♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jenta er bare 4 dager, så har ikke ammet så lenge. Men brystene er sååå såre. Husker at de var såre med nr.1, men at det gikk bort fort etter fødelsen. Gjorde ikke noe spesielt, bare sørget for at han ikke hang i puppen. Nå smører jeg ut melk etter jeg har ammet, bruker krem, og synes det står på stedet hvil. Ja, vet jeg er utålmodig... Men når man ammer "hele tiden" så virker det som ting tar tid... Dere som har hatt såre bryst i begynnelsen. Hvor fort gikk det over? Vet jo at amming ikke skal gjøre vondt i det hele tatt, og drømmer om å amme smertefritt... tips?
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 jeg ammer i forskjellige stillinger. Liggende, enten med snupp langsmed kroppen min, eller så ligger hun oppned i forhold til meg. Ellers ligger hun jo i armene mine. Nå er situasjonen min litt anderledes siden snupp en 9 mnd og har 8 små skarpe tenner som forårsaker såre pupper... men skulle da tro at kasnkje det funker for deg og?
VinterNurk Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Hei:) Jeg var også veldig sår i begynnelsen, men det ble mye bedre etter at jeg begynte å bruke sånne melkeoppfangere med hull. Det kan kanskje vere verdt å prøve? Lykke til
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Jeg hadde troeske med begge mine, og det gir VELDIG saare brystvorter ai ai ai... Saa det er jo ogsaa en mulighet.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Ikke for å ta fra deg motet... Jeg har såre bryst veldig friskt i minne. Bare to-tre uker siden det gav seg her. Han er 9 uker... Men sånn var det med førstemann også. Trodde jeg plagdes med amming, men så var det rett og slett bare puppene som måtte "herdes". Lykke til...ikke gi opp riktig ennå
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Jenta mi er nå 2 1/2 måned og det er min første. Leste mye om amming på forhånd. Jobbet hver dag med riktig sugegrep. Sørg for at babyen har mye bryst i munnen og ligger mage mot mage. Hun skal bare trenge å suge ut melken ikke suge for å "holde" seg fast. Det blir du sår av. Sørg for god støtte til deg og baby. Jenta mi fikk suge så mye ho ville. Melka begynte å strømme på dag 4 og da ble alt bedre. På dag 10 var jeg helt fin. Men finn riktig sugegrep for det er så viktig. Det skal se ut som barnet tygger over en stor hamburger. Svelgebevegelser ved øret er også tegn på godt sugegrep. Sørg for at ho gaper godt opp før du trer ho innpå puppen. He he. Lykke til videre. Håper du snart blir fin:-)))
pepmamma Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Det tok ca. 6 uker før jeg ble bra. Jeg brukte ammeskjold i ca. 2 uker og det hjalp meg utrolig mye.
lykkelig- mamma-til-lilletulla Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 var sinnsykr vondt i ett par uker for meg, smurte på melk og lanolin salve, men hadde lyst til åskrike og tårene sprutet hver gang, men så gikk det over og ikke hatt vond etterpå. hun er 7 mnd og har fått 5 tenner. så bare å holde ut noen dager til så skal du se det blir bra:)
Sunniva78 har to små Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 Dette har reddet meg begge gangene: http://www.medelabreastfeedingus.com/products/breast-care/102/softshells-for-sore-nipples Har vært sår ca 2 uker med begge mine, så har det gradvis gått seg til:-)
Countess Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 Jeg var helt syyykt sår på ene siden, trodde jeg fikk brystbetennelse og var nær ved å gi opp hele greia! Jm sa jeg bare måtte holde motet oppe og låvte det kom til å bli bedre. Jeg bare tenkte hele tiden når jeg ammet (og kleip meg fast i ammeputa) "hun må ha mat, hun må ha mat".. he he.. det var helt forferdelig! Husker ikke helt når det ble bedre men det var ca 2-3 uker etter fødsel, og det var nok kun pga brystskjold! Hadde jeg ikke funnet ut om det hadde jeg nok ikke klart mere. Det er sånn silikon"hette" som du setter på brystvorta når du ammer. Jeg hadde den på i starten når hun var mest ivrig og det var mest melk, så tok jeg den av når den var blitt litt herda. Slik ble det bare en liten hjelp for meg, men samtidig fikk brystvortene mulighet til å venne seg til det. Anbefaler deg å prøve det noen ganger, og også ta den av litt ut i matingen så baby ikke blir forvent med den. Ikke gi opp! Det blir bra. Nå er jenta mi 5 uker, og jeg kjenner det ikke engang! DET hadde jeg ikke trodd i starten
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 18. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. august 2009 Tusen takk for mange tips! Jeg har kjøpt slike "breast shells" fra Avent. Føler at de hjelper, sakte men sikkert. Lekker dog som en sil, så oppsamleren blir full til stadighet... Hun suger riktig nå, er nøye på det, men det er fortsatt veldig sårt i begynnelsen av hver amming..
Itsrejk Skrevet 18. august 2009 #12 Skrevet 18. august 2009 Jeg var også kjempesår, og ble veldig hjulpet av slike melkeoppsamlere. Håper det hjelper for deg også! Anbefaler deg å variere ammestilling, gjerne bruke tvillingstilling en del. Da slipper du at det største sugetrykket havner på samme plass hver gang. Jeg var også nøye på å la det gå minst to timer mellom hvert måltid - og han fikk ikke suge mer enn 10-15 min. på hver side per måltid. Heldigvis tok han smokk! Hvis oppsamleren blir full bør du tømme den ofte, slik at brystvorta får være tørr. Kjempeflott at du har så mye melk da - den kan du jo fryse ned. Håper du blir fort bedre, og kan begynne å skikkelig kose deg med amminga!
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 19. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. august 2009 Har blitt noe bedre, det er ikke så sinnsykt vondt å amme lenger... Mest vondt i begynnelsen, men så gir det seg til et levelig nivå nokså kjapt. Skal holde ut, og krysser fingrene for at det blir helt bra raskt. Tusen takk for alle tips, prøver de ut hilsen Hi
Malin90&Talia09<3 Skrevet 23. august 2009 #15 Skrevet 23. august 2009 Kjenner følelsen. Sleit litt med "skeiv-suging" de første dagene, men det går bedre nå. Ser at det løsner litt hud innimellom når hun suger, og av ogtil har det også kommet blod (:-o) og litt sårskorper.. Er vondt akkurat i begynnelsa av amminga, men bedre etterhvert, må knipe igjen ansiktet litt når hun begynner ja.. Av og til kjenner jeg det ikke i det hele tatt.. Hun er 8dager idag
Gjest Skrevet 23. august 2009 #16 Skrevet 23. august 2009 Her er vesla blitt 1,5 uke nå, og jeg var også veldig, veldig sår de første dagene. Er fortsatt bitte litt sår, spesielt på ene siden, men nå har det meste grodd av sår. Når jeg ligger for å amme er det mindre smertefullt enn når jeg sitter. Er først siste 1-2 dagene det er levlig på ene siden, mens det fortsatt er vondt(!) å legge henne til på andre siden. Regner med at om noen dager er det mye bedre på begge sider. Nå er jo alle ulike, men dette er min erfaring så langt i hvertfall med min nr 4. Sår i starten med alle de andre også, men husker jo ikke helt med dem når det ble bedre.
rima Skrevet 23. august 2009 #17 Skrevet 23. august 2009 Her var det også såre brystvorter i starten. Måtte ta spennatak i hylla under bordet hver gang lillebror tok tak i brystvorta. Auau! Men det ga seg etter ca 1 1/2 - 2 uker. Viktig som det er nevnt ovenfor å fylle hele munnen til babyen med pupp. Sørg for at underleppa er "vrengt" utover og ikke la baby suge så altfor lenge om gangen. Smør godt med morsmelk på hele det brune etter et måltid. Lufttørk puppene og ikke gå klam og våt lenge. Jeg passet på alle disse tingene, men vondt likevel. Men det hadde kanskje vært enda verre om jeg ikke hadde gjort som det rådes til i alle "ammetips".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå