Gå til innhold

Sender dere med annet enn skiver i matboksen til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har med yoghurt hver dag som de spiser til frukt på ettermiddagen.

Noen ganger spør storesøster om hun kan få ringer/cornflakes el. med, og da får lillebror også noen ganger. Kommer litt an på hva jeg har. Synes det er på kanten til flaut å sende honni korn til frokost liksom he he =)

De får i tillegg alltid 1 skive, i tilfelle det er lite frokostblanding.

Har også sendt med potetkaker med smør og sukker, pannekaker, storesøster har fått hjemmelagetpizza. Og noen ganger frukt eller rosiner. Men det går lite av det til frokost hos mine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både skolen og barnehagen er sukkerfrie institusjoner, og det synes jeg er fint.

Honnikorn, Moota.. hahaha, det hadde jeg nesten glemt at eksisterte. Sånt har vi aldri, og dermed spør ikke barna etter det heller.

Matpakker/bokser er mitt domene i familien. Wraps og pita har de ganske ofte, og storebror liker også godt salat med pasta. Det går da i fullkornspasta og masse grønt. Han foretrekker uten tomater, men det er greit ;)))

Så har jeg alltid noen pizzasnurrer på lur, laget med brøddeig. De tas bare ut på morgenen og så er de tint til lunsj.

De har alltid en frukt og/eller grønnsak ved siden av. Druer, melon av ulik slag, epler, pærer, appelsiner, kålrot, gulrot, blomkål.....osv.

Når det er skikkelig luksus får de havregryn og bær/banan. ;)))) Det liker vi godt alle sammen!

Skrevet

Vil heller snu litt på problemstillingen: Noen ganger har guttene påsmurte skiver i matpakken.

Oftere har de salat av gårsdagens middagrester + et tørr brødskive. Eller eggerøre + et et par skiver røkelaks + en tørr brødskive. Eller poteter, rømme og litt spekepølse i tykke skiver. Eller oppskårne staver av gulrot og kålrot + et lite beger med dipp (vi bruker noe så spennende som god gammel filmboks til beger). Eller en stekt fiskefilet + litt kald stekt potet med godt med pepper. Eller kjøtt av ca 1/5 høne, iblandet litt pasta og krydder. Eller....

Matpakken har ingenting med frokost å gjøre, den var guttene ferdige med en time før skoledagen begynte. Matpakken er til lunchpausen kl 1130.

Skrevet

Så flinke og kreative dere er med matpakkene. Matpakkene til mine inneholder stort sett skiver med varierte pålegg, en youghurt og gulrot/paprika/ agurkbiter. Lunsjen får de i barnehagen+ fruktmåltid.

Skrevet

Her er det skiver eller knekkebrød til skolebarna.

Og en boks med oppskåret frukt og grønnsaker i tillegg.

Yoghurt og juice hvis de vil ha.

Lillebror får med en liten brødskive eller frokostblanding og ett sånt Nestle fruktbeger, han liker ikke frukt og grønnsaker, så da lurer vi det inn på andre måter :o)

Skrevet

Her er matpakken frokost til lillemor. Stortsett får hun bare 1 skive, og er fornøyd med det, har hendt hun har fått yoghurt med seg, men det er lenge siden nå. I morrest fikk hun gulrot staver med seg, det var stas, det har jeg aldri sendt med før.

Skrevet

Kun storesøster har matpakke, og det er som regel skiver som hun smører selv. (Om vi har tid ;))

Det har hendt hun har fått med grove baguetter, grove vafler, yougurt/ müsli o.l. Som regel har hun med en boks fruktsalat. Skal egentlig ha melk på skolen, men er lite flink til å drikke den. Jeg har sagt at hun ikke får det i år, men nå vil hun plutselig ha igjen. Irriterrende å kaste nesten 600 kr ut vinduet om hun kommer hjem med den i ranselen hver dag.

Skrevet

Vil bare påpeke at matpakken til mine små er frokost. + at jeg hadde aldri i livet fått de til å spise det som dere ramser opp.

Storesøster spiser ingenting som er sunt! =O

Skrevet

"Storesøster spiser ingenting som er sunt! =O" (22.51)

Da synes jeg at du skal lage til et fat med f eks kokt egg, rømmesild, og grovt brød i morgen og fortelle henne at DET fatet har hun totalforbud mot å røre, for slik mat er så usunn, særlig i hennes alder. Så går du ut av rommet 5 min. Se om det ikke forsvinner et eller annet?

Har klart å lure selv TRAN i en ungdom ved å blande den 50/50 med solbærsaft, ha blandingen i eggeglass og nekte henne, fordi dette var kun for voksne, det var for usunt for barn! Ikke EN dag, men HVER dag uka til endes! Neppe BARE fordi hun var i tilnærmet bevisstløs tilstand til frokost!

Her er ellers prinsippet at ingen har lyst på sukker til frokost. Noe sterkt til å våkne på er derimot ypperlig. Ekstra vellagret Norvegia, Nøkkelost, gammelost (blitt 7-åringens favoritt nå i sommer, bestefar spiser jo dette i store mengder :)), kraftig spekepølse, tomatsild, peppermakrell, røykelaks, sardiner..... Og (sukkerfri) te så svart som kaffe!

Skrevet

Det er ikke ordet sunt som skremmer henne. Tviler også på at det går an å lure henne. Hun er 4 år.

Jeg er også av den kresne typen, var enda verre før, men det har blitt folk av meg også =)

Skrevet

Nå som mine går på skolen blir det som regel brødskiver eller frukt.

Går ikke ann å sende med yoghurt når det skal ligge i sekken i 3 timer før det blir spist. Kornblandinger blir bare klin det å.

Skrevet

Ungers smak er forskjellig, ser bare på mine to. Den eldste hadde aldri rørt det fatet som du anonym skriver burde settes fram på den måten, han kan til og med brekke seg når han prøver seg på nye ting. MEN han må velge en av grønnsakene vi setter fram til middag (vi har alltid salat/grønnsaker) og smake på det. Så nå vil han ha agurk på skiven i matpakken sin av og til. Ellers vil han ha matpakken nokså tradisjonell, skive/knekkebrød med postei eller ost og det syns jeg er ok. Skulle ønske selv at jeg kunne variere mer, men det er vel heller fordi jeg blir lei av samme type matpakke selv.

Skrevet

Her var det jo mange tips å hente. :) Må innrømme at det som oftest bare blir brød+pålegg og en yoghurt i ny og ne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...