Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jeg leste plutselig her inne at man trenger Pyrisept for å stelle navlen til den lille. Det har jeg aldri tenkt over før. Hva med å bruke saltvann? Hva anbefaler helsesøstrene?
Bromelia Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 På føden anbefalte de pyricept og q-tips. eller sånn klor-ett-eller-annet. Poenget er jo at det skal bli skikkelig rensa, så ikke det setter seg verk i det.
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Kan bruke klorhexidin
Babysjuk Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Da jeg fikk førstemann fikk vi utdelt en liten flaske med klorhexidin på fødeavdelingen. Vet ikke om dette er vanlig å få utdelt, men håper på å få det denne gangen også.
las chicas Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 *skrive klorexidin åsså på lista da* mye man ikke vet...
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Det er like greit å få i hus med en gang når det flytter småbarna inn. Er det samme man bruker til å rense skrubbsår og småkutt med o.l., og de kan jeg love det blir noen av i fremtiden :-D
mednr5imagen Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Her får vi resept på (kan det være klorexidin?) som vi kan hente på apoteket HVIS det setter seg verk i det. jeg ville ikke brukt så sterke saker hvis jeg ikke måtte. Ellers pleier pleierne å rense navlen til babyen mens jeg ligger på sykehuset, dette gjør de et par,tre ganger. Da skal det ikke være nødvendig å rense navlen spes. når man kommer hjem. det viktigste er å sørge for at babyen ikke ligger med navlen under vann når det bades, og at man ikke setter bleien stramt på over navlen. Viktig at den får luft slik at den tørker inn. Ved behov har jeg vasket lett rundt navlen med Q-tips og babyolje. Har aldri trengt noe mer. Praksisen er veldig forskjellig fra sted til sted da, men sånn er det her men du? Jeg ville iallefall ikke brukt noe spesielt anet enn vann og babyolje, så lenge det ser bra ut!
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 Klorhexidin er nesten bare sterilt vann med bittelitt av noe oppi som gjør at den desinfiserer, og den er veldig reseptfri, så den er ikke farlig å bruke. men vet det finnes noe på resept hvis det blir betennelser ogsånn som man må være forsiktig med. Men det deler de jo ikke ut til gravide heller.
mednr5imagen Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 Ok, så er det noe annet jeg har fått for denne var ikke reseptfri..
Panterjenta85 Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 kanskje litt utenfor tema, men hva skjer med navelstrengen egentlig? Har skjønt at den skrumper inn og tørker, men detter den bare av når alt er tørt? Og hva forutsier om man får innover eller utovernavle? Er det genetisk? hmm.. er litt filosofisk i "morgentimene" her jeg visst
mednr5imagen Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Den bare tørker og detter av ja..pluttselig ligger den i bleien, eller henger på bodyen Får like sjokk hver gang.. Jeg har utovernavle, og 2 av mine 4 barn har det faktisk..har ikke peiling på hvorfor, men jeg lurer også på om det kanskje kunne vært genetisk..
Maisie Skrevet 18. august 2009 #12 Skrevet 18. august 2009 Vi fikk brukte bare vann og en q-tips. Vasket forsiktig rundt navlestumpen, var det de sa på sykehuset at vi skulle gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå