mednr5imagen Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 jeg er ikke spes. redd for om svineinfluensaen skulle ramme oss, men har hørt at det ikke er bra for fosteret om man går gravid!! Fosteret kan ha vanskligheter for å klare seg, hørte jeg faktisk..Min mor forteller at alle legekontorer nå har en spes. vaksine for gravide (IKKE tamiflu) har noen kjennskap til dette?? har noen pratet med lege om dette? Og er det noen som har litt info om influensaen og gravide?
Gjest Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Jeg ville ringt og hørt med legen min jeg, eller kanskje smittevernskontoret i kommunen. Sistnevnte er kanskje best? De kan jo grådig mye om vaksiner :-)
Gjest -<<- Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Det er foreløbig ingen vaksine mot svineinfluensa på markedet, det forventes at denne kommer i september. Tamiflu er antiviral medisin for de som alt er syke/mistenkt syke. Det samme er Relenza. Begge kan brukes av gravide om fordelene oppveier risikoen, men den generelle anbefalingen er Relenza. Greia med at gravide er en risikogruppe, er at de har økt risiko for komplikasjoner som lungebetennelse og pustevansker om de smittes. Dersom en gravid utvikler slike komplikasjoner, kan det selvsagt også påvirke fosteret.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 det er sant at vaksinen ikke er kommet ennå. Legen min ville ikke anbefale meg som gravid å ta vaksinen når den kommer på markedet heller. Dette fordi det er en helt ny vaksine som er lite utprøvd spesielt på gravide. Dessuten mente han at det var tullete å vaksinere mot en sykdoms som i de fleste tilfeller gir moderate til lette symptomer.
mednr5imagen Skrevet 18. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2009 aha, da er det ingen vits å bruke tid på det iallefall... Man hører så mye forskjellig Regner med at det ville vært VELDIG GODT opplyst om det var ekstra,ekstra farlig for fosteret, men det har det jo ikke vært...Da er det bare å fortsette å vaske hender, og være bevisst
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 det er ikke så farlig for fosteret som man kanskje skulle tro. De aller fleste går det fint med. Det er stort sett hvis mor blir veldig dårlig det kan være risiko for fosteret. Er du over 12 uker er det ennå mindre risiko for fosteret. Blir du som gravid syk av influensa får du tilbud om medisin. Du kan også ta paracet som holder feberen nede. Høy feber er ikke gunstig for fosteret. Ellers er det nødvendigvis ikke slik at fosteret blir sykt om mor blir det. Grunnen til at gravide er i risikogruppen er hovedsaklig fordi gravide har litt lavere immunforsvar og da blir litt sykere enn andre. Men mange har jo influensa under graviditeten. Det er ikke noe farligere å få svineinfluensa enn vanlig influensa.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 bortskjett fra at svineinfluensaen setter seg dypere i lungene enn sesonginfluensa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå