Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Hva må til for at at barnevernet skal gripe inn, og eventuelt frata foreldre omsorgsretten til egne barn?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 barneværnet griper inn når de får en bekymrings melding. det kan de få fra naboer, familie, skole.. osv (alle som vet om barnet da) de fra omsorgen hvis det er omsorgsvikt eller at foreldrene ikke kan ta seg av barnet. men det skal mye til. og mange ganger så kommer de alt for sent inn i bildet fordi foreldrene er så forbanna egoistiske at de ikke inser at barnet har det bedre en annen plass. så må jeg legge til at å ta fra omsorgen er den siste løsningen, før det kommer avlasting, støttekontakt, rådgivning, terapi, familiebehandlig, oppfælging og masse annet. omsorgsovertakning er siste løsning, men når det først blir sånn er det andre i familien eller nære venner eller andre som kjenner barnet godt som er førsteprioritert til å få omsorgen. men det spørs på situasonen
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Tusen hjertelig takk for et veldig utfyllende svar.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Her tar du feil..det er ekstremt sjelden nær familie får overta omsorg, og nære venner har jeg aldri hørt om..dersom en omsorgsovertakelse skjer, er det mtp barnets beste som oftest fosterforeldre et stykke unnna som får den. Dette pga av foreldre ikke skal ha mulighet til å "true" til seg kontakt med barnet. Dette vet jeg, vi har vært der..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 sjekk ut Barnevernsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html Og jeg vil trekke frem: Kapittel 4: Særlige tiltak § 4-4 som omhandler hjelpetiltak § 4-12 som omhandler omsorgsovertakelse §§ 4-13, 4-14 og 4-15 om videre saksgang. Barnevernet jobber etter flere prinsipper. Det biologiske prinsipp står sentralt, det mildeste inngreps prinsipp skal være prøvd (dvs. §4-4, å sette inn hjelpetiltak i en familie, der barnet er, om mulig.) og hensynet til barnets beste (§ 4-1) Men selvfølgelig vurderes hvert enkelt tilfelle individuellt og også her hvert enkelt barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå