Krusemynthe Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Spør her for her vet jeg det sitter folk med litt av hvert av erfaringer og kjennskap. Altså; jeg og min mann har to barn sammen, og en privat bidragsordning vi begge er fornøyd med. Barna bor hos meg og har fast samvær med far. Jeg har alle de løpende utgiftene - og får et ok bidrag (kunne sikkert fått mer, men jeg ønsker at han skal ha igjen litt til å leve godt sammen med barna når de er der). Dette har fungert helt greit - helt til nå - når vi planlegger konfirmasjon for eldstemann. Hva er vanlig praksis der ute? Er det rimelig at jeg skal betale hele gildet? Jeg foreslo følgende: Jeg dekker klær til konfirmanten, fotograf og innbydelser. Men så vil jeg dele utgiftene til leie av lokale, og kuvertprisene (altså summen av mat, bordpynt ++) etter hvor mange gjester som kommer fra hver av oss. Altså: fra min side blir vi nok betydelig flere en fra pappa'ns side, muligens en 60/40 fordeling. Dermed syntes jeg ikke det var urimelig å tenke seg en 60/40 fordeling av "kuvertprisen"... Men kanskje tar jeg "feil". Kanskje slikt som konfirmasjon og lappen og slikt må betales ene og alene av hovedforsørgeren??
elmaaani Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Heia! Vet ikke hva som er praksis pr i dag, men jeg kommer fra skilsmissehjem hvor vi var 4 barn.. Jeg og hel-søs, samt to stesøsken. Hos oss ble alt hovedsaklig delt i to. Hos stesøskene mine ble det litt annerledes da han bodde sammen med oss og stesøs bodde hos mora. Alt til stebroren ble dekt i vår husholdning, mens alt til stesøs ble dekt av mamman... (i prinsippet; alt delt i to).. Synes den oppdelinga di synes rimelig jeg.. du burde vertfall ikke forvente mindre!
FrøkenSprøken Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Hei! Slike utgifter skal dere rent juridisk dele mellom dere etter inntektsevne. Det finnes sikkert noen satser for dette på nav sine sider. Dersom begge tjener like mye, har jeg forstått det som at dere skal betale like mye, men mulig at jeg misforstår. Uansett, utgiftene SKAL deles, dersom dere ikke blir enige om noe annet. Jeg synes du er kjempeallright som foreslår den løsningen du har gjort. Da betaler jo han bare maten til de gjestene HAN inviterer, og det skulle jo bare mangle? Hvorfor skal DU betale for maten til HANS familie? Selvfølgelig, de er jo din sønns familie også, men de er unektelig mer hans enn dine;) Hva foreslår han, da? Ofte må menn være uenige bare for å være det, men når de føler at de blir hørt, kommer de ofte fram til rimelige forslag. Kanskje han tenker på en annen måte enn deg, men at det vil bli rettferdig allikevel? Dersom han nekter helt, så får du ta deg en tur på Nav, og høre med dem. Jeg tror de kan kreve pengene fra ham dersom du kan dokumentere utgiftene, men uansett kan de jo sende ham litt informasjon om hvordan dette skal gjøres, så kanskje han også ser at ditt forslag er rimelig. Mvh.
Krusemynthe Skrevet 17. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2009 Vet du, han sa: "Neeeei...jeg har bare kalkulert med penger til gave, jeg...." Han tjener nok noe mindre enn meg, men fortsatt så sitter jo jeg med forholdsvis store utgifter i forhold til han...(til denne anledningen, det andre er vi jo enige om og fornøyde med). Men det er lite å diskutere hvis det juridisk sett er en presedens på slikt. Da er det jo lettere å kreve noe - hvis han da ikke kommer til "fornuft" etter å ha tenkt på det en stund. Takk for at dere delte tankene deres..............
FrøkenSprøken Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Null problem:) Ta deg en tur på Nav, så kan de vise deg hvor det står. Kanskje kan de som sagt også sende ham et brev eller en mail med informasjon. Men det er litt typisk mannfolk da. De tenker liksom ikke så mye lengre enn neste uke... Mens vi mødre ofte setter av penger til konfirmasjon flere år i forveien. Her en dag oppdaget samboeren min "plutselig" at vi kanskje måtte kjøpe ny vinterdress til mini nå til vinteren. Han hadde ikke tenkt tanken en gang;)
proud mama Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Hei hei Jeg har nettopp lest mye på dette med konfirmasjon og dekning i anledning søsters konfirmasjon. Etter det jeg kom frem til, så kan du søke via nav om at far dekker en del av konfirmasjonen. Da er det også nav som sender kravet til far og ordner i den delen. Det meste står på denne linken: http://www.nav.no/page?id=7393 Håper dette hjelper deg litt på vei:) Mvh
Krusemynthe Skrevet 17. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2009 Tuuusen takk for god hjelp, jenter!!!
Nutti og Leonora + 2 huleboere Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 Far er pliktig til å betale en del av konfirmasjonen, men det blir prosentvis fordelt etter betalingsevne (altså etter inntekt). Ta deg en titt på nav, der står det hvordan du skal gå frem hvis han nekter å betale. Men beløpet du forlanger, skal også være rimelig, dvs hvis du feks vil bruke tusenvis av kroner på pynt ol så må du selv dekke dette osv. Men jeg vil jo påstå at når du kommer med et forslag hvor du betaler for din familie og han for sin familie så er det en kjempeløsning ( skulle ønske ekskonen til min mann var så enkel å ha med å gjøre...) Ta en titt her, her er det mye info om dine og fars rettigheter når det kommer til deling av utgifter til forskjellige ting, http://www.alenemedbarn.no/rettshjelp%20famvernkont.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå