Gå til innhold

behandlet nedlatende av muslimer fordi.....(?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennom jobb har jeg siste årene hatt en god del klienter av muslimsk innvandrerbakgrunn.( Da flest somaliere)

En av kvinnene jeg har hatt mange og forholdsvis åpne samtaler med kom med en sjokkerende melding til meg.

Jeg spurte henne om hvorfor mange av hennes kultur opptrer og uttrykker seg svært nedlatende og arrogant når de har med oss å gjøre Jeg spurte av nyskjerrighet og et ønske om å gjøre samarbeidet lettere.

Jo, det hun sa var at muslimene i hennes kultur så på oss nordmenn som et nødvendig onde. Vi er ikke muslimer og dermed vantro og skitne. De ser helst at de har minst mulig med oss å gjøre!

Jeg sitter igjen rett og slett litt sjokkert. Og med et mye mindre ønske om å hjelpe dem økonomisk og på andre måter. Og ganske skuffet fordi jeg har brukt mye tid og energi på å være så hyggelig og imøtekommende som mulig. Pokker ta!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir tilstadighet behandlet meget dårlig av somalske taxisjåfører. Aner virkelig ikke grunnen, men det gjør meg så fustrert for jeg prøver virkelig å ha et åpent sinne. To ganger har en somalier lurt meg for penger også. Selvfølgelig kan folk fra andre nasjoner være drittsekker, men jeg møter stort sett bare slemme somalske.

Skrevet

Jeg er dessverre ikke overrasket. Men skjønner at du ble sjokka, og lei deg. Her prøver du det du kan. Og så får du den tilbakemeldinga! Men det gjelder nok ikke alle muslimer dette. Håper og tror det ihvertfall:) Kan jo være du orker ta en prat med henne en annen dag? Og kanskje dere får pratet ut? Hun var jo helt ærlig med deg...så da kan du være det med henne også:) Med god samvittighet!

Skrevet

Så dreper de døtrene når familien mister "æren" Jeg sa at vi kunne aldri drept datteren vår, muslimen sa det er fordi normenn har ingen ære...Sykt

Skrevet

Det er vanskelig noen ganger når kulturer kræsjer, ihvertfall når det oppleves som at bare den ene parten er villig til å jenke seg og tilpasse seg. Jeg har vonde og krenkende opplevelser i jobbsammenheng bak meg med noen muslimske menn, men har heldigvis møtt andre som ikke er sånn.

Men jeg ser at det er svært vanskelig for noen å forholde seg til en kvinnelig sjef eller en kvinne som bestemmer og forvalter regelverk og penger, allikevel undres jeg over hvorfor det bare er jeg som skal forstå, tilpasse meg, være tålmodig og ydmyk for andres kultur når vi tross alt er i Norge.

Hvorfor skal jeg unnskylde at det står leverpostei på bordet i en norsk barnehage, eller at vi har juleforberedelser? Hva er galt i Norge med å synge om grisen eller gå i singlet på jobb? Hvordan kan man reise til et annet land og kreve/ forvente at det er de som bor der som skal legge sin kultur til side for å ta hensyn til din? Ganske arrogant spør du meg.

Disse erfaringene har jeg ikke med muslimske kvinner i det hele tatt, og heldigvis ikke med de fleste yngre, muslimske menn, så jeg håper at ting myker seg opp med tid...

Skrevet

Så enig med deg, innlegg 18:22!

Skrevet

Jeg har veldig varierende erfaringer. Somalske menn har jeg kun dårlig erfaring med, mens iranske har jeg derimot utelukkende positiv erfaring med.

Skrevet

Man kan jo spørre seg hvorfor de kommer hit i det hele tatt?

I somalisk kultur er det sett på som status å ikke jobbe. Norsk metode med kontantstøtte og barnetrygd, pluss andre sosiale ytelser, passer dem fint, da tror de at de gjør det skarpt. De forstår jo ikke at de ved å få altfor mange barn og ikke jobbe bare er tapere i samfunnet vårt.

Send dem hjem, sier nå jeg. Hvis de ikke vil akseptere og respektere nordmenn har de jo ikke noe her å gjøre, bare "stjele" rettigheter som vi har opparbeidet oss både via jobb og pga natur-ressurser og demokrati.

Sukk. For en ekkel rasist jeg høres ut som nå. Men jeg blir så provosert av at man syr puter under armene på utakknemlige folk!

Skrevet

Hei, husk å skille somaliere fra kategorien muslimer! Mange somaliere oppfører seg nedlatende mot nordmenn, slik du illustrerer, men svært få andre muslimer viser slike holdninger.

Skrevet

Jeg mener at vi skal handle som vi mener er riktig ut ifra vår egen kulturarv her i Norge. Selvfølgelig skal vi servere leverpostei og pølser i barnehagen, men man kan ha et alternativ. Selvfølgelig skal vi ha juleforberedelser i skolen, men det kan være et alternativ for dem som ikke feirer jul.

Det er viktig å respektere at det finns mennesker i Norge med en annen kulturarv og en annen religion, men det betyr ikke at vi skal jenke oss og fire på den friheten vi har etter mange års kamp her i Norge.

Et eksempel er amming. Jeg var nylig i Tusenfryd, og fant et sted hvor jeg syns det var greit å la jenta få mat. Akkurat når jeg skulle til og amme henne,så jeg at to muslimer sto bak meg og ba. Jeg stoppet opp i matingen, men så tenkte jeg NEI, vet du hva, jeg har rett til å amme offentlig i Norge. Vi er et av de få langene hvor man faktisk kan gjøre det uten å skamme seg. Så jeg ammet. Kanskje mange mener at det var respeltløst, men det mener jeg blir feil.

Skrevet

Ja, jeg har ikke opplevd dette i forhold til andre som er muslimer. Virker som om det er spesielt med de fra somalia. Iallefall som jeg har hatt kontakt med.

Nå har det ikke vært veldig mange innvandrere her som jeg bor før, men siste åra har det kommet ganske mange. Spes somaliere.

Håper at dette ikke er representativt for alle som kommer hit da, men en "lokalt problem"

HI

Hun jeg snakket med fortalte meg også at de som klarer å lure/svindle til seg mest mulig fra det offentlige blir ansett som gode famileforsørgere. What???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...