Tuttelitu10 Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jeg oppdaget at jeg hadde fått en tykk, stygg åreknute på innsiden av låret. Den strekker seg opp til skrittet og til innsiden på den yttre kjønnsleppen. Merker ikke så mye til den, men er stresset for at den ikke skal gå bort etter svangerskapet. Jeg er nå 17+1 og oppdaget den for 3- 4 uker siden. Er det flere som har lignende erfaringer eller mer info om slike "vriene" blodårer?
Gjest Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 det går som regel bort etter svangerskapet..men si gjerne fra te jordmor eller lege når du er der neste gang:)de vil nok svare deg bedre:)
ayaah Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Jeg har.... Fikk det første gangen i mitt forrige (=tredje) svangerskap. Noen ganger kan det verke ganske mye... Jeg måtte bruke støttestrømpebukse fra uke 14-15 eller no', det var noe herk! Heldigvis var det mest om vinteren (fødte 3. mai). Etter fødselen ble det heldigvis MYE bedre, så jo hvor åreknutene hadde vært, men så innmari stygge var de ikke lenger, og ikke verket de heller. Men nå er de tilbake for fullt! (jeg er 15+2) Og pga sommeren har jeg ikke orket å begynne med støttestrømpebukse ennå, men skal ta meg sammen snart... Det er særlig vondt når jeg har stått eller gått mye, og etter sex... (heldigvis ikke under). "Ikke stå når du kan sitte, ikke sitt når du kan ligge" er et råd jeg har fått. Det betyr jo ikke at du skal ligge på sofaen døgnet rundt, men ihvertfall: sleng beina høyt så ofte du kan! Litt mosjon er ellers bra. Om åreknutene er ille etter fødselen, går det an å operere, men da venter man til man har fått de barna man vil ha. Du får ikke dekket operasjon bare på kosmetisk grunnlag, men om du har mye smerter er det gyldig grunn.
Gjest Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 Jeg har fått det samme som deg. Åreknutene starter nederst på venstre fot ved ankelen og strekker seg helt opp i skrittet. Har funnet ut at det ble mye verre en periode jeg måtte ta paracet pga en oprasjon i magen. Jordmor sa at det kom pga at musklaturen i blodårene slapper av, og sikkert ekstra mye da jeg tok paracet. Jeg kjøpte meg et par støtte strømper som går helt opp på låret, klasse 2, i helgen. De kostet 899 kr, men det var verdt det. Merker alle rede bedring, men det er uvant å gå med den. Det ble faktisk litt bedre i forhold til hevelsen i skrittet/kjønnsleppen også. Det har vært veldig ubehagelig! Jeg trodde jeg hadde fått en form for brokk. Jordmor sa at dette ikke er uvanlig. Jeg håper jeg kan holde ut, det må jeg jo, og at det meste forsvinner etter svangerskapet... Da får jeg evt vurdere å operere dem bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå