Gå til innhold

Relenza - bekymret!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått Relenza på legevakten etter at 2-åringen min fikk influensa symptomer i går kveld. Men jeg er livredd for å ta medisinen.

Noen som har fått Relenza evt. hatt Influensa A, eller har barn med Influensa A?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil anta at legen som skrev ut medisinen vet hva de gjør.

Hvis du er usikker kan du sjekke ut felleskatalogen.no og lese selv.

Skrevet

Dette er sikkert en av de mange medisinene der det heter at risikoen ved å ta medisinen skal veies opp mot risikoen ved å bli syk. Veldig vanskelig problemstilling som jeg håper jeg ikke kommer opp i, men å sjekke felleskatalogen er vel et godt tips. Da kan du kanskje få et bedre grunnlag for å avgjøre selv. Føler du at dette er tvang, eller lar de det være opp til deg?

Skrevet

Ifølge dagbladet eller vg her om dagen har de bestemt seg for at alle gravide som har syke i nærheten skal få relenza, dette for å forebygge at den gravide skal bli syk..

Vil nok tro at det ikke er no særlig farlig å ta det...

Skrevet

Takk for støtte. Det er sikkert helt ok å ta det, men å lese felleskatalogen er ikke noe god ide for å roe nervene. Man blir jo helt tullete av å lese om mulige og umulige bivirkninger.

Men er det noen andre som tar Relenza der ute?

Skrevet

Hvor langt er du på vei?

Jeg er nå i uke 31+5 og tror jeg dropper å ta både tamiflu og relenza dersom jeg blir tilbudt det.

Jeg skjønner godt at du er bekymret... man blir jo smågal av alle opplysningene der ute ang. svineinfluensa.

Jeg har fått opplyst at de enda ikke vet hvordan dette vil påvirke fosteret/barnet i magen, men de tror det ikke har noen betydning...

Noen leger har gått ut og sagt at de ikke tar tamifluvasinen som forebyggende...

Spis mye bær, juice, få i deg c-vitamin og masse hvile:)

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg har også tenkt dette, at jeg muligens vil droppe tamiflu og relenza om jeg og kjæresten min blir syke.

Man skal vel ta disse medikamentene for å hindre videre komplikasjoner først og fremst?

Skrevet

Jeg er i uke 39. Relenza skal iflg legevakten virke lokalt på lungene, det er derfor de gir det til gravide så minst mulig medisin skal komme til fosteret.

Fremdeles ingen andre på Relenza?

Skrevet

Jeg har og hørt at relenza ikke kommer til fosteret, siden det bare går i lungene.Om jeg får influensa symptomer skal jeg ta tamiflu, jeg er fødeklar og vil ikke ta sjangsen på å utvikle f eks lungebetennelse nå. Tror for min del at det er best å ta medisin. Men kommer jo an på hvor en er i svangerskapet kanskje?

Skrevet

Hei! Jeg har noen av symptomene på influensa, og ringte både føden og legevakta. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle ta noe, kun hvis jeg ble dårligere. Barnet var det ingen fare for, men for gravide kunne det i værtste fall oppstå lungekomplikasjoner. Fikk beskjed om å se det an og ta konkt igjen hvis det forverret seg. Synes det var greit, for vil helst ikke ta noe medisin uten at det er helt nødvendig. :*))

Skrevet

gå inn på pandemi.no, der anbefaler helsemyndighetene gravide å forebygge med relenza

Skrevet

Det er veldig forvirrende og merkelig at legevakta og helsemyndighetene (pandemi.no) gir helt forskjellige råd. På pandemi.no anbefaler helsemyndighetene å starte på tamiflu i løpet av to døgn for å minske risiko til komplikasjoner. Dette er legevakta tydeligvis ikke enig i eller oppdatert på.

Jaja, det går sikkert bra uansett... jeg tror at sjansen for komplikasjoner er minimal. God bedring til dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...