Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt svangerskapsforgiftning i første graviditet og ikke hatt det i 2.graviditet? Er så itvil om å tørre å gå igjennom en graviditet til, da jeg fikk en litt over middels alvorlig svangerskapsforgiftning sist gang. Anyone???? Tar imot alle slags historier ift svang.forg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Skrevet

Hei.

Jeg hadde sv.forg med førstemann, ganske alvorlig. Endte med hastesnitt, prematur baby og langt sykehusopphold.

Jeg ble nøye fulgt opp i mitt andre svangerskap. UL og kontroller hver uke etter uke 24. Da jeg i uke 32 begynte å få tegn på forgiftning(og morkakesvikt),ble babyen tatt ut.

Jeg tror det skal gå bra med deg:) Har man hatt forgiftning en gang, er sjansen litt høyere for å få det i andre svangerskap. Du blir nok fulgt tett ved evt ny graviditet.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg ble fortalt at jeg måtte inn jevnlig til kontroll fra uke 12 hvis jeg skulle bli gravid igjen, så må ærlig si at det ikke frister noe særlig å få flere barn.. Men er jo veldig fornøyd med eksemplaret jeg har da:)

Skrevet

Tusen takk.

Men fikk du alvorlig svangerskapsforgiftning i ditt andre svg.skap, eller ville de ikke vente med å se om det ble værre?

Ble du sykemeldt hele svangerskapet andre gangen?

Hvordan gikk det med babyen din når den kom 8 uker tidligere?

Sa de noe om hvordan man kan forebygge svg.forgiftning?

Setter utroooolig pris på svar, altså!

Kjenner meg meget rådvill her....

Skrevet

Ikke sant! Er så enig med deg.

Men samtalen kom opp istad som jeg har prøvd å unngå en stund, når nestemann (eller jente) skulle komme?! Jeg vil på en måte komme litt over dette forgiftnings greinet før jeg setter igang igjen, liksom.

Men skal ikke feie under teppet at jeg vil ha ei litta tutte som kan vokse opp sammen med lillegutt her :)

Skrevet

De ville ikke vente, nei. Hadde HELLP med første, og det holdt på ende riktig ille for meg og baby.

Nr 2 ble tatt ut hovedsaklig pga vekstavvik, men også begynnede forgiftning.

Det gikk fint m baby, ingen komplikasjoner eller senvirkninger så langt. H*n er 16 mnd nå.

Jeg hadde ikke jobb, men jeg hadde nok blitt sykemeldt ganske tidlig hadde jeg vært i jobb.

Ang forebygging er jeg usikker.. Jeg ble vurdert til å bli satt på blodfortynnende, men de mente det ikke var nødvendig.. Skulle nok hatt det. Ellers er det lurt å spise sunt, ikke mye sukker og junk. Men siden man ikke vet hvorfor forgiftningen oppstår, er det vanskelig å forebygge.

Ved evt neste svangerskap vil jeg bli sykemeldt i 9 mnd, og fulgt tett!!

Skrevet

Du kan få tatt en blodprøve for å se om du er disponert for å få svangerskapsforgiftning i neste sv.skap.

Dette gjør de på sykehuset.

Er du disponert bør du planlegge sv,skapet og starte på medisiner fra dag 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...