Gå til innhold

når bør barn begynne med pute i senga`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

her ei tulle på 2,5 men bruker ikke pute,men tenker litt på det om dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine unger begynte med pute når de nærmet seg 1 år de.. men hva som er vanlig vet jeg ikke. da bare virket det naturlig å begynne med pute for vår del.. :)

Skrevet

Min sønn begynte å bruke pute da han var ca 1,5 år, men det var faktisk pga at han krevde d..

Tror vel egentlig jeg hadde venta i det lengste med å gi han pute ellers.. :)

Skrevet

anbefalingene nå, er faktisk at de skal ha pute fra nyfødt.

men den skal være nesten helt flat, og så skal den ligge helt innunder skulderbladene. vi har hatt pute helt fra begynnelsen av, men har variert litt om vi har brukt den eller ikke, avhengig av resten av underlaget.

Skrevet

ok,da får jeg finne frem puta i dag,

Skrevet

har også brukt sånne flate puter helt fra nyfødt, en liten en når hun brukte litendyne, og litt større når hun måtte ha "sprinkelseng-dyne" :) men ganske så flat den og...! regner med hun får storpute når hun begynner med storseng og stordyne :) er 2 år nå, så blir nok ikke så lenge til hun får storseng, men venter nok enda litt med dyna, tror jeg... får se når den dagen kommer :)

Skrevet

Vi har brukt pute helt fra starten av vi, siden det er så hardt å ligge uten. Ville ikke gjort det selv liksom..

Men de må ligge på ryggen, uansett, de minste. Vi har brukt flat pute fra starten av men ganske fort gått over til større størrelser. Datteren på 2,5 bruker nå dun juniorpute og det beste hun vet er å bore hodet nedi denne. MMMMMmmm kose gode puta min sier hun da.

:)

Skrevet

Mine begynte med pute når de var ca 3 år, og fikk "stor" seng.

Skrevet

trodde ikke de skulle bruke pute før det var behov for det ift. til hodestørrelsen på barnet. F.eks. vil asiatiske barn ha behov for hodepute tidligere pga. flatt bakhode. Men babyer har jo et hode som er veldig stort i forhold til kroppen.

F.eks. dersom en baby blir skadet og det er mistanke om hode/nakke/ryggskade blir det lagt polstring ("pute") under barnets rygg for at hodet og nakken skal komme i nøytral posisjon. På større barn og voksne legges der polstring under hodet. Luftveine hos babyer holdes best åpne ved å ha hodet i nøytral posisjon og kan blokkeres ved at hodet bøyes fro mye bakover eller fremover.

Ift. til krybbedød skal det vel heller ikke være for mykt under hodet? Bør jo være sånn at nesen ikke blir trykt ned i madrassen dersom barnet snur seg?! eller?

På den bakgrunn kommer jeg nok til å vente ganske lenge med å inføre pute til småen.

Skrevet

Jeg spurte om dette på butikken der jeg kjøpte dyna og de anbefalte å ikke begynne med pute før ungen var minst 3mnd..

Skrevet

leitet litt på nettet........ på www.shdir.no anbefaler sosial og helse direktoratet at en ikke bruker pute iallefall de 6 første mnd...... den folderen jeg fant gikk fra 0-6 mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...