiske partier eller bevegelser som gir uttrykk for sterk mistillit til det eksisterende politiske etablissement, den politiske eliten eller det politiske system, og som derfor lovpriser «folk flest» sin sunne fornuft uten å legge en bestemt helhetlig ideologi til grunn for sin politikk.

Skrevet

"Å voksen opp"? Er det et tegn på umodenhet å ikke stemme FrP? På hilken måte?

Skrevet

Her er ideologien til Frp:

"Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti. Det bygger på Norges grunnlov, norsk og vestlig tradisjon og kulturarv, med basis i det kristne livssyn og humanistiske verdier.

Hovedmålet er sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Det fundamentale i vårt samfunnssyn er troen på, og respekten for, det enkelte menneskets egenart og retten til å bestemme over eget liv og økonomi. Enkeltmennesket er, sammen med familien og eiendomsretten, det grunnleggende i samfunnet.

Vi tar sterk avstand fra forskjellsbehandling av mennesker basert på kjønn, religion eller etnisk opprinnelse, og vil verne om de rettigheter som Grunnloven legger opp til, som eiendomsrett, næringsfrihet, den personlige frihet, ytringsfrihet, trosfrihet og organisasjonsfrihet.

Det offentliges makt må begrenses, slik at individets rettigheter og handlefrihet bevares. Det offentlige skal ikke ta på seg oppgaver som like godt kan løses av enkeltpersoner, bedrifter og organisasjoner.

Vi vil bruke statlig differensiert stykkprisfinansiering av offentlig finansierte tjenester som et viktig virkemiddel for å flytte makt fra politikere og byråkrati til innbyggerne.

Vi tar avstand fra enhver form for totalitær og autoritær statsmakt og ideologier som sikter mot dette, og stiller oss svært kritiske til enhver overføring av myndighet fra borgerne til det offentlige.

Vår politikk bygger på folkestyre, med desentralisert politisk makt og avgjørelse i folkevalgte organer, samt å lovfeste bindende folkeavstemninger som en del av vårt konstitusjonelle system. De politiske nivåer begrenses til kommune og stat."

Skrevet

Det der er et partiprogram, ikke en ideologi. En ideologi er en eller annen -isme, f.eks. liberalisme, sosialisme, anarkisme, kommunisme osv.

Man kan ikke finne på sin egen ideologi, det er jo nettopp da det ikke henger sammen. FrP kaller seg liberalistiske i noen tilfeller, men i ande tilfeller ikke. Det hneger ikke sammen.

Skrevet

Dunder:

Jeg sa ikke at det IKKE er voksent eller modent å stemme noe annet, jeg synes bare at folk er veldig umodne og lite opplyste i måten de argumenterer mot FrP. Å komme med angrep er barnslig, altså de trenger å vokse opp. Å argumentere med noe som overhodet ikke har noe med FrP å gjøre, er lite opplyst.

Var det svar godt nok?

Skrevet

Anonym 12:14: For det første kan du ikke være klar over hva ordet populistisk betyr, da du påstår at dette bare er et sosialistisk utsagn. Frp har alltid vært et parti som har snudd seg med vinden, og det er dette som gjør det populistisk. De bruker mediasaker som ofte er kun småting og snur dem til sin fordel. Man kan jo ikke velge hvem som skal styre landet ut i fra slike fillesaker som virkelig ikke betyr noe for noen! Dersom de kommer til makten og fortsetter kun med slik brannslokning av medieskapte saker, hva vil da skje med den viktige, grunnleggende politikken?

Og hva mener du med mobberegjering, egentlig?

Hva er det Frp-velgere tror Frp skal få til? Bruke opp oljepengene, og på den måten gjøre slik at inflasjonen blir for høy. Noe som igjen vil føre til at alt blir dyrere og rentene går opp.

Sende alle flyktninger hjem?? Vi er bundet av en rekke folkerettslige forpliktelser, og har ikke på noen måte anledning til det.

Jeg stemmer Høyre til vanlig, men i frykt for at de skal komme til å danne regjering sammen med Frp, så stemmer jeg Ap i år!

Skrevet

Tjaa.. vet fremdeles ikke om jeg forstår hva du mener. HI spurte hva folk mener om FrP, og flere har svart at de oppfatter partiet som populistisk, og alle har begrunnet hvorfor.

Synes ikke det er uopplyst eller umodent å svare saklig på et spørsmål.

Skrevet

IDIOTENES PARTI! For folk som ikke forstår hvor godt vi har det i dette landet og som ikke kan annet enn å klage! I tillegg tror jeg ikke velgerne har innsett hvor ekstremt store forandringer velferdsstaten vår kommer til å gå igjennom med FRP bak spakene. Da kan man vinke farvel til mange av velferdsgode våre! Egentlig litt merkelig siden FRP velgerne er de som bruker flest av våre velferdsgoder (f.eks sosialhjelp og andre trygdeytelser).

Skrevet

Jeg mener de står for mye av det som de fleste tenker og føler, men ikke tør å si høyt. Det er ikke så populært å mene at innvandrere tar over landet vårt etterhvert, og at det norske blir så utvannet at ingenting blir igjen etterhvert.

Da er man rasist.

Dette er bare en liten mening FRP har stått for, når det gjelder å stenge grensene for all innvandring, og være strengere når det gjelder utsending av kriminelle og folk som er i landet vårt på falskt grunnlag (og det er mange tusen!)

Jeg håper de viser at det går bra med politikken deres når de vinner valget. For det gjør de. Bare vent og se.

Det norske folk har talt.

Skrevet

Min personlige mening er at Frp er et parti som folk uten nok kunnskap om politikk stemmer på!

Grunnen til at jeg mener det er at det ikke går an at en så stor del av befolkningen virkelig VIL bygge ned velferdsstaten. Jeg tveiler på at alle som stemmer det har satt seg tilstrekkelig inn i konsekvensene for den norske økonomien dersom de kommer til makten.

Skrevet

Signerer 09:21. Frp lokker velgere med innvandringspolitikken og med at skatter og avgifter skal ned. (Alkohol, veiavgift mm.)

Skrevet

Merkelig parti med grusom dame i spissen. Må være mindre inteligent for å stemme på det partien

Skrevet

FrP er et rent populistisk parti som baserer sine synspunkter på egoisme og fremmedfrykt. Jeg klarer slett ikke å ta dem seriøst om jeg aldri så mye prøver. Og Siv Jensen som formann gjør det ikke så mye bedre for å si det sånn.

Skrevet

15:57: ENIG!!! Folk tør bare ikke si hva de mener!!

Heia FRP!!! Krysser fingrene for at folk tar til fornuft!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...