Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #26 Skrevet 17. august 2009 Nei,aldri. ...Eller det vil si at mamma knep meg et par ganger når hun var frustrert og drittlei,kan si det slik at jeg var ikke alltid enkel:)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #27 Skrevet 17. august 2009 Både ris og smekk var vanlig hos oss..men kan ikke huske at jeg fikk det.Eller jeg husker ris,- klaps på fingrene var jo når vi var så små at nei ikke ble forstått.Ris var straff når vi gjorde noe vi visste vi ikke skulle...Men som sagt,- husker jeg har fått ris, men ikke i hvilke tilfeller,- det var nok ikke vondt,- sikkert "ekkelt nok" tl at jeg ikke gjorde igjen det jeg fikk ris for, men kan helle rikke huske hva jeg tnekte/følte da jeg fikk ris....SÅ traumatsik var det ikke... Samme med min mann. Og vi bruker samme oppdragelsesmåte som våre foreldre,- men barna er nå 3 og 6 og de har aldri fått ris..Aldri trengt det..Og vi har sluttet å klapse begge også...Og eldstejenta,- som da var nesten 4 første gang hun så lillebror få knips på fingrene, spurte om HUN hadde fått det da hun var liten..Og da mener ejg vi har gjort det riktig..Det funker, men gir ikke noe "varig men" på noe vis... Og skal jeg være skikkelig ærlig, så tror jeg ikke ris vil bli brukt her i huset....For eldste jenta har virkelig teste oss noen gang,- men fikk ikke ris- og tviler på om hun eller lillebror noen gang vil gjøre noe tilsvarende igjen........SÅ ble kanskje feil og si at vi bruker samme oppdragelse som foreldrene våre da..... Forøvrig er jeg enig i loven som forbyr knipsing..Rett og slett fordi det gjør terskelen lavere for folk til å melde fra om de ser "unødvendig" mye bruk av makt/vold mot barn.... Er man i tvil om foreldre mishandler barna så er det nok å se et kips/ørefik en gang, så har man "rett på " å si ifra...Og det er bra )
Ranveig R Skrevet 17. august 2009 #28 Skrevet 17. august 2009 Fødd i 82, har aldri blitt slått/fått ris.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #29 Skrevet 17. august 2009 Jeg er født i 1985, og jeg husker det var noe ørefiker, knipsing og klaps. Ikke ofte, ikke vondt, men gud så ydmykende og "feil." Jeg kommer aldri til å gjøre det med barna mine.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #30 Skrevet 17. august 2009 Født i 84. Har aldri fått ris, men mange av vennene mine fikk lett klapsing på rumpa.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #31 Skrevet 17. august 2009 Født i 82,fikk ris,men ikke slik at det var vondt,men det sitter i minnet fordi man ble så utrolig såra av det
Libido- Skrevet 17. august 2009 #32 Skrevet 17. august 2009 Fikk ris et par ganger som jeg kan huske ja. Men så var jeg et troll av en unge å da ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. august 2009 #33 Skrevet 17. august 2009 jeg ble slått et par ganger, men det var av typen veldig fortjent. faren min er veldig i mot vold.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #34 Skrevet 17. august 2009 Det hendte nok noen ganger at min mor mistet besinnelsen, og gav meg en dask. Det hatet jeg intenst. Men foreldrene mine brukte ikke fysisk avstraffelse som en fast del av oppdragelsen.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #35 Skrevet 17. august 2009 Fikk ris når vi hadde vært skikkelig slemme... født i 80. Kunne aldri falle meg inn å bruke det mot min egen unge, tanken har aldri streifet meg!!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 17. august 2009 #37 Skrevet 17. august 2009 Er født i firrååtti. Har aldri fått ris eller blitt slått av mine foreldre. Fikk husarrest et par ganger - kun lov å gå på skolen, så måtte jeg rett hjem. Gu så kjedelig det var;)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #38 Skrevet 17. august 2009 Født i 82 og fikk smikk på munnen av mamma når jeg gjorde noe som ikke "passet seg". Mamma er av den gamle skolen og vi skulle være velopdragne og aldri si imot forledre eller voksne. De voksne hadde alltid rett og vi som barn fikk ikke argumentere mot behandlingen vi fikk. Urettferdig eller ikke. Min far er et kapittel for seg selv. En meget voldelig mann som ikke skulle hatt lov til å få barn. Hos han vanket det juling uten grunn når han var full. Og da var det virkelig gul og blå-juling! Men mamma var jo oppdratt til å beskytte sin mann og alltid stå ved hans side. Så dermed tok hun oss ikke og reiste vekk. Trist i grunn.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 17. august 2009 #39 Skrevet 17. august 2009 Nei, har aldri fått ris. Men når jeg var liten var jeg en jævel på å bite andre unger, gikk rundt og beit hele dagen. Tilslutt ble mamma så frustrert at hun beit meg i hånda (ikke noe hardt). Jeg bet aldri igjen... Ris er for meg helt absurd egentlig, har ikke tenkt tanken engang... Merkelig situasjon, slå ungene på rumpa fordi de har gjort noe de ikke har lov til? Høres ganske primitivt ut... Det er kanskje en lettvint måte å få ungene til å oppføre seg på, men det beste må jo være å oppfordre ungene til å VILLE oppføre seg pent, istedenfor å skremme dem til det? Født i 87, forresten...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #40 Skrevet 17. august 2009 Født i 80 og aldri blitt lagt en hånd på av noen av foreldrene mine, men husker enda at tanta mi straffa søskenbarnet mitt med å klype henne i øret, husker jeg blei helt satt ut av dette og vi var vel en 5-6år da, hun er født i 79
Bunnies by night Skrevet 17. august 2009 #42 Skrevet 17. august 2009 Ble faktisk overrasket over hvor mange her som har blitt straffet med slike metoder !
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #43 Skrevet 17. august 2009 Er født i -83 og aldri fått ris eller noe lignende. Gud forby å gjøre slik Misliker selv ett knips på fingrene til barna... Det må da finnes andre måter og lære dem forskjellen mellom rett og galt uten å bli fysisk!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #45 Skrevet 17. august 2009 jeg født i 87..ble slått med belte nå og da..ble ofte slått med flathånden i ansiktet, løftet etter håret, sparka i rompa, og i tilleg mobbet av mine egne foreldre fordi jeg var kraftig..det var ikke ris...men juling..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #47 Skrevet 17. august 2009 ja. ble slått skikkelig til jeg fylte 16 og flyttet ut
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #48 Skrevet 17. august 2009 Født i 80 og har aldri blitt rørt.Men overasket over hvor mange som har det!! Det er misshandling uansett! Ingen fortjenner julling uansett om hva grunnen er. Sender mange varme tanker til dere som har opplved dette!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #50 Skrevet 18. august 2009 Herlighet, kvelertak?? Han kunne drept deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå